۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82442672
T T
۰ نفر
اعتراض ژاپن به تصمیم روسیه برای اعزام نیروی نظامی به جزایر كوریل

پكن - ایرنا - ژاپن به شدت به تصمیم روسیه مبنی بر اعزام و استقرار واحدی از نظامیان خود در جزایر مورد مناقشه «كوریل» ‌اعتراض كرد.

به گزارش ایرنا، ‌این جزایر در اقیانوس آرام غربی قرار دارد و ژاپنی های آن را «قلمرو شمالی» و روس ها آن را «كوریل جنوبی» می نامند.
ژاپن می گوید كه روس ها پس از پایان جنگ جهانی دوم این جزایر را به اشغال خود درآورده و باعث شدند ۱۷هزار ژاپنی ساكن منطقه از آنجا بگریزند.
این اعتراض به دنبال آن صورت می گیرد كه «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه از برنامه كشورش برای استقرار واحد نظامی در این منطقه خبر داده است.
پس از این اظهارات، یوشیهیدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت كه آنها در حال به خدمت گرفتن و ساكن كردن خود در جزایری هستند كه مورد منازعه دو كشور است.
وی گفت كه استقرار این واحد نظامی به این معناست كه روسیه قصد دارد ساكن جزایری شود كه متعلق به ژاپن است و این با سیاست های توكیو همخوانی ندارد.
تارنمای ژاپن نیوز روز جمعه از قول وی آورده است: دولت ژاپن تمامی تحولات منطقه و تحركات روسیه را در این جزایر زیر نظر دارد و اطلاعات دریافتی را به دقت تجزیه و تحلیل خواهد كرد.
سخنگوی دولت ژاپن اقدام روسیه برای نظامی كردن منطقه و استقرار نظامیان خود در این جزایر را باعث تاسف خواند.
قرار است بیستم ماه مارس (اسفند - فروردین) وزیران خارجه و دفاع ژاپن و روسیه در توكیو با یكدیگر دیدار كنند و «سوگا» می گوید در آن دیدارها یكی از اصلی ترین موضوعات در دستور گفت و گوها، برنامه نظامی روسیه برای جزایر مورد منازعه است.
دسامبر سال گذشته میلادی (2016) شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در توكیو دیدار كرد اما طرفین نتوانستند در باره مساله جزایر به رغم توافق بر سر همكاری های اقتصادی به نتیجه برسند.
قرار است «آبه» امسال به روسیه سفر كرده و با پوتین در باره امضای رژیم صلح گفت و گو كند. معاهده ای كه به دلیل اختلافات طرفین از جنگ جهانی دوم تاكنون امضا نشده است و تخاصم میان دو طرف از آن زمان همچنان باقی است.
«آبه» می گوید كه امضای این پیمان برای وی به عنوان باقی گذاشتن میراثی با این هدف كه توكیو روابط بهتری با مسكو در مقابله با قدرت گرفتن چین داشته باشد، بسیار با اهمیت است.
جزایر چهارگانه كوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد كه پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملك شوروی در آمد.
در مقابل ژاپن كه می گوید این جزایر حق اوست، روسیه حاكمیت خود را بر این جزایر قابل تردید نمی داند و به نتایج كنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین كننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاكید می كند.
روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی 26 میلیون و 600 هزار كشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی گسترده ای را تحمل كرد به گونه ای كه مسكو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط كنونی را ناشی از اقدام های كشورهای آغاز كننده این جنگ از جمله ژاپن می داند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی