طرح پژوهش در فرهنگ اقوام و ملل با هدف تقويت علوم انساني اجرا مي شود

قزوين-ايرنا-مديركل آموزش و پرورش استان قزوين از اجراي طرح پژوهش در فرهنگ اقوام و ملل با هدف تقويت علوم انساني در نيمه دوم فروردين ماه سال96خبر داد.

به گزارش ايرنا،سالار قاسمي يكشنبه شب در ششمين نشست شوراي آموزش و پرورش استان قزوين كه در استانداري برگزار شد با بيان اينكه آموزش هاي فني و حرفه اي و علوم انساني در جامعه مغفول واقع شده است،افزود: علوم انساني از جمله علومي است كه تحقيقات ميداني مختلفي درباره رفتارشناسي،آسيب هاي اجتماعي،فرهنگ و تمدن،تاريخ و اقتصاد انجام داده و بسياري از سياست گذاري ها در بخش هاي مختلف از اين بخش تاثير گرفته اند.
وي،لزوم پرداختن به پژوهش در اين علوم را از خواسته هاي مقام معظم رهبري عنوان كرد و افزود:اجراي طرح پژوهش در فرهنگ اقوام و ملل از جمله بسترهاي مناسب براي چنين پژوهش هايي است كه با مشاركت 70 واحد آموزشي و بيش از 800 پژوهش گر معلم و دانش آموز اجرا خواهد شد.
قاسمي خواستار تامين فضاي برگزاري جشنواره اين طرح در يكي از سالن هاي نمايشگاه بين المللي استان به مدت 2روز با كيفيت و شرايط سال قبل و همچنين تامين حداقل50 درصد از هزينه هاي جاري اجراي اين پژوهش از شوراي آموزش و پرورش شد.
وي در ادامه با گراميداشت هفته تربيت اسلامي به فعاليت هاي اين اداره كل در حوزه برنامه هاي تربيتي اشاره كرد و گفت:بدون داشتن برنامه هاي بلند مدت و كوتاه مدت امكان پيشبرد برنامه ها وجود ندارد و ما بر همين اساس برنامه چهار ساله فرهنگي هنري و تربيتي را تدوين كرديم و براي اولين بار با تشكيل انجمن پيشكسوتان تربيتي 2 جلد كتاب تجارب تربيتي تدوين و به چاپ رسيد.
اين مسئول،طراحي سرود ويژه چهارده معصوم(ع) با رويكرد استفاده از هنر براي مضامين مهم تربيتي،تشكيل كاروان نماز در مدارس و نشست هفتاد تن از نمايندگان تشكل هاي دانش آموزي از جمله بسيج،اتحاديه انجمن اسلامي،شوراهاي دانش آموزي و هلال احمر با استاندار را از ديگر برنامه هاي تربيتي و پرورشي اين اداره كل در سال جاري عنوان كرد.
قاسمي در ادامه اردوگاه هاي دانش آموزي را ظرفيت مهمي در پيشبرد برنامه هاي فرهنگي و تربيتي مدارس عنوان كرد و ادامه داد: تا امسال كار چنداني در بهسازي اين اردوگاه ها صورت نگرفته بود اما با سفر رييس جمهوري به قزوين و پيش بيني اعتبارات مالي براي نوسازي آنها، فعاليت هاي مناسبي در اين خصوص در حال انجام است.
وي همچنين با تاكيد بر لزوم حمايت مالي از هنرستان هاي استان گفت: پيشنهاد مي كنيم با تشكيل كارگروهي از نمايندگان آموزش و پرورش و فرمانداران به شناسايي ظرفيت هاي مختلف دستگاه ها در زمينه توسعه كمي و كيفي هنرستان ها در سطح استان اقدام كرده و به نتيجه مطلوبي در اين زمينه برسيم.
معاون آموزش ابتدايي و سرپرست معاونت سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين نيز در ادامه اين مراسم گفت:در سال گذشته 6هزار نوآموز در استان داشتيم كه به دلايل مختلف از جمله فقر در مناطق محروم براي مقطع پيش دبستاني ثبت نام نكردند.
رضا طاهرخاني، افت انگيزه و تحصيل و تكرار پايه را از جمله نتايج نامطلوب ثبت نام نكردن در پيش دبستاني عنوان كرد و افزود:با وجود پيگيري هاي صورت گرفته و تصويب اختصاص 2ميليارد ريال براي جذب نوآموزان پيش دبستاني تاكنون در اين زمينه هيچ اعتباري اختصاص نيافته است.
وي در ادامه با ارائه گزارشي از انعقاد تفاهم نامه با دستگاه هاي مربوط به بحث سوادآموزي خبر داد و گفت:با توجه به اينكه اين موضوع تنها به آموزش و پرورش باز نمي گردد، دستگاه هاي اجرايي استان متعهد شده بودند تا20بهمن ماه براي اختصاص ظرفيت هاي خود در اين زمينه با ما تفاهم نامه امضا كنند.
طاهرخاني ادامه داد: در اين راستا تاكنون پنج دستگاه استان شامل ثبت احوال،بهزيستي،اداره كل زندان ها و اقدامات تاميني،شوراي اسلامي شهر و شركت پست اين تفاهم نامه را امضا و هفت دستگاه ديگر شامل تعاون،كار و رفاه اجتماعي،كميته امداد،بسيج سازندگي، نيروي انتظامي،فني و حرفه اي،حج و زيارت و منابع طبيعي در حال انجام زمينه عقد تفاهم هستند.
وي اضافه كرد: چهارده دستگاه ديگر نيز با وجود مكاتبه ها و رايزني هاي صورت گرفته تاكنون هيچ پاسخي ارائه نكرده اند.
طاهرخاني با بيان اينكه همكاري دستگاه ها در شناساسي و جذب بي سوادان موثر است، در پايان يادآور شد:آموزش و پرورش به ازاي با سواد كردن هر فرد بي سواد هفت ميليون ريال به فرد آموزش دهنده پرداخت مي كند.
براساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 90، 7.8 درصد جمعيت استان قزوين بي سواد هستند.
7388* 3013
خبرنگار:پريسا نوروزي**انتشار دهنده:رضا اولادي