رويكرد مدارس غير دولتي بايد منطبق با برنامه هاي سند تحول بنيادين باشد

تهران - ايرنا - رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي گفت: رويكرد مدارس غيردولتي بايد منطبق با برنامه هاي سند تحول بنيادين باشد و پذيرش دانش آموزان در مدارس به صورت عام انجام شود.

به گزارش ايرنا از سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي، مرضيه گرد در نشست با دبير ستاد همكاري حوزه هاي علميه و آموزش وپرورش اظهار كرد: مدارس غيردولتي خوبي در كشور با رويكرد تربيت اسلامي وجود دارد كه به بعد پرورشي توجه ويژه اي دارند اما لازم است خروجي اين مدارس مورد بررسي قرار گيرند تا ميزان پاي بندي آن ها به ارزش هاي ديني و اسلامي با ورود به دانشگاه و جامعه مشخص شود.
وي با حمايت از توسعه مدارس معارف و مدارس با رويكرد ديني و مذهبي افزود: براي اجراي سند تحول بنيادين نيازمند تجربيات مدارس موفق هستيم و براي رسيدن به اهداف سندتحول بنيادين كه همان تربيت انسان هاي وارسته، شايسته و ايجاد بستر حيات طيبه است رويكرد پذيرش دانش آموزان در اين مدارس بايد تغيير كرده و شرايط ورود به اين مدارس براي دانش آموزان عام تسهيل شود تا سهم بيشتري از جامعه دانش آموزي را پذيرا باشيم.
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي يادآور شد: در جلساتي با حوزه علميه به منظور توسعه مدارس غير دولتي وابسته با حوزه، نتيجه آن شد كه با توجه به مشكلات مالي كه براي توسعه مدارس ديني و مذهبي وجود دارد بايد الگو و مدلي تعريف شود تا با كمك و همكاري حوزه هاي مختلف بتوانيم براي مناطق محروم و مناطقي كه استعدادهاي فراوان دارند اين مدل را به ساير مدارس تعميم دهيم.
گرد با بيان اينكه آماده هر گونه همكاري در زمينه هاي مختلف با ستاد همكاري حوزه هاي علميه هستيم، اضافه كرد: اميد است در آينده نزديك بتوانيم با انجام كار پژوهشي در زمينه هاي مختلف و مرتبط با حوزه هاي دوبخش و همچنين رديابي فارغ التحصيلان مدارس غير دولتي بويژه مدارس با رويكرد اسلامي، اطلاعات علمي و مستندي از روند كار مدارس به دست آوريم.
وي از تشكيل جلسه اي با حضور نمايندگان شوراي هماهنگي موسسان كشور و ستاد همكاري هاي حوزه و علميه در آينده نزديك خبر داد و اظهار اميدواري كرد با تشكيل جلسات مداوم و ايجاد تعامل بيشتر بين حوزه علميه و موسسان مدارس غير دولتي بتوانيم در آينده شاهد پويايي نظام تعليم و تربيت كشور باشيم.

** ساحت تربيتي، اعتقادي و اخلاقي راس ساحت هاي سند تحول است
دبير ستاد همكاري حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش نيز در اين نشست ساحت تربيتي، اعتقادي و اخلاقي را در راس ساحت‌هاي شش گانه سند تحول دانست.
حجت الاسلام سيد مجتبي ملكي با بيان اينكه براي تحقق اهداف سند تحول بنيادين بايد قرآن و عترت را سرلوحه قرار داد، اظهار داشت: ملاك برتري انسان تربيت است.
وي با تاكيد بر اينكه امروز معلمان، مسوولان و مديران آموزش وپرورش از موثرترين مصاديق نظام تعليم وتربيت هستند، اضافه كرد: وجود 36 هزار دانش آموز شهيد، بيانگر مسووليت پذير بودن قشر معلمان جامعه حتي در زمان طاغوت است و نشان مي دهد در آن زمان نيز دغدغه دين و اسلام را داشتند.
ملكي با اشاره به اينكه اخلاق در غرب برمحور منفعت است، يادآورشد: آموزش و پرورش اكنون نيازمند اخلاق ايمان محور و دستيابي به درجاتي از حيات طيبه است كه توجه به راهكارهاي سند تحول بنيادين و همكاري سازمان مدارس غير دولتي، مي تواند بستر توسعه و ترويج آن در اين مدارس ايجاد شود.
وي بيان داشت: به دنبال تعاملات بيشتر با آموزش و پرورش بويژه در حوزه مشاركت هاي مردمي هستيم تا برنامه‌هايي را پيگيري كنيم كه در آموزش وپرورش متولي ندارد و از اين طريق بتوانيم معبري براي پيشتازان و متوليان امر تعليم وتربيت با استفاده از ظرفيت حوزه علميه، ائمه جماعات و جمعه در راستاي تحقق اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي باز كنيم.
ملكي تصريح كرد: تعليم و تربيت امري حاكميتي است اما آموزش و پرورش بايد در دراز مدت از ظرفيت بخش خصوصي بهترين استفاده را بكند.
فراهنگ**1883** دريافت كننده: مريم جلوداران** انتشار دهنده: اميد غياثوند