به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، نگار نادری پور روز دوشنبه در نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی معاصر با تبریك دریافت اسكار توسط اصغر فرهادی اظهار داشت: در دنیایی كه سیاست به بن بست رسیده هنر توانسته آشتی ایجاد كند.
وی افزود: بینال (دوسالانه) هفتم به عنوان رویدادی در زنجیره رویدادهای همسو در پیشبرد اهداف است. دورنمای این دوسالانه ایجاد بستری مناسب برای معرفی هنر مجسمه سازی معاصر ایران است كه در شرایط متفاوت و گوناگون مجسمه سازی امروز جهان با تلفیق راهبردهای هنری به خلق آثاری ویژه و متفاوت بیانجامد تا بتواند شایسته تعامل هنرمندانه با دنیای هنر معاصر باشد.
نادری پور گفت: انجمن برگزاری بینال را حق طبیعتی خود می داند و این دوره متفاوت تر از دوره ای گذشته برگزار می شود ، این بینال محل ظهور و نمایش آثاری است كه در فضای شهری و گالری ها امكان نمایش كمتری دارند.
رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان با اشاره به اینكه این دوسالانه با درونمایه(تم) وضعیت برگزار می شود افزود: امروز هنرمند ایرانی در وضعیتی به آفرینشگری می پردازد كه پیوسته خاستگاه و دغدغه های خود را نسبت با تحولات جامعه جهانی وموج فراگیر جهانی شدن می سنجد.
وی ادامه داد: از یك سو وضعیتی كه هنرمند ایرانی در آن قرار گرفته پیوندی مستقیم با تسلسل اندیشه غربی ندارد و از سوی دیگر خاطره قومی هنرمند ایرانی رنگ باخته و پیوند او با سنن تصویری زادگاهش تا حد زیادی گسیخته است.
نادری پور گفت: هنرمند معاصر در قلمرو هنر تفسیرگر چنین وضعیتی است او در پی راهی برای گفت وگوی ثمر بخش باگذشته خود و نیز دیگر فرهنگ ها است .وضعیت ویژگی مشترك هنرمندان معاصر ما و تامل بر آن ضرورتی فراگیر وامروزین است .وضعیت افقی است كه رخداد هفتمین دوسالانه در آن ترسیم و اثار در آن خوانش خواهند شد.
درادامه هلیا دارابی دبیر همایش هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی معاصر اظهار داشت: همایش این دوسالانه با هدف گسترش افق های اندیشگی دوسالانه ، كمك به تبیین درونمایه و گشودن منظرهای نو درحوزه پژوهش و آموزش مجسمه سازی كشور در قالب سه بخش آموزشی ،پژوهشی و تعاملی و تبادل نظر برگزار می شود..
وی افزود: نمایش فیلم و انتشار كتاب طراحی شده دوسالانه از دیگر برنامه های همایش است كه در مدت سه ماهی كه فرصت به هنرمندان داده شده برگزار می شود همچنین این همایش در راستای سیاست های كلی دوسالانه هفتم مبنی بر افزایش بازه زمانی فعالت اندیشگی دوسالانه حفظ پویایی جامعه هنری در ارتباط با دوسالانه پس از اعلام فراخوان تا پایان دوسالانه تداوم خواهد داشت.
دارابی بیان داشت: این دوسالانه به پاس یك عمر فعالیت پویا و سازنده استاد ویكتور دارش در آموزش هنری و جان بخشیدن دوبار به رشته دانشگاهی مجسمه سازی بخشی را به نگوداشت و تقدیر از وی اختصاص خواهد بود.
كوروش گلناری دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی اظهار داشت: دوسالانه مجسمه سازی تنها بینالی است كه بر سر برگزاری و سیاست گذاری آن چالش های فراوانی وجود داشت كه خوشبختانه موزه هنرهای معاصر این امكان را به ما داد تا با آسایش خاطر بتوانیم برنامه های شورای سیاستگذاری برگزاری هفتمین دوسالانه را پیش ببریم.
وی افزود: ما به دنبال ایده های نو و ناب درزمینه مجسمه سازی معاصر و مكان ویژه هستیم كه موزه هنرهای معاصر تهران با توجه به معماری داخلی و بیرونی كه دارد مناسب بود و با توجه به اینكه این دوسالانه شهریور و مهر ماه برگزار می شود امكان استفاده از فضای باز موزه را برای هنرمندان می توانیم به وجود بیاوریم تا هنرمندان بتوانند به تداعی ایده های خود در موقعیت و فضای بیرونی موزه نیز بپردازند.
گلناری با اشاره به موقعیت موزه هنرهای معاصر گفت: موقعیت مكانی به عنوان یك وضعیت یكی از ویژگی ها و مباحث مجسمه سازی معاصر است كه میان مجسمه و مكان و رابطه آنها میپردازد كه این موقعیت در موزه هنرهای معاصر داریم و از هنرمندان می خواهیم با توجه به فراخوان بینال به این ویژگی های مكانی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: بر اساس محورهای شورای سیاست گذاری تغییر در روش و هنجارشكنی از هنرمندان سنتی انتظار می رود تا با نو كردن زبان و هنجارشكنی نسبت به مكان و فضا با آثاری در خور مجسمه سازی معاصر شركت كنند كه محور این بینال خواهد بود.
دبیر دوسالانه افزود: بینال مجسمه سازی همیشه در خور توجه بوده و به خاطر ویژگی هایی كه این رسانه دارند توجه به مكان و ادغامی كه از طریق این رسانه با رسانه های دیگر داشته بازتر و گسترده تر كرده است كه فرایند تازه ای را در نحوه ایده پردازی طی می كند كه به نظرم این بینال می تواند بر دیگر بینال های داخلی تاثیر گذار باشد.
بهداد لاهوتی دبیر اجرایی این دوسالانه نیز در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان گفت: فراخوان هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی امروز منتشر می شود و با توجه به مباحث پیچیده تری كه در زمینه تم و موضوع این دوسالانه وجود داشت و هنرمندان سه ماه فرصت دارند برای ثبت نام و ارائه طرح ها و ایده های خود فكر كنند و از 5 تا 25 خرداد ما این ایده ها را از طریق سایت بینال دریافت می كنیم.
وی افزود: :یكی از تفاوت های این دوسالانه با دیگر دوسالانه ها در این است كه هنرمندان باید حتما روی موضوع تم كاركنند و موضوع ازاد نیست همچنین موضوع تم وضعیت برگرفته از نظریات داریوش شایگان است.
وی ادامه داد:در این دوره برای حضور در بینال نیز شرایطی در نظر گرفته شده مانند اینكه سابقه برگزاری حداقل یك نمایشگاه انفرادی در حوزه مجسمه سازی و شركت حداقل در دو بینال و یا فارغ التحصیل یا عضویت انجمن مجسمه سازی باشند .
لاهوتی خاطر نشان كرد: :آثار باید با توجه به امكانات فضایی موزه باشد و همراه كردن اثر با توضیحات اجرایی ، بیانیه و مبانی نظری هنرمند نیز ضروری است.
وی گفت: آثار 5 تیر ماه مورد بازبینی قرار می گیرند. هنرمندان 2 ماه فرصت دارند تا به وسیله ماكت طرح آثارشان را ارائه كنند و 4 تا 6 شهریور ماه نیز ما آثار را تحویل خواهیم گرفت و در مدت 6 روز این آثار در موزه چیدمان می شود.
این هنرمند مجسمه ساز بیان داشت: اگر اثری ضعیف باشدكه در حین جابه جایی شكسته شود از بینال حذف خواهد شد همچنین هیچ محدودیتی در فضا و و متریال وجود نخواهد داشت.
لاهوتی افزود: :نمایشگاه هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی معاصر تهران 24 شهریور ماه افتتاح و تا 20 مهر ماه اختتامیه است ولی نمایشگاه تا 30 مهر ماه برپا است .
هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی معاصر تهران شهریور و مهر ماه 96 برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9338**1823 خبرنگار: صدیقه بهارلو* انتشار: طاهره نبی اللهی
رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان:
نمایشگاه مجسمه سازی تهران درصدد تشویق تفكر در آفرینش آثاراست
۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر:
82446413
تهران-ایرنا- رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان گفت: هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی معاصر تهران با درونمایه(تم) وضعیت درصدد آن است تا روند فكری در آفرینش و نیز خوانش آثار را تشویق كند.