۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82449149
T T
۰ نفر
نخستین سلامتكده طب سنتی ایران در آبادان؛ گامی برای رونق گردشگری سلامت

آبادان - ایرنا - خانم 'آیات محمدفاطمی اصل' با رویكرد تحقق شعار سال مبنی بر' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل'، رونق گردشگری سلامت در منطقه و رونق طب سنتی بر پایه علمی، نخستین سلامتكده طب سنتی كشور را در آبادان پایه گذاری كرده است.

به گزارش ایرنا در ایران حدود هشت هزار گونه گیاهی موجود است كه از این تعداد، دو هزار و 300 گونه در ردیف گیاهان معطر و دارویی بوده و 450 گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.
گیاه‌شناسی در ایران قبل از اسلام نیز سابقهٔ طولانی داشت و پس از اسلام نیز پزشك نامور ایرانی بوعلی سینا (سال‌های 359 تا 416 ه‍. ش) 811 داروی گیاهی و معدنی را در كتاب قانون همراه با اثرات آن‌ها بر بدن انسان شرح داده است.
خانم آیات محمدفاطمی اصل دانش‌آموخته رشته 'گیاه درمانی' در مقطع دكترا از دانشگاه ابوظبی است كه نخستین سلامتكده گیاه دارویی ایران را در آبادان پایه‌گذاری كرده است.
این مركز كه این روزها در مركز شهر آبادان در دست راه اندازی و تجهیز است، قرار است با شیوه سنتی و علمی و رویكرد جذب گردشگر سلامت برای پیشگیری از بیماری ها با استفاده از گیاهان داروی و آشنایی شهروندان با فرهنگ اصیل ایرانی فعالیت كند و در آن، از میهمانان و بیماران با دمنوش گیاهان دارویی پذیرایی می‌شود.
در بدو ورد به دفتر كار خانم 'آیات محمدفاطمی اصل ' این دانش آموخته رشته گیاه درمانی با چای و دمنوش گیاهی و استفاده از قوری و فنجان سنتی از میهمانان پذیرایی می كند.
این كارآفرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تحقق شعار سال و لبیك به رهبر انقلاب در خصوص نامگذاری سال جاری به ‌عنوان 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' را هدف خود از راه‌اندازی این مركز اعلام كرد و گفت:از اردیبهشت ماه سال جاری پیگیر دریافت مجوزهای لازم برای ثبت قانونی و بهره برداری نخستین سلامتكده طب ایران بودم و به لطف خدا و همكاری دستگاه ها، تمامی مجوزهای لازم را دریافت كردم.
وی اظهار داشت:در جهان 13 اقلیم وجود دارد كه 11 اقلیم آن در ایران است كه این موضوع، تنوع آب و هوایی كشور و امكان رشد انواع گیاهان به ویژه گیاهان دارویی را فراهم كرده است.
خانم محمد فاطمی اصل گفت:سالیانه 100 میلیون چینی، 71درصد جمعیت شهروندان آلمان و 50 درصد جمعیت كره جنوبی به بیمارستان‌های طب گیاه درمانی كلاسیك مراجعه می كنند، ولی در ایران، گیاه دارویی ساماندهی نشده است و برخی افراد به صورت غیركارشناسی اقدام به تجویز گیاهان دارویی می كنند و بدون توجه به این مهم كه برخی گیاهان خاصیت سمی داشته و می توانند برای شهروندان مضر باشند، آن را برای بیماران تجویز می كنند.
وی افزود:بسیاری از گیاهان دارویی در كشور به خارج از كشور صادر شده و پس از فرآوری محصول با قیمت بالا دوباره به كشور وارد می شود كه این مشكل، اقتصاد كشور را تهدید می كند در صورتی كه می توان با فرآوری این گیاهان برای كشور ارزآوری داشت.
این پزشك گیاه شناسی افزود:متاسفانه تاكنون در كشور فرآوری داروهای گیاهی به صورت جدی انجام نشده در صورتی كه می توان با استفاده از روش های جدید بسته بندی و فرمولاسیون تركیبی، برخی از داروها را تولید كرده و با صادرات آنها اقتصاد كشور را متحول كرد.
خانم فاطمی اصل كه 25 نفر را برای فعالیت در پنج بخش مختلف نخستین سلامتكده طب سنتی كشور در آبادان آموزش داده است، می گوید:در این سلامتكده بخش های مشاوره خانواده در امور پیشگیری، ماساژ درمانی ایرانی، پاكسازی تخصصی پوست، طب سوزنی ایرانی و ارائه دمنوش های طب سنتی راه‌اندازی می‌شود.
وی بیان داشت:به طور مثال بسیاری از خانواده ها از دمنوش برای درمان استفاده می كنند، ولی روش صحیح و درست آن را نمی دانند در این مركز روش درست استفاده از دمنوش و نحوه انجام آن به شهروندان ارائه می شود.

*** حجامت بی‌مورد باید ساماندهی شود
خانم محمدفاطمی اصل در بخش دیگری از سخنانش اضافه كرد:برخی از افراد بدون داشتن تخصص لازم اقدام به انجام حجامت و زالو درمانی می كنند كه این مهم در برخی موارد، انتقال بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت را به همراه دارد.
این پزشك گیاه‌شناس گفت:طب سنتی به دلیل تحقیقات كم بر روی گیاهان دارویی از طب كلاسیك عقب ‌افتاده است و باید با گسترش تحقیقات در این زمینه خواص گیاهان دارویی و به دست آوردن فرمولاسیون‌های جدید در زمینه تولید داروهای گیاهی، راه را برای كاهش عقب‌افتادگی طب سنتی از طب كلاسیك فراهم كرد.
*** نگاه سلامتكده طب سنتی آبادان به جذب گردشگر سلامت
این فعال در بخش دیگری از سخنانش از دیگر اهداف راه اندازی این مركز را نگاه به جذب گردشگر در بخش درمان با توجه به نزدیكی عراق به آبادان است.
وی گفت:این مركز می تواند بسیاری از بیماران عراقی را پذیرش كرده و با استفاده از راهكارهای علمی در طب گیاه شناسی آنها را درمان كرده و آموزش های لازم را برای جلوگیری از بیماری به آنان آموزش دهد.
خانم آیات محمدفاطمی اصل در بخش پایانی سخنانش از دریافت مجوز لازم برای راه اندازی دانشگاه 'گیاهشناسی 'در آبادان در كنار این مركز خبر داد و گفت:پس از افتتاح رسمی این مركز دانشجوی این رشته را نیز می پذیرد.
نخستین سلامتكده طب سنتی ایران در آبادان در ساختمانی با زیربنای دو هزار متر مربع و ساختمان چهار طبقه در دست راه اندازی است.
3015/6125 خبرنگار: عدنان جواهری *** انتشاردهنده:سید بهار حسینی
كانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به كانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.