۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82451371
T T
۰ نفر

گره های كور مشكلات فرشبافی در مازندران

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82451371
گره های كور مشكلات فرشبافی در مازندران

ساری – ایرنا – كمبود مواد اولیه از قبیل نخ ، طرح و دار قالی ، نبود بازار مناسب و مساله بیمه از جمله مهمترین مشكلاتی است كه به گفته قالیبافان مازندران سالهاست انها را در این حرفه رنج می دهد.

جمعی از قالیبافان مازندران می گویند به رغم تمامی سختی های پیش رو، فرش های باكیفیت عالی و مناسب در استان بافته می شود اما امید به عرضه محصولاتمان در بازار به بن بست می خورد و همیشه با برند فرش استان های دیگر دست بافته هایمان فروخته می شود .
آنان مدعی اند كه دست بافته های قالیبافان مازندران نه تنها چیزی از بافته های استان های قدرتمند در این زمینه ندارد بلكه حتی برخی مواقع گوی رقابت در كیفیت را از این استان ها هم ربوده است .
*** تامین مواد اولیه گام اول مشكلات فرشبافان مازندران
شمسیه روحی كه از 6 سال قبل فعالیت خود را در حرفه فرشبافی آغاز كرده است ، به خبرنگار ایرنا گفت : بافت فرش نیاز به ملزومات اولیه از جمله نخ ، طرح و دار قالی دارد .
وی ادامه داد : هم اكنون تامین این مواد اولیه فرشبافی در مازندران به سختی و برخی مواقع اصلا امكانپذیر نیست .
روحی افزود : اكثر بافندگان فرش در مازندران را بانوان تشكیل می دهند و آنان برای تامین مواد اولیه كارشان مجبور به حضور در شهرهای اراك و یا تبریز هستند .
وی گفت : فرشبافی یك هنر است و فرشباف هنرمند باید فارغ از این دغدغه ها ومشكلات پیرامون باشد تا بتوان در آسایش و آرامش روحی به فعالیت بپردازد .
*** حضور تاجران واسطه ای استان های دیگر برای پوشش مشكلات
وی با اشاره به اینكه برای جبران این نقیصه در روند فعالیت فرشبافی در مازندران تاجران فرش استان های دیگر ورود پیدا كردند ، ادامه داد : این افراد بازای تامین مواد اولیه ، خرید فرش را از بافندگان مازندران وعده می گیرند.
به گفته رئیس اتحادیه فرش شهرستان قائمشهر در حالیكه هشت ماه زمان برای بافت فرش 6 متری توسط یك بافنده صرف می شود اما فروش فرش به این تاجران صرفه اقتصادی لازم را ندارد .
روحی افزود : درحالی تاجر به ازای خرید فرش 6 متری 6 میلیون تومان به بافنده می دهد كه با قیمت 2 برابر و 12 میلیون تومانی همان فرش در بازارفروخته می شود .
به گفته روحی در حالیكه وجود بسترهای لازم برای تهیه مواد اولیه و نیز بازار فروش می تواند سود مناسب و بیشتری را نصیب بافندگان بكند .
*** 'آش فروشی' جایگزین شغل فرشباف حرفه ای مازندران
این مسئول اتحادیه فرش شهرستان قائمشهر با اشاره به اینكه بیان چندین باره مشكلات بافندگان فرش راه به جایی نبرده است ، ادامه داد : تاوان این بی توجهی را متاسفانه فعالان این حرفه پرداخت كرده اند و می كنند .
وی رها كردن فرشبافی و روی آورن به شغل فروختن آش توسط یكی از بافندگان با سابقه 40 ساله قائمشهر را نمونه ای از دنیای وانفسای این حرفه نام برد و افزود : اگر این مشكلات رفع نشود مطمئنا ریزش بیشتر نیروهای علاقمند به این حرفه را شاهد خواهیم بود .
*** ضعف بازاریابی
ملیحه محمدی یكی دیگر از بافندگان فرش درمازندران از ضعف در بازاریابی به عنوان اصلی ترین مشكل و دغدغه فعالان در این حرفه نام برد و گفت : با وجود پشت سر گذاشتن سختی ها در تولید فرش ، بازاریابی مشكل اصلی در این زمینه به شمار می رود .
وی ادامه داد : نبود بازارمناسب برای عرضه دست بافته های فرشبافان مازندران باعث شده تا آنان با پا به عرصه گذاشتن تجار استان های دیگر مجبور به فروش محصولاتشان به قیمت ناچیز شوند .
محمدی گفت : استفاده نكردن از ظرفیت دست بافته های مازندرانی ها باعث می شود تا این محصولات با نام و مهر استان های دیگر كشور در بازار های جهانی عرضه می شوند .
وی یكی ازدلایل ناشناخته ماندن هنر فرشبافی مازندران را همین شیوه فروش محصولاتشان عنوان كرد و ادامه داد : اما در حالیكه می توانم ادعا بكنم فرش دستبافت هنرمندان بندپی بابل در حد و اندازه نائین شهر معروف فرش كشور است .
این بافنده فرش تاكید كرد : باوجود این ظرفیت و توانمندی در محصولات بافندگان فرش مازندران نباید تا به این اندازه در حق آنها جفا شود تا نامی از هنر دستشان به نام استانشان ثبت و ضبط نشود .
محمدی از حذف قالیبافان واقعی از فهرست بیمه به عنوان مشكل دیگر در این زمینه نام برد و ادامه داد : در این سیستم پایش افراد متاسفانه حذف قالیبافان واقعی فشار مضاعفی را بر فعالان این عرصه وارد كرده است .
وی خواست تا مسئولان سازمان صنعت برای پیگیری این امور تلاش های بیشتری انجام دهند تا حداقل این مشكل افراد رفع شود .
***45 هزار مازندرانی كارت قالیبافی دارند
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران تعداد بافندگان فرش دارای كارت قالیبافی را در استان 45 هزار نفر اعلام كرد و گفت : از این تعداد در سالهای گذشته 39 هزار نفر بیمه قالیبافی شدند .
ابراهیم یعقوبی از ورود افرادی برای استفاده از یارانه دولتی بیمه قالیبافی به عنوان یكی از آسیب ها در این حرفه نام برد و افزود : پایش و ساماندهی این امور و حذف بافندگان غیر واقعی در دستور كار قرار گرفت .
وی ادامه داد : در این مدت با ریزش حدود 10 هزار نفری اكنون 29 هزار نفر در مازندران بیمه قالیبافی هستند .
به گفته معاون امور بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران بیش از 50 مجتمع تولید و كارگاه های فرش در استان وجود دارد كه در عرصه تهیه و تولید فرش فعالیت دارند .
وی با تایید مشكلاتی در خصوص تامین مواد اولیه بافندگان فرش مازندران ، ادامه داد : تعاونی های تهیه مواد اولیه فرش در شهرستان ها فعالیت دارند كه با حضور اعضا و به صورت هیات مدیره فعالیت می كنند .
یعقوبی اظهارداشت : این تعاونی ها برای كسب درآمد بیشتر متاسفانه متوسل به شیوه های ناپسند عرضه و فروش محصولاتشان می كنند .
وی از بافندگان فرش خواست تا با انتخاب تعاونی های خوش انصاف تر فروش مواد اولیه فرش برای خرید ارزانتر و مناسب تر ابزار فعالیت خود اقدام بكنند .
به گفته معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در سالهای قبل این تعاونی ها با دریافت تسهیلات راه اندازی شدند و ساختار مناسب و فعالیت مستمری ندارند .
*** هتل های شیك مازندران پاتوق فروش فرش
وی رای زنی سازمان صنعت با میراث فرهنگی مازندران برای استقرار غرفه های عرضه و فروش فرش در هتل ها و مراكز اقامتی استان اشاره كرد و ادامه داد : هم اكنون در برخی هتل های شیك مازندران ویترین هایی برای نمایش و فروش فرش استان قرار داده شده است .
وی همچنین از برپایی غرفه های فرش در همایش ها و سمینارهایی كه در مازندران برگزار می شود ، به عنوان دیگر گام برای فروش دست بافته های هنرمندان استان برشمرد .
وی گفت : در این غرفه ها سعی شده تا با زنده بافی فرش توسط بافندگان به نوعی هنرهنرمندان مازندرانی به افراد معرفی شوند.
معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نمایشگاه های فصلی فرش وایجاد بازارچه های فرش را از دیگر اقدامات برای معرفی و عرضه در این زمینه اعلام كرد .
وی ادامه داد : در این مسیر همراهی و همكاری ارگان ها و نهادهای مرتبط همچون شهرداری ضروری است تا این چشم انداز معرفی و فروش فرش مازندران در جامعه جایی پیدا بكند .
*** قالی مازندران هم جهانی می شود
به گفته یعقوبی تلاش بر این است تا فرش های دستبافت هنرمندان مازندران از این استان به كشورهای همجوار همچون روسیه صادر شود .
وی رای زنی با اتاق بازرگانی مازندران به عنوان متولی امور صادرات محصولات استان به كشورهای دیگر را به عنوان قدمی در این زمینه نام برد و ادامه داد : به همراه اعزام و حضور هیات های تجاری مازندران زمینه و بسترسازی برای این مهم صورت می گیرد .
برنامه های كنونی سازمان های متولی فرش همچون صنعت ، معدن و تجارت مازندران گام های هرچند كوچك و یا شاید دیرهنگام برای ورود واضح و روشن فرش استان به عرصه جهانی است اما باید این ورود را به فال نیك گرفت .
كیفیت فرش مازندران را نه از باب اینكه از زبان بافندگان فرش این استان مطرح می شود بلكه با صادر شدن این محصولات به كشورهای دیګر است كه می توان فهمید .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیكلایی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/2096
۰ نفر