۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82452032
T T
۰ نفر
حضور گردشگران چینی در جزایر مورد منازعه دریای جنوبی

پكن - ایرنا - در شرایطی كه دریای جنوبی چین به كانون شدید بحران میان پكن با آمریكا و برخی كشورهای منطقه تبدیل شده، چین در حركتی بدیع اقدام به اعزام گردشگر به جزایر دریای جنوبی كرده است.

به گزارش ایرنا، این یكی از تازه ترین تحركات چین از نوع فرهنگی در دریای جنوبی است كه بسیاری از كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا با این كشور در خصوص مالكیت بر جزایر موجود در این دریا اختلاف دارند و آمریكا نیز به تازگی ناو هواپیما بر و كشتی های جنگی خود را وارد این منطقه كرده است.
از سوی دیگر چین بر این باور است كه تقریبا بیشتر ۲۵۰ جزیره موجود در این دریا كه مساحتشان در مجموع به حدود ۱۵ هزار كیلومتر مربع می‌رسد و عموما خالی از سكنه بوده و گاه بیشترشان زیر آب هستند، به این كشور تعلق دارد.
اعزام یك كشتی مسافربری كروز چین به نام «چانگل» از شهر «سانیا» در جنوبی ترین نقطه این كشور به جزایر «پاراسل» در دریای جنوبی یكی از تحركاتی است كه چین بر اساس آن می كوشد ادعای مالكیت بر این جزایر را تایید كند و طی روزهای اخیر در رسانه های این كشور بازتاب داشته است.
این كشتی توریستی حامل بیش از ۳۰۰ مسافر است و طبق برنامه اعلام شده قرار است از چند جزیره از مجموعه جزایر «پاراسل» بازدید داشته باشد.
گزارش ها نشان می دهد كه چین برنامه گسترده ای را برای اعزام گردشگران به دریای جنوبی و جزایر مختلف آن تدوین كرده است و قصد دارد این منطقه را به محلی مناسب برای حضور گردشگران تبدیل كند.
این اتفاقات در شرایطی می افتد كه كشورهای دیگر عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) نظیر مالزی، ‌فیلیپین، ‌ویتنام، برونئی و حتی منطقه تایوان مدعی مالكیت بر بخش هایی از جزایر این دریا هستند.
اقدام چین در اعزام گردشگر به جزایر پاراسل در شرایطی صورت می گیرد كه این كشور بتازگی با ویتنام در این منطقه سرشاخ شده است.
چین و ویتنام كه هر دو مدعی مالكیت بر جزایری در دریای جنوبی هستند بار دیگر بر سر تامین منافع خود در این منطقه دچار اختلافات فزاینده شده اند.
ظاهرا اختلافات از زمانی شدت گرفته است كه ویتنام می گوید وزارت كشاورزی چین مقررات ممنوعیت ماهیگیری را در این منطقه به اجرا گذاشته است.
ویتنام به این مساله اعتراض كرده و از چین خواسته است حقوق و منافع دیگر كشورهای این منطقه را در نظر بگیرد و این مقررات را لغو كند.
آبراه كلیدی دریای جنوبی از مسیرهای مهم كشتیرانی به شمار می‌رود و گفته می‌شود كه از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است و سالانه محموله هایی به ارزش ۵ هزار میلیارد دلار را از آن عبور می كند.
این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیه دریایی دنیا محسوب می شود و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون كیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می گیرد كه بخشی از اقیانوس آرام به شمار می رود.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی