۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۲۲
کد خبر: 82453754
T T
۰ نفر

44 موسسه ايراني درفهرست موسسه هاي برترجهان اسلام

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۲۲
کد خبر: 82453754
44 موسسه ايراني درفهرست موسسه هاي برترجهان اسلام

تهران- ايرنا- پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران اعلام كرد: نظام رتبه‌بندي كيفيت پژوهش «آي.تي.يو.» در ويرايش سال 2016 خود نام 44 مؤسسۀ ايراني را در فهرست 185 مؤسسۀ برتر در كشورهاي جهان اسلام قرار داده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، براساس گزارش سامانه «نما» در ويرايش 2016 نظام رتبه‌بندي كيفيت پژوهش «آي.تي.يو.»، 486 مؤسسه ارزيابي شده‌اند كه 109 مؤسسه از ايران بوده است.
نظام رتبه‌بندي كيفيت پژوهش «آي.تي.يو.» مؤسسه‌هاي جهان اسلام را بر پايۀ پنج سنجۀ (شاخص) مرتبط با كيفيت ارزيابي و رتبۀ آنها را منتشر مي‌كند.
شمار و نسبت انتشارات در يك درصد (1%)، 10 درصد (10%)، و 50 درصد (50%) نشريه‌هاي برتر، شمار و نسبت همكاري علمي بين مؤسسه‌هاي هم‌ميهن (همكاري ملي)، و شمار و نسبت همكاري علمي جهاني (همكاري جهاني) سنجه‌هاي ارزيابي اين نظام هستند.
بر اساس اين گزارش دانشگاه تهران در سنجه‌هاي شمار و نسبت انتشارات در يك درصد، 10 درصد، و 50 درصد نشريه هاي برتر و هم‌چنين در همكاري علمي جهاني و دانشگاه علوم پزشكي تهران در همكاري علمي ملي جايگاه اول را در ايران به خود اختصاص داده‌اند.
همچنين ايران و تركيه، هر كدام با 44 مؤسسه، بيشترين شمار مؤسسه‌ها را در اين نظام رتبه‌بندي دارند. مصر با 17 مؤسسه، مالزي با 17 مؤسسه، پاكستان با 12 مؤسسه، و عربستان با 10 مؤسسه در جايگاه‌هاي بعدي در اين فهرست قرار دارند.
اين نظام رتبه‌بندي داده‌هاي لازم براي ارزيابي مؤسسه‌ها را از نمايه‌نامۀ استنادي «اسكوپوس» گردآوري مي‌كند.
سامانۀ «نما» كه توسط پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران و با پشتيباني دبيرخانه شوراي عالي علوم ، تحقيقات و فناوري راه‌اندازي شده و روزآمد مي‌شود به پايش و گزارش جايگاه علم، فناوري، و نوآوري ايران در جهان مي‌پردازد. اين سامانه در نشاني NEMA.IRANDOC.AC.IR رايگان در دسترس همگان است.
علمي**1293**1440
دريافت كننده: محمد طاهري** اتنشار: گلشن
۰ نفر