به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا،« داود كشاورزیان» در حاشیه نشست بررسی مراحل اجرای این طرح و تحویل سیصد و پنجاهمین دستگاه به متقاضی كه در شركت ماموت برگزار شد، گفت: مراحل اجرایی این طرح در یك ماه گذشته از سوی سازمان راهداری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و شركت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت با همكاری شركت خودروسازی ماموت آغاز شده است.
اوایل بهمن ماه امسال قرارداد نوسازی پنج هزار دستگاه كِشنده میان سازمان راهداری و شركت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از دولت با شركت ماموت منعقد شد و روز گذشته در مراسمی سیصد و پنجاهمین كشنده در روند اجرای این طرح به متفاضی تحویل داده شد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، قرار است از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید، 65 هزار دستگاه كامیون با سن بیش از 35 سال، با خودروهای جدید جایگزین شود.
كشاورزیان با ابراز امیدواری نسبت به اینكه روند اجرا سرعت بیشتری بگیرد، گفت: در مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده 65 هزار دستگاه در پنج سال نوسازی شود كه امید است در سال آینده بتوانیم سهم یك پنجم مربوط به این سال را كه رقمی حدود 13 هزار دستگاه است، نوسازی كنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در این طرح 20 تا 25 درصد بهای خودرو به صورت نقد و بقیه به صورت تسهیلات از سوی بانك پرداخت می شود، افزود: البته نرخ تسهیلات 18 درصد است كه دولت 9 درصد را پوشش داده و مصرف كننده نهایی نرخ سود 9 درصد را برای تسهیلات پرداخت می كند.
كشاورزیان سقف تسهیلات را حدود 3 هزار و 760 میلیون ریال اعلام و اظهار كرد: در صورتی كه فردی مایل به خرید نقدی باشد، در مدت 5 سال تا 40 درصد بهای خودرو را به تدریج دریافت می كند.
در ادامه، «علی وكیلی» مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با ابراز امیدواری نسبت به اینكه این طرح سرعت بیشتری بگیرد و سازندگان دیگر به این طرح بپیوندند، گفت: در روند اجرای این طرح و سایر موارد مربوط به ماده 12 حمایت مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به حضور بانك صادرات در نوسازی 5 هزار دستگاه كشنده در این طرح، تاكید كرد: بسیار مهم است كه بتوانیم از منابع خارجی استفاده كنیم و شركت ماموت نیز برای فراهم سازی استفاده از منابع خارجی اعلام آمادگی كرده است.
در این مراسم «مهرزاد فردوس» مدیرعامل گروه صنعتی ماموت با اشاره به اینكه هدف ما و اسكانیا علاوه بر نوسازی ناوگان حمل و نقل، كمك به كاهش آلودگی هوا است، افزود: خودروهای اسكانیا كه در این طرح تحویل داده می شود، به گونه ای طراحی شده كه خروجی هوا از ورودی هوا پاك تر است.
وی با بیان اینكه موتور یورو 6 در این خودروها استفاده شده است، افزود: با توجه به اینكه گازوئیل های موجود یورو 4 است، كارهایی روی موتور انجام شده كه قابلیت استفاده گازوئیل را نیز داشته باشد اما فیلتر DPF روی این خودروها نصب شده كه هوای خروجی آن مطابق با استاندارد یورو6 است.
فردوس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه هزینه ایجاد این تكنولوژی كه فقط از سوی شركت سوئدی اسكانیا برای ایران انجام شده ، 15 میلیون یورو بوده است، تصریح كرد: از سال آینده این خودروها در داخل كشور تولید خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، مدت قرارداد نوسازی 5 هزار دستگاه ناوگان سنگین را دو سال اعلام و خاطرنشان كرد: اگر شرایط مالی فراهم باشد، مشكلی برای اجرای این تعهد در مدت یك سال نخواهیم داشت چرا كه ظرفیت تولید تا 10 هزار دستگاه در سال را داریم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**٩١٨٩** 1070**1561**خبرنگار: اسماعیل داودی **انتشار:مژگان توانا
رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای:
جایگزینی 65 هزار كامیون سن بالا با نو
۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر:
82455612
تهران - ایرنا - رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از جایگزینی 65 هزار دستگاه كامیون با سن بیش از 35 سال، با خودروهای جدید خبر داد.