۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰
کد خبر: 82455660
T T
۰ نفر
پايان داوري بخش‌هاي سيفژ و بين‌الملل دهمين جشنواره پويانمايي

تهران-ايرنا - داوري بخش‌هاي سيفژ و بين‌الملل دهمين جشنواره دوسالانه بين‌المللي پويانمايي تهران به پايان رسيد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري، پير هبرت، ماريا كارمن سانتوس و ابراهيم فروزش داوري سيفژ در اين دوره را بر عهده دارند. اين گروه، داوري آثار جشنواره را از 13 اسفند آغاز كرده بودند.
پير هبرت، متولد 1944، مونترال و عضو سابق هيات ملي فيلم كانادا است كه در فواصل سال‌هاي 1965 تا 1999 بيش از 20 فيلم كوتاه و بلند كارگرداني كرده و هم اكنون به عنوان فيلمساز و هنرمند مستقل فعاليت مي‌كند.
هبرت از سال 2001 به همراه همكار نوازنده‌اش باب استرتاگ به نقاط مختلف جهان سفر كرده و بيش از 80 بار پويانمايي زنده اجرا كرده است. او علاوه بر چاپ دو كتاب و مقاله‌هاي بسيار، در سال 2004 موفق به دريافت جايزه سينمايي آلبرت تسير از دولت كبك براي يك عمر دستاورد هنري شد.
ماريا كارمن سانتوس، از ديگر داوران اين بخش، متولد 1959 مادريد اسپانيا، دانش‌آموخته فيلم‌سازي، كارگرداني تلويزيوني و رسانه‌هاي ديجيتال است و در حوزه توليد پويانمايي كودكان و نوجوانان فعاليت مي‌كند. سانتوس كه دو جايزه بين‌المللي را براي آثارش در كارنامه دارد، اكنون مشغول به فعاليت و تدريس در مناطق روستايي و همچنين برنامه‌ريزي آموزشي براي مدارس، راديو و تلويزيون است.
ابراهيم فروزش، تنها داور ايراني بخش سيفژ اين دوره از جشنواره، متولد 1318 تهران، دانش‌آموخته كارگرداني سينما و تلويزيون از دانشكده هنرهاي نمايشي است و به مدت هفت سال مديريت مركز سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را بر عهده دارد.
وي نويسنده، كارگردان و تهيه‌كننده فيلم‌هاي زنده، پويانمايي و مستند است كه ساخت بيش از 70 اثر كوتاه و بلند را در كارنامه دارد.
فروزش علاوه بر اين‌كه به عنوان داور در بسياري از جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي و داخلي فعاليت داشته، خود نيز موفق به كسب بيش از 50 جايزه و همچنين لوح تقدير براي يك عمر فعاليت سينمايي بوده است.
سيفژ، مركز بين‌المللي فيلم‌سازان كودك (سيفژ) به عنوان سازماني مردم‌نهاد است كه آثار بين‌المللي جشنواره پويانمايي را مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌دهند و در انتها جايزه‌اي به برگزيده اين بخش اهدا مي‌كنند.

** حضور پررنگ مركز گسترش سينماي مستند در جشنواره پويانمايي تهران
مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با 12 انيميشن كوتاه در دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران حضور دارد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل كانون، «داش آكل» ساخته هاجر مهراني
، «صفحه‌ خالي» به كارگرداني سياوش، «پيشخدمت» به كارگرداني فرنوش عابدي، «درخت پرتقالي» ساخته اميرهوشنگ معيني، «سوزنبان» به كارگرداني مهدي خرميان، «پروانگي» ساخته علي عزيزي، «دارزا» به كارگرداني ايرج محمدي رزيني، «اكتسابات انتسابي» ساخته سمانه شجاعي و «شايعه» ساخته ليلا نوروزي، از جمله‌ آثار حاضر در بخش هاي مسابقه ايران هستند.
«آدم خانگي» به كارگرداني مرضيه ابرار پايدار، «بادسر» به كارگرداني اميرپوريا ار ديگر آثار شركت كننده در اين بخش هستند.
فضلي‌پور و روح‌الله سعادتمند و‌ «جمشيد؛ مرثيه‌اي بر يك اسطوره» ساخته معين صمدي از جمله اين آثار هستند كه در بخش‌هاي مسابقه ايران، بين‌الملل و تجربي حضور دارند.

** انيماتورها معروف نمي شوند
امير كاظمي با دو پويانمايي كوتاه «فرار» و «ماي» در دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران حضور دارد. او طراحي كارشناسي طراحي صنعتي از دانشگاه هنرهاي زيبا و كارشناسي ارشد پويانمايي از دانشگاه تربيت مدرس دارد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون، امير كاظمي در رابطه با ساخت اين دو پويانمايي كوتاه، اظهار كرد: تيزر تبليغاتي «ماي» اولين تجربه كارگرداني من بود و اشكان رهگذر به من اعتماد كرد و اين فرصت را در اختيارم قرار داد. البته پيش ‌از اين هم كارهايي به شكل تجربي انجام داده بودم اما «ماي» اولين پويانمايي جدي‌ام بود.
كاظمي با بيان اينكه از سال 88 در شركت‌هاي مختلف براي يادگيري بهتر پويانمايي آغاز به ‌كار كرده درباره اوضاع پويانمايي، گفت: در صنعت پويانمايي بسيار راحت مي‌توان پول درآورد. هر چند پول‌هاي كلان دست عده خاصي است و به همه نمي‌رسد.
اين انيميشن‌ساز با اشاره به استقبال مخاطب از آثار پويانمايي، عنوان كرد: به ‌طور معمول همه از پويانمايي لذت مي‌برند، يعني سن و سال ندارد. كودك تا بزرگ‌سال مي‌توانند مخاطب پويانمايي باشند.
او ادامه داد: در ايران مردم آن‌چنان با پويانمايي آشنا نيستند و به ‌درستي نمي‌دانند اين فيلم‌ها چه‌طور ساخته مي‌شود، چه‌قدر كار مي‌برد يا كساني كه خوب كار مي‌كنند چه كساني هستند. تعريف ميشن خوب چيست و غيره. اگر در اين زمينه آموزشي صورت بگيرد، مخاطبان با ديد بهتري به انيميشن نگاه مي‌كنند و اين حوزه از تنها يك علاقه خارج مي‌شود.
كاظمي درباره ديده‌نشدن انيماتورها در كارهاي پويانمايي، بيان كرد: اين اتفاق در همه جاي دنيا وجود دارد. به‌صورت كلي انيماتورها، حتي قديمي‌ترها خيلي اسم ‌و رسم ندارند و معروف‌ترين آن‌ها در ژاپن با اسم مستعار كار مي‌كنند.
او افزود: براي من اين موضوع شناخته شدن يا نشدن دغدغه نيست و مهم‌تر اين است كه كارم ديده شود، حتي اگر كسي من را به‌ عنوان انيماتور آن نشناسد.
كاظمي درباره آثارش توضيح داد: پويانمايي «فرار يا Run Away» را در بخش تجربي فرستادم و «ماي» را در بخش ديگري. از پويانمايي «ماي» كه به ‌عنوان پايان‌نامه ارايه‌ دادم، خيلي استقبال شد. اما چون كوتاه بود مجبور شدم «فرار» را هم بسازم.
دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران كه از 15 اسفند آغاز به كار كرده تا 19 اسفند در حال برگزاري است.
فراهنگ**1883**1027**دريافت كننده: مريم جلوداران**انتشار دهنده: جواد دهقاني
۰ نفر