به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا كارمن سانتوس، اظهار كرد: برای انتخاب بهترین فیلم سعی كردیم به همه موارد مثل موسیقی، گرافیك، حقیقت داستان و تمام جزییات و موارد جنبی كه برای انتخاب بهترین فیلم مهم بوده، توجه كنیم.
این كارگردان در خصوص سطح آثار جشنواره پویانمایی، گفت: این جشنواره سطح كیفی بسیار بالایی دارد، بطوری كه از دیدن آنها شگفتزده شدیم و نمیدانستیم كدام اثر را به عنوان اثر برتر انتخاب كنم.
وی افزود: انیمیشن ایران ظرفیتهای بالایی دارد و انیماتورهای ایران از توانایی زیادی برخوردار هستند.
خانم كارمن با اشاره به بخش بازار ملی جشنواره پویانمایی، گفت: تولیدات بسیاری از استودیوهای مختلف خصوصی، دولتی كارهای دانشجویی بسیار جالب در این بازار حضور دارد كه از دیدن آنها لذت بردم.
داور این رویداد هنری با اشاره به تكنیكهای مورد استفاده شركت كنندگان جشنواره پویانمایی، تاكید كرد: از تكنیكهایی كه انیمیشنسازان در آثار این جشنواره استفاده كرده بودند، بسیار یاد گرفتهام. شخصیتهای زیادی بین این آثار كشف كردم كه حتما به دانشجویان در اسپانیا منتقل خواهم كرد.
** كارگردان فیلم «خمره» نیز در حاشیه برگزاری دهمین جشنواره پویانمایی تهران، آثار خارجی شركت كننده در این جشنواره بین المللی را متنوع و چشم گیر دانست و افزود: به عنوان یكی از اعضای داوران بخش بینالملل، در این دوره با دهها فیلم با موضوع های متنوع و گوناگون مواجه شدم.
ابراهیم فروزش درباره حضور آثار بینالملل در جشنواره پویانمایی ابراز خرسندی كرد و افزود: خوشبختانه از سراسر دنیا در این رویداد بین المللی حضور دارند و با آثار خوب و قابل توجهی در این دوره مواجه هستیم.
این فیلمساز با اشاره به سطح بالای آثار بخش بینالملل، گفت: انیمیشنهای بخش بینالملل كیفیت قابل توجهی دارند و هنرمندان حاضر از بهترینهای دنیا در رشته خود هستند.
داور بخش بینالملل درباره تاثیر حضور هنرمندان خارجی در كیفیت انیمیشن ایران، عنوان كرد: حضور انیمیشنسازهایی از سطح دنیا در جشنواره پویانمایی كمك موثری به انیمیشن داخل خواهد كرد و گامی رو به جلو محسوب میشود.
فروزش با بیان فرصتهایی كه جشنواره پویانمایی در اختیار شركت كنندگان قرار داده ، گفت: نوعی مقایسه در این عرصه به چشم میخورد و آن هم این است كه یك كارگردان انیمیشن اثر خود را به راحتی با دیگر آثار شركت كننده در جشنواره بینالمللی پویانمایی مقایسه میكند.
** مراحل ساخت و تولید انیمیشن سینمایی با كار كوتاه بسیار متفاوت است
كارگردان، كارتونیست و انیماتوریست فیلم های انیمیشن ایرانی گفت: مراحل ساخت و تولید انیمیشن سینمایی نه تنها كار مشكلی است بلكه فاصله زیادی با كار كوتاه دارد.
بهرام عظیمی در حاشیه برگزاری جشنواره پویانمایی به هنرجویان انیمیشن، توصیه كرد: انیمیشن های موفق دنیا را تماشا كنند چراكه تولید انیمیشن سینمایی كار مشكلی است و زمانی متوجه این موضوع شدم كه اثری كه در دست تهیه داشتم تقریبا به نیمه راه رسیده بود.
وی گفت: سالها در این حوزه كار كردهایم، انیمیشن كوتاه میسازیم، برای ساخت یك انیمیشن 10 دقیقهای 6 یا هفت ماه زمان و یك گروه پنج یا 6 نفره لازم است. در همین حال برای تولید فیلم 90 دقیقهای باید گروهی بزرگتر با حدود 30 یا 40 نفر حاضر شوند.
عظیمی افزود: زمان در تولید انیمیشن تاثیر دارد، ما این زمان را حدود دو ساعت در نظر میگیریم و فكر میكنیم به این ترتیب میتوان اثر سینمایی ساخت.
كارگردان انیمیشن «تهران 1500» با اشاره به اینكه بیشتر انیمیشنسازان با چنین استدلال ناقصی به سراغ ساخت كار بلند میروند، توضیح داد: آنها فكر میكنند هر قدر زمان به كار اضافه شود به تناسب انیمیشن پنج، شش دقیقهای باید انرژی بیشتری گذاشت. اما زمانی كه تولید كار سینمایی شروع میشود، بی اهمیت بودن این استدلال معلوم میشود.
وی افزود: تولید انیمیشن سینمایی، زمین تا آسمان با كار كوتاه فرق میكند. ممكن است دهها كار كوتاه تولید شود كه در هفت، هشت دقیقه همه را شگفتزده و غافلگیر كند. اما وقتی همان كارگردان سراغ ساخت نسخه سینمایی میرود، متوجه میشود 40 دقیقه از كار به نمایش درآمده و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
** حضور فیلمسازان خارجی نشانگر اهمیت جشنواره دهم است
داور جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران گفت: سالهای گذشته در جشنواره مهمان خارجی نداشتیم اما امسال علاوه بر آثار، شاهد حضور فیلمسازان خارجی در این رویداد هنری هستیم كه نشان از اهمیت جشنواره دهم دارد.
ناصرگل محمدی، با اشاره به دلیل اهمیت جشنواره پویانمایی برای مهمانان خارجی، افزود: ایران نسبت به دیگر كشورها به لحاظ جغرافیایی در منطقهای دور قرار گرفته است، مخاطبان بینالمللی در جشنوارههای اروپایی به راحتی رفت و آمد میكنند، اما سفر به ایران برای آنها هزینه دارد و حضور این افراد نشاندهنده اهمیت جشنواره پویانمایی برای آنها است.
وی آثار منتخب در جشنواره را در بعضی موارد به هم شبیه دانست و گفت: نكته جالب در این دوره گویی تمام فیلمسازها شبیه به هم فكر میكنند و به تكنیكهای خاصی علاقهمند هستند.
مدرس دانشگاه تاكید كرد: این مساله در فیلمهای روسی به خوبی دیده میشود. از جهتی به مضامین و حمایت از ادبیاتی خاص توجه میشود. روسها تا حدودی در قید و بند استفاده از تكنیكهای خاص و گران نیستند و با سادهترین تكنیكها آثار زیبایی خلق میكنند.
داور جشنواره پویانمایی، افزود: انیمیشن سازان فرانسه و آمریكا از تكنیكهای خاصی حمایت كردهاند ، فضای هنری، رنگ، حس و حال این آثار نزدیك به هم است.
داور بخش بینالملل جشنواره با اشاره به حضور آثار دانشجویی در جشنواره امسال، گفت: این فیلمها با جسارت، صداقت و جرات بیشتری به موضوعات پرداختند و نگاه مشتری مداری ندارند.
گلمحمدی درباره حضور آثار هنرمندان خارجی در این دوره ، گفت: از 79 كشور جهان از جمله آرژانتین، اسپانیا، انگلستان، روسیه، لهستان، فرانسه در این جشنواره شركت كردهاند.
دهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مركز آفرینشهای فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تهران و 31 استان كشور آغاز شده و تا 19 اسفند ادامه دارد.
** جشنواره پویانمایی دروازه تغییر سینمای ایران
منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، گفت: جشنواره پویانمایی تهران دروازهای به سوی تغییر جدی در سینمای ایران است. این تغییر به معنای تفاوت در جنس تولید، طبقه مخاطبان و ایجاد فضای نو در حوزه ارتباط مخاطب و انیمیشن است.
وی افزود: اگر جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران بتواند دروازهای برای ورود علاقهمندان، هنرجویان و فعالان از انیمیشن به سینمای حرفهای كشور شود، ما با تغییر و تحولات چشمگیر و درجه یكی رو برو خواهیم شد.
شاهسواری در خصوص جایگاه انیمیشن در سینمای ایران گفت: انیمیشن ایران به لحاظ فنی و خلاقیت در جایگاه خوبی قرار دارد اما هنوز به لحاظ بازاریابی، نظام تولید و توزیع در ابتدای راه هستیم.
فراهنگ**1417**1027**خبرنگار: سید مهدی حسینی**انتشار : جواد دهقانی
اخبار دهمین جشنواره پویانمایی تهران؛
بكارگیری تكنیك انیمیشن سازان ایران در اسپانیا
۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر:
82457239
تهران-ایرنا - داور مسابقه بینالملل و سیفژ دهمین جشنواره پویانمایی از كشور اسپانیا گفت: تكنیكهای مورد استفاده انیمیشن سازان ایران بسیار جذاب است و سعی كردم این تكنیكها را یاد یگیرم تا به دانشجویان خود در اسپانیا آموزش دهم.