۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82457303
T T
۰ نفر
ابلاغ نسخه جديد دستور العمل نحوه‌ احراز و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديران مؤسسات اعتباري

تهران- ايرنا- بانك مركزي در بخشنامه اي نسخه جديد «دستور العمل احراز و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديرعامل و اعضاي هيأت مديره مؤسسات اعتباري» را كه با اعمال ملاحظات و ديدگاه اصلاحي و تكميلي ، بازنگري شده است، به شبكه بانكي ابلاغ كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي بانك مركزي، در اين دستور العمل آمده است: عملكرد صحيح و قانونمند موسسات اعتباري در گرو وجود مديراني است كه ضمن داشتن شايستگي‌ها و صلاحيت‌هاي عمومي از قبيل حسن شهرت و امانتداري، داراي صلاحيت تخصصي از جمله دانش و تجربه كافي براي اداره امور موسسه اعتباري نيز باشند.
اين گزارش ادامه مي دهد: با همين نگاه، قانونگذار در تبصره چهار ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب جلسه پانزدهم ديماه سال 1389 مجلس شوراي اسلامي، انتخاب مديرعامل و هيات مديره بانك‌هاي دولتي را منوط به صدور مجوز صلاحيت حرفه‌اي آنان از سوي بانك مركزي عنوان مي‌كند.همچنان‌كه پيشتر به موجب قوانين و مقررات مربوط از جمله قانون اجازه تاسيس بانك‌هاي غيردولتي مصوب سال 1379، تصدي‌ سمت‌هاي مديريتي را در بانك‌هاي ياد شده به تاييد صلاحيت داوطلبان توسط بانك مركزي مشروط دانسته بود.
بر همين اساس، وفق تبصره 3 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اين حق و تكليف را يافت تا بر اساس مقررات قانوني، نسبت به سلب صلاحيت حرفه‌اي و لغو مجوز و محكوميت متخلفان فعال در حوزه پولي به پرداخت جريمه اقدام كند.
همچنين در قانون يادشده تصريح شده بود در صورت سلب صلاحيت حرفه‌اي اعضاي هيات مديره و مديران عامل بانك‌ها و موسسات اعتباري توسط بانك مركزي، اشخاص فوق‌الذكر از مسئوليت مربوطه منفصل شوند و ادامه تصدي آنان، مصداق عنوان مجرمانه‌اي تحت عنوان «در حكم دخل و تصرف غيرقانوني در وجوه و اموال عمومي» است.
با توجه به مراتب فوق و در راستاي اجراي تكاليف مقرر در مقرره‌هاي پيش‌گفته، «دستورالعمل احراز و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديرعامل و اعضاي هيات مديره موسسات اعتباري» در سال 1390، طي بخشنامه‌ي شماره 137593‏/90 مورخ پانزدهم شهريور ماه سال 1390 به شبكه‌ بانكي كشور ابلاغ شد و البته پس از آن مشمول اصلاحات و الحاقات موردي نيز شد. متعاقباً در «آيين‌نامه نحوه تأسيس و اداره مؤسسات اعتباري غيردولتي» كه به استناد تبصره 2 ذيل ماده 5 قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، تدوين و در جلسه 28 ديماه سال 93 هيات ‌وزيران به تصويب رسيد، در مواد 51، 52، 53، 59 و 60 و همچنين ماده 95 بر لزوم تاييد صلاحيت مديران موسسات اعتباري غيردولتي و اعمال ضمانت اجراهاي انتظامي و كيفريِ‌ تخلف‌كنندگان از قوانين و مقررات مهر تاكيد زده‌ شد.
با توجه به تجربيات حاصل از اجراي چندين ساله «دستورالعمل احراز و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديرعامل و اعضاي هيات مديره موسسات اعتباري» و اخذ ملاحظات و نظرات اصلاحي و تكميلي در اين خصوص، بازنگري كلي در دستورالعمل يادشده در دستور كار قرار گرفت و درنهايت اصلاحيه دستورالعمل موصوف در بيست و نهمين جلسه 26 ديماه سال 95 كميسيون مقررات و نظارت موسسات اعتباري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مطرح و مورد تصويب قرار گرفت.
اهم نكات و ويژگي‌هاي اصلاحيه دستورالعمل مزبور كه نسخه‌اي از آن به پيوست ايفاد است، عبارت از: تبيين دقيق و كامل شرايط عمومي، فردي و تخصصي لازم براي تصدي سمت‌هاي مديريتي در موسسه اعتباري با لحاظ همه قوانين و مقررات لازم‌الاجرا، تبيين كامل ترتيبات رسيدگي از مرحله ابتدايي دريافت مدارك داوطلبان تصدي سمت‌هاي مديريتي و نحوه رسيدگي به آن‌ها تا نحوه امتيازدهي و ميزان امتيازات،تشريح ترتيبات اداري مشتمل بر اعضاي «كميسيون احراز و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديران مؤسسات اعتباري»، كيفيت مصاحبه و مفاد آن و ترتيبات پس از مصاحبه به منظور تعيين امتياز مكتسبه‌ي داوطلب،بيان ترتيبات سلب صلاحيت حرفه‌اي مديران مؤسسه اعتباري،وضع ضمانت اجراهاي دقيق و مناسب انتظامي براي متخلفين و ساير موارد است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**1561**خبرنگار: زهره دريغ گفتار**انتشاردهنده: مژگان توانا