۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82460666
T T
۰ نفر
خشكسالي بيش از  33 هزار دانش آموز را در نيجر مجبور به ترك تحصيل كرد

تهران - ايرنا - خبرگزاري فرانسه روز شنبه از نيامي گزارش داد كه بيش از 33 هزار دانش آموز نيجر به سبب وقوع خشكسالي در كشورشان مدرسه و تحصيل را رها كردند.

اين گزارش به نقل از دفتر هماهنگي امور بشر دوستانه سازمان ملل اعلام كرد كه اين تعداد از شهروندان نيجر كه بيش از نيمي از دانش آموزان اين كشور در غرب آفريقا را در بر مي گيرند به طور عمده فرزندان كشاورزاني هستند كه قحطي و خشكسالي حيات اقتصادي خانواده آنها را به تعطيلي كشانده است.
براساس اين گزارش، اين دانش آموزان بيشتر از مناطق 'مَرادي' و 'زيندر' در مركز نيجر و 'آگادِز' در شمال و 'تاحوا' در غرب اين كشور هستند.
اين گزارش حاكي است كه دولت نيجر نيز در ماه ژانويه (دي ماه) از يك كمبود 12 ميليون تني مواد غذايي در سال 2016 در اين كشور خبر داده بود كه اين به منزله آن است كه نيجر حتي براي 40 ميليون احشام خود نيز با كمبود جدي علوفه مواجه است، به همين منظور بود كه دفتر هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل در نيامي امروز از آغاز تلاش هاي اين سازمان براي سازماندهي فعاليت ها جهت تغذيه دام و احشام اين كشور خبر داد.
ماه گذشته بود كه سازمان ملل اعلام كرده بود حدود يك ميليون 400 هزار دانش آموز كشورهاي نيجريه، سومالي، سودان جنوبي و يمن به حدي از سوء تغذيه شديد ناشي از خشكسال رنج مي برند كه مرگ آنها را نزديك كرده است.
به گزارش ايرنا، سازمان ملل متحد همچنين هشدار داد كه جهان با بزرگترين بحران انساني از سال 1946 تاكنون مواجه است و سومالي و سه كشور ديگر(كنيا، يمن و سودان جنوبي) براي نجات بيش از 20 ميليون نفر از گرسنگي و بيماري ها بشدت به كمك نيازمندند.
'استفان اوبرين' نماينده سازمان ملل در امور بشردوستانه از كشورهاي جهان خواست به نجات مردم در كنيا، يمن، سودان جنوبي و سومالي كمك كنند.
وي ديروز جمعه گفت: ما در برهه تاريخي مهمي بسر مي بريم. همين ابتداي سال با بزرگترين بحران انساني از زمان زمان تشكيل سازمان ملل متحد مواجه هستيم.
اوبرين افزود: اكنون بيش از 20 ميليون نفر در اين چهار كشور جهان با گرسنگي و قحطي مواجه هستند. بدون تلاش جهاني هماهنگ و جمعي، مردم از گرسنگي خواهند مرد و بسياري ديگر نيز از جان خود را از بيماري از دست خواهند داد.
در سومالي بيش از 6 ميليون نفر به كمك غذايي نياز دارند كه بيش از نيمي از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهد.
يكي از ساكنان موگاديشو گفته است خشكسالي، قحطي قريب القوع و حضور تروريست هاي الشباب اين كشور و مردم آن را در وضعيت نااميد كننده اي قرار داده است.
اوضاع در سومالي بسيار وخيم است و مردم از گرسنگي مي ميرند و فاقد آب آشاميدني هستند.
سازمان ملل اعلام كرد در كشور همسايه سومالي، كنيا، بيش از 2.7 ميليون نفر با خطر قطحي مواجه هستند و اين آمار مي تواند تا ماه آينده به 4 ميليون نفر افزايش يابد.
اوبرين گفت: سازمان ملل در همكاري با دولت كنيا درخواست كمك مالي به مبلغ 200 ميليون دلار را براي انتقال كمك هاي به موقع براي نجات افراد بزودي آغاز خواهد كرد.
طبق گزارش سازمان ملل در سودان جنوبي كه به تازگي قحطي اعلام شد بيش از 7.5 ميليون نفر به كمك نيازمندند و بيش از نيمي از آنها ناپديد شده اند.
در يمن نيز بيش از هفت ميليون نفر بشدت در معرض ناامني غذايي هستند.
آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل متحد هفته گذشته نسبت به غفلت از بحراني كه سومالي با آن مواجه است، هشدار داد و بر وظيفه اخلاقي همگاني براي حمايت از افرادي كه بشدت از چنين وضعيتي رنج مي برند، تاكيدكرد.
سومالي علاوه بر نياز مالي، با خطر قحطي و گرسنگي و بيماري ها از جمله شيوع وبا و سرخك مواجه است.
هفته گذشته، 'حسن علي خير' نخست وزير سومالي اعلام كرد كه 110 نفر از گرسنگي و بيماري هاي ناشي از خشكسالي جان باخته اند.
خاورم 1378**1144
مترجم علي نصيري* ناشر: عليرضا جباري
۰ نفر