رئیس دفتر سابق وزیر خارجه اسبق آمریكا: سخنان ضد ایرانی ترامپ بیشتر مصرف داخلی دارد

تهران - ایرنا - رئیس دفتر سابق كالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریكا، با بیان اینكه سخنان ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریكا بیشتر برای مصرف داخلی این كشور و طرفدارنش است، احتمال برخورد نظامی آمریكا را با ایران در خلیج فارس و سوریه ضعیف دانست.

سرهنگ لری ویلكرسون امروز (یكشنبه) در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره سیاست نظامی دولت دونالد ترامپ در خلیج فارس و خاورمیانه گفت، هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا فردی غیر قابل پیش بینی است، اما تیم نظامی وی، راهبرد چرخش به سوی شرق آسیا و اقیانوس هند را ادامه خواهند داد.
وی افزود، با این حال به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در واشنگتن، حضور نظامی آمریكا در خاورمیانه تداوم می یابد تا فشار نظامی علیه ایران ادامه یابد.
ویلكرسون در پاسخ به اینكه آیا تهدیدهای خصمانه دونالد ترامپ علیه تهران می تواند زمینه ساز اقدام نظامی در خلیج فارس شود، گفت: بیشتر گفته های رئیس جمهوری ترامپ، جنبه شعاری دارد و از منظر راهبردی بیشتر آنها اساسا سطحی است. از این رو به نظر من حرف های او كم و بیش شبیه حرف های رئیس جمهوری سابق ایران است كه برای مصرف داخلی و طرفدارانش بیان می شد. برای همین لزوما حرف های ترامپ را همیشه نباید جدی انگاشت.
دیپلمات پیشین آمریكایی درباره اعمال تحریك آمیز ناوگان آمریكا و انگلیس در تنگه هرمز و خلیج فارس گفت، به دلیل اینكه عملكرد نیروهای دریایی آمریكایی و ایرانی حرفه ای بوده است، احتمال برخورد نظامی در خلیج فارس میان نیروهای دریایی دو طرف ضعیف است.
ویلكرسون تاكید كرد كه راهبرد نظامی آمریكا تمركز بر شمال شرق آسیا و اقیانوس هند است تا قدرت چین را مهار كند، 'با این حال دو عامل فشارهای اسرائیل و ادامه حمایت ایران از مقاومت فلسطینی، دولت آمریكا را ناگزیر به حضور نظامی در خلیج فارس و شرق مدیترانه خواهد كرد'.

**ویلكرسون: اسرائیل فاقد هرگونه ارزش راهبردی برای آمریكاستت
این دیپلمات سابق آمریكایی در ادامه گفت و گوی خود با ایرنا، رژیم صهیونیستی را فاقد هر گونه ارزش راهبردی برای ایالات متحده دانست و گفت: در واقع اسرائیل دارای جنبه های منفی بسیاری برای آمریكاست كه تنها به واسطه روابط تاریخی با جامعه یهودیان اسرائیل و نفوذ لابی صهیونیستی، حمایت كنگره و كاخ سفید از آن متوقف نمی شود.
وی افزود كه اسرائیل توسط 22 كشور عرب و ایران محاصره شده است و از لحاظ نظامی و راهبردی حمایت و حفظ آن چیزی جز دردسر نیست. هر چند به دلیل وزن لابی صهیونیستی و پیوند تاریخی جامعه یهودیان دو كشور، حمایت سیاسی آمریكا از آن متوقف نخواهد شد.
رئیس دفتر وزیر امور خارجه اسبق آمریكا درباره تصمیم دولت ترامپ برای گسیل 2500 سرباز آمریكایی به خاك كویت گفت: ایالات متحده فهمیده است كه در دوران پساداعش، قدرت چانه زنی در مذاكرات سیاسی آینده را ندارد. برای همین تصمیم به اعزام نیرو به خاورمیانه گرفته است تا در مذاكرات سیاسی آتی، قدرت چانه زنی خود را با تركیه، ایران، روسیه، عراق و سوریه و كردها تضمین كند.
ویلكرسون در باره اعزام تفنگداران دریایی آمریكا به سوریه گفت كه این كار در راستای بهبود موقعیت سیاسی آمریكا در مذاكرات سیاسی بر سر آینده سوریه انجام می شود.
وی گفت امیدوار است كه این موضوع به برخورد با ایران و روسیه در خاك سوریه منجر نشود.
دیپلمات آمریكایی سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را درباره حضور نظامی ایران در بلندی های جولان سوریه، نگران كننده خواند و گفت كه امیدوار است كه تصمیم عاقلانه مانع از برخورد نظامی در سوریه شود.
كالین لوتر پاول شصت و پنجمین وزیر امور خارجه آمریكا از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ در دوران جرج بوش پسر بود. پاول با گرفتن مقام وزارت امور خارجه به بالاترین مقام رسمی دولتی تا آن زمان به یك 'آفریقایی-آمریكایی' رسیده بود، دست یافت.
پاول از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ مشاور امنیت ملی و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا بود.
لری ویلكرسون 71 ساله، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریكا نیز مسئول دفتر كالین پاول در دوران تصدی وی بر وزارت امور خارجه آمریكا بود.
وی مامور بررسی اطلاعات سیا در مورد عراق بود و ناتوانی وی در تشخیص اشتباه بودن این اطلاعات به در گرفتن جنگ میان عراق و آمریكا و متحدینش منجر شد. ویلكرسون پس از پایان خدمت در دولت با پشیمانی از این عملكرد خود تبدیل به منتقد جنگ عراق شد.
ویلكرسون در مصاحبه ای در سال 2015، ایران را دمكراتیكترین كشور منطقه خلیج فارس دانست.
اروپام**م . ع.**1479
انتشاردهنده:حسن سالك رضائی
۰ نفر