پیامدهای خطیر دروغ بزرگ آمریکا برای عراق و اعراب

تهران - ایرنا - خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه با اشاره به سخنان ۲۰ سال پیش کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان دروغ قرن، نوشت که این سخنان دگرگونی های شدیدی در خاورمیانه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا؛ اسپوتینک افزود: ادعای دروغ پنجم فوریه ۲۰۰۳ پاول در باره پیداشدن جنگ افزارهای کشتار جمعی در عراق، نه تنها هزینه بسیار زیادی برای این کشور داشت که هنوز هم می پردازد، بلکه سرآغاز حمله به عراق و نابودی بنیادین حاکمیت آن بود.

واشنگتن تاکنون نه تنها برای این جنایت پوزش خواهی یا ابراز پشیمانی نکرده، بلکه به اجرای طرح خود برای نابود کردن دیگر کشورهای خاورمیانه مانند سوریه، یمن و لیبی ادامه داده است.

عماد الدین جباری سیاستمدار عراقی با اشاره به این روز بسیار مهم در تاریخ کشورش، گفت که در این روز گسترده ترین و خونبارترین نمایش در تاریخ معاصر در سازمان ملل متحد اجرا شد و متاسفانه بسیاری آن را واقعی پنداشتند. اما آمریکائی ها در باره عراق دروغ گفته بودند و پاول تنها در آخر عمر آن رابپذیرفت و کاملا آشکار است که هیج سیاستمدار یا مقام واشنگتن تاکنون به جنایت های ایالات متحده در عراق، اعتراف نکرده است.

وی، عراق امروزین را سیمای واقعی مردمسالاری ادعایی آمریکا دانست.

مناف الموسوی تحلیل گر سیاسی و مدیر مرکز بررسی های راهبردی بغداد، رویدادهای پنجم فوریه ۲۰۰۳ و سخنان پاول را در شورای امنیت، لحظه دگرگونی عراق و سراسر منطقه عربی توصیف کرد.

وی افزود: دروغ های پاول در این نهاد بین المللی نه تنها برای عراق پرهزینه و گران بود، بلکه نخستین گام در اجرای طرح ایجاد تغییرات در منطقه خاورمیانه و تاسیس خاورمیانه جدید بود که پیش از ان در باره ان سخنان بسیاری گفته شده بود. تهاجم به عراق تنها نقطه آغازین این بازی بزرگ بود.

به گفته الموسوی؛ امروز با گذشت ۲۰ سال، شکست تمام اقدامات آمریکا در خاورمیانه آشکار شده و ایجاد خاورمیانه جدید، بهار عربی با گذشت چند سال و تلاش هایش برای ایحاد دولت تروریستی داعش، همگی با ناکامی روبرو شده است. آنها تلاش کردند که عراق، سوریه، لیبی و یمن را با خاک یکسان کرده و بازسای کنند. اما تنها در نابود کردن موفق شدند نه در بازسازی. آمریکا باید بپذیرد که همه ادعاهای پاول، کلاهبرداری بوده، اما آن را به عنوان یک اشتباه فاجعه بار نمی پذیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha