۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82461435
T T
۰ نفر
انتخابات هلند؛ احتمال روی كار آمدن پوپولیسم و نگرانی ها در اروپا

تهران - ایرنا - مردم هلند روز چهارشنبه 25 اسفند در حالی پای صندوق های رای می روند كه جهان از نزدیك این انتخابات را به عنوان سرآغازی برای اشاعه احتمالی پوپولیسم در اروپا نظاره گر است.

به گزارش ایرنا، موضوع مهاجرت و عضویت هلند در اتحادیه اروپا، مسائل امنیتی و جنایی بیش از همه محور تمركز كمپین های انتخاباتی دو حزب رقیب در انتخابات پیش روی هلند بوده است.
طبق گزارش روزجمعه روزنامه ساندی اكسپرس، نتایج تازه ترین نظرسنجی ها از پشتازی حزب اسلام ستیز برای آزادی (PVV) حكایت دارد. حزب برای آزادی از احزاب پوپولیست جناح راستی و ملی گرا در هلند به رهبری «گرت ویلدرز» است كه در سال 2005 در مجلس سفلای پارلمان هلند تاسیس شد.
این حزب در انتخابات سراسری سال 2006 میلادی 9 كرسی را از آنِ خود كرد و به پنجمین حزب بزرگ پارلمان تبدیل شد. در سال 2010 میلادی 24 كرسی را برد و به سومین حزب بزرگ تبدیل شد و در آن زمان موافقت كرد بدون داشتن وزیر در كابینه از دولت اقلیت به رهبری «مارك روته» نخست وزیر كنونی حمایت كند اما در سال 2012 به دلیل اختلاف بر سر كاهش بودجه به حمایت خود پایان داد.
اكنون نظرسنجی جدیدی كه از سوی شركت افكار سنجی «پیل/Peil» انجام شده است، نشان می دهد كه حزب برای آزادی می تواند در انتخابات امسال 25 كرسی را پیروز شود. نتایج این نظرسنجی گویای آن است كه این حزب كه از سال 2012 قویا از خروج كشورش از اتحادیه اروپا حمایت كرده، فقط یك كرسی بیش از حزب مردم برای آزادی و دمكراسی (VVD) به رهبری روته (24 كرسی) كسب كرده است. روته از 14 اكتبر 2010 نخست وزیر هلند است.
با این حال شاخص نظرسنجی هلند كه تركیبی از نظرسنجی های هلند را نشان می دهد گویای آن است كه حزب برای آزادی و دمكراسی به ریاست روته كه در سال 1948 تشكیل شد، همچنان پیشتاز است.
متوسط نتایج نظرسنجی حمایت 16 درصدی از حزب برای آزادی و دمكراسی را نشان می دهند كه البته فقط یك درصد بیش از حزب برای آزادی (15درصد) است.
در همین ارتباط، گروه «واحد اطلاعات اقتصادی» (EIU) كه تحقیقات و خدمات مشاوره ای را در سراسر جهان ارائه می دهد، پیش بینی كرده كه حزب مردم برای آزادی و دمكراسی به رهبری مارك روته می تواند در انتخابات آتی پیروز شود.
ویلدرز وعده داده كه در صورت پیروزی در انتخابات مرزهای این كشور را ببندد و موضع اسلام ستیزانه قوی تری را اتخاذ كند. وی حتی تهدید كرده كه مساجد را خواهد بست و از ورود مسلمانان به كشورش ممانعت خواهد كرد. او در سال 2011 به تحریك خشونت و نفرت علیه مسلمانان متهم شد اما دادگاه او را تبرئه كرد.
این سیاستمدار هلندی اعلام كرده قصد دارد كشورش را از اتحادیه اروپا خارج كند؛ خروج هلند از اتحادیه اروپا با الگو گرفتن از اصطلاح «برگزیت» ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به «نكسیت/nexit» شهرت یافته و ویلدرز با ستودن برگزیت آن را «بهار وطن پرستی» با شكوه توصیف كرده است.
گروه «واحد اطلاعات اقتصادی» اعلام كرده است هر چند ویلدرز تلاش كرده كه موضوع كمپین های انتخاباتی اش را به مسائلی همچون هویت و نقش اسلامی در جامعه هلند سوق دهد، دیدگاه های علیه اتحادیه اروپا به طرح مباحث جدی خاصی درباره مساله عضویت هلند در اتحادیه اروپا منجر نشده و میزان حمایت از خروج هلند از اتحادیه اروپا یا منطقه یورو همچنان پایین است.
پیش بینی ها نشان می دهد كه حتی اگر ویلدرز در انتخابات پیروز شود، بعید به نظر می رسد كه وارد دولت شود زیرا احزاب بزرگتر دیگری با وی همكاری نخواهند كرد.
حزب برای آزادی و دمكراسی همكاری با حزب ویلدرز را نفی كرده و از این رو بعید به نظر می رسد كه این حزب بتواند ائتلافی را تشكیل دهد. این بدان معناست كه ویلدرز نمی تواند نخست وزیر شود.
شبكه خبری سی ان ان در گزارشی درباره انتخابات هلند همین دیدگاه را تایید كرده و پیش بینی كرده كه بعید به نظر می رسد ویلدرز بتواند نخست وزیر شود.
بر اساس این گزارش، مهم ترین رقیب ویلدرز 53 ساله كه همچنین وعده داده در صورت پیروزی همه پرسی خروج هلند از اتحادیه اروپا را برگزار كند، مارك روته نخست وزیر كنونی است كه تلاش كرده درباره ثبات اقتصادی در كشورش در دوران نخست وزیرش اش تبلیغ كند.
كمیسیون اروپا پیش بینی كرد كه اقتصاد هلند امسال رشد یكنواخت حدود 2 درصدی را داشته باشد كه از عملكرد بهتری در مقایسه با كل اتحادیه اروپا حكایت دارد. روته 50 ساله برای سومین بار به دنبال كسب قدرت است. حزب وی در انتخابات سال 2020 توانست به دنبال تشكیل ائتلاف با حزب راست میانه كارگر برای دومین دوره پیروز شود. حزب كارگر به میزان زیادی حمایت خود را در این دوره از دست داده است.
انتخابات سراسری هلند برای انتخاب 150 عضو پارلمان این كشور در 15 مارس 2017 برابر با 25 اسفند 1396 برگزار خواهد شد.
از سال 2002 تا 2012 همه كابینه‌ها در میانه راه، استعفا دادند و هیچ كدام نتوانستند دوره چهارسالهٔ دولت را تكمیل كنند. تنها در همین سال‌ها پنج انتخابات برگزار شد. در انتخابات 2012 حزب كارگر و حزب مردم برای آزادی ودمكراسی شانه به شانه برای كسب مقام نخست‌وزیری جنگیدند و توانستند كرسی‌های لازم برای كسب اكثریت مطلق بدست آورند.
مارك روته از حزب مردم برای آزادی و دموكراسی همراه با حزب كارگر، دولتی ائتلافی تشكیل داد و حزب دموكرات مسیحی را كه بر دولت حاكم بود از قدرت پایین كشید و باعث شد حزب برای مردم كاملا به یك اپوزیسیون تبدیل شود.
مجلس نمایندگان یا مجلس دوم (Tweede Kamer) هلند از 150 كرسی تشكیل شده كه روش تناسبی در یك حوزه انتخابیه سراسری توسط مردم برگزیده می‌شوند. به طور سنتی مقام نخست وزیری به رهبر حزبی می‌رسد كه بیشترین آرا را در انتخابات به‌دست آورده باشد.
برخی پیش بینی های قبلی از افزایش احتمال پیروزی حزب آزادی كه مهاجرستیز و بدبین به اروپاست حكایت داشت؛ موضوعی كه می تواند عرصه را برای پناهجویان در این كشور تنگ تر كند.
اما صرف نظر از گمانه زنی ها درباره رقیب پیروز در انتخابات هلند در حالی به این انتخابات نزدیك می شویم كه روابط این كشور با تركیه در روزهای اخیر به دنبال ممانعت هلند از اجازه به هواپیمای حامل «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه تركیه به فرودگاه روتردام دچار تنش شده است.
چاووش اوغلو قرار بود روز شنبه به هلند سفر كرده و در خصوص جلب رای «آری» برای همه پرسی تغییرات قانون اساسی در اجتماع ترك تبارهای هلند به سخنرانی بپردازد ولی مقامات كشور میزبان اعلام كردند كه برای این برنامه مجوز لازم را صادر نكرده اند.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در واكنش به لغو مجوز ورود هواپیمای وزیر امور خارجه این كشور به هلند اعلام كرد كه بعد از همه پرسی قانون اساسی تركیه، پاسخ آنها را خواهد داد. آنكارا همچنان وعده اقدامی تلافی جویانه را به هلند داده است.
ویلدرز در واكنش به ممنوعیت ورود هواپیمای حامل چاووش اوغلو، رئیس جمهوری تركیه را دیكتاتور خواند.
وی كه طبق تحلیل شبكه خبری یورونیوز به منظور ابراز مخالفت با سخنرانی برنامه ریزی شده سیاستمداران تركیه در هلند، اقدام به تجمع در برابر سفارت تركیه در لاهه هلند كرد، خطاب به ترك ها گفت: اینجا هلند است پس دور بمانید، امیدوارم دولت هلند اندكی سرسختی نشان دهد و به آنها بگوید در اینجا نمی توانند دست به لابی گری بزنند، هلند كشوری نیست كه در آن خارجی ها بخواهند از اردوغان حمایت كنند كه بر قدرت و استبداد وی بیفزاید.
یورونیوز در تحلیل این اقدام این اقدام سیاستمدار هلندی نوشت: هدف ویلدرز ممنوعیت ورود موقتی وزرای تركیه به هلند، افزودن بر محبوبیت حزب خود در آستانه انتخابات پارلمانی است كه اندك اندك از محبوبیت وی دركارزار انتخاباتی كاسته می شود.
یورونیوز گزارش داد: تازه ترین نظرسنجی ها حاكی است حزب ویلدرز با 14.6 درصد پس از حزب آزادی و دمكراسی هلند به رهبری مارك روته نخست وزیر كنونی هلند با 16.4 درصد محبوبیت در رده دوم قرار دارد.
صرف نظر از تنش ها در روابط تركیه و هلند در آستانه انتخابات، موضوع مداخله خارجی در این انتخابات، نگرانی هایی را برانگیخته است. روزنامه نیویورك تایمز پیشتر گزارش داد كه در ماه های اخیر نگرانی غیرمنتظره ای درباره انتخابات هلند ایجاد شده است كه به نفوذ پول آمریكایی مربوط می شود.
این روزنامه افزود: حزب افراطی برای آزادی به رهبری ویلدرز از سوی برخی از افراد وسازمان های غیر دولتی آمریكا كمك مالی دریافت كرده است.
طبق این گزارش، بر اساس استانداردهای آمریكاف كمك مالی 150 هزار دلاری یك فرد به این حزب می تواند رقم ناچیزی باشد اما از نگاه هلندی ها این نوع مداخله آمریكایی، حمله به تمامیت ارضی هلند است.
«رونالد فان ریك» قانونگذار هلندی در این باره گفت: این یك مداخله خارجی در دمكراسی است.
انتخابات پارلمانی هلند با توجه به برگزاری انتخابات ها در فرانسه، آلمان و ایتالیا در امسال آغاز گر فصل تازه ای از تحولات مهم در سراسر اروپا است. با توجه به انتخابات آمریكا و روی كار آمدن «دونالد ترامپ» كه مواضعی علیه مهاجران و مسلمانان اتخاذ كرده است، احتمال كمك آمریكایی به راستگرایان افراطی در اروپا دارای نگرش مشابه امری بعید به نظر نمی رسد.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی این پرسش را مطرح كرده كه آیا «ترامپ هلند» در انتخابات 15 مارس (25 اسفند) پیروز خواهد شد؟
این روزنامه نوشت: پس از رای برگزیت و پیروزی ترامپ در انتخابات آمریكا، انتخابات هلند بزرگترین آزمون برای پوپولیسم ملی گرایان است.
این روزنامه با توجه به پیشتازی حزب ویلدرز در انتخابات پیش بینی كرده كه یك دولت تحت سلطه ناسیونالیست ها در هلند روی كار نخواهد آمد.
واشنگتن پست سپس به شباهت های ویلدرز و ترامپ در مخالفت آشكار با ورود مسلمانان پرداخته است. طبق این گزارش ویلدرز همچون ترامپ پیام «هلند در اولویت است» را مطرح و بر نگرانی ها درباره مهاجرت و اختصاص مشاغل به اتباع بومی تاكید كرده است. وی بعلاوه همچون ترامپ مدت زیادی را صرف توئیت كردن می كند.
طبق این گزارش، كسب اكثریت بر اساس نظام انتخابات هلند دشوار است. 13 میلیون رای دهنده هلندی به طور مستقیم به نخست وزیر یا رئیس جمهوری رای نمی دهند و آنها به یك نماینده در هر منطقه رای نمی دهند زیرا كرسی های پارلمان به شكل متناسبی و بر اساس مموعه آرای حزب ملی توزیع شده اند.
این روزنامه پیش بینی كرد كه حزب كارگر دومین حزب بزرگ كنونی در هلند انتظار می رود كه بیشترین شكست در این انتخابات تجربه كند. برخی از حامیان حزب كارگر از مصالحه این حزب با حزب برای آزادی و دمكراسی (حزب روته) ناامید شده اند.
اكنون با توجه به نگرانی ها در اروپا درباره انتخاباتی كه با توجه به وعده های داده شده می تواند در سرنوشت اتحادیه اروپا نقش داشته باشد، باید دید كه آیا «ترامپ هلند» در نهایت می تواند پیروز شود یا نه و در صورت موفقیت وی كه از او به عنوان یكی از شاخص ترین چهره های پوپولیست در اروپا در حال حاضر نام برده می شود می تواند سرنوشت تازه ای را برای كشورش رقم بزند یا خیر.
اروپام**9158 ** گزارش از: بهجت عباسی **انتشار دهنده: زهرا هژبری
منابع:
http://www.express.co.uk/news/politics/777616/Dutch-election-2017-latest-polls-who-w
ill-win-election-Netherlands-Geert-Wilders-Rutte
http://edition.cnn.com/2017/03/10/europe/netherlands-dutch-elections-wilders-rutte/
https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2017/03/08/dutch-voters-head-to-the-polls-on-march-15-here-are-4-things-to-know/?utm_term=.a6afa32c1b1b
۰ نفر