۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۶
کد خبر: 82462700
T T
۰ نفر
راهكارهاي پيشگيري از حوادث خطرآفرين در چهارشنبه آخر سال

تبريز- ايرنا- صدمات جاني و مالي ناشي از بكارگيري مواد منفجره و آتش زا در آيين هاي چهارشنبه آخر سال به يكي از چالش هاي اجتماعي كشورمان به طور عام و آذربايجان شرقي به ويژه مركز آن به طور خاص تبديل شده است.

وقوع حوادث جانكاه مالي و جاني در چند ساعت عصر هنگام چهارشنبه آخر سال با وجود حضور ميداني و همه جانبه نهادهاي انتظامي و امدادي در سال هاي اخير در تبريز نيز مانند ديگر كلانشهر هاي كشور موجب ناراحتي و كدورت خاطر عمومي شده است.
نگاهي به آمار حوادث جاني ناشي از انفجار مواد محترقه و آتش زا، عمليات هاي انجام شده توسط سازمان هاي آتش نشاني و فوريت هاي پزشكي و حضور همه جانبه و تمام قد نيروي انتظامي در اماكن و پرتردد تبريز در چهارشنبه سوري سال هاي اخير، نشانگر هزينه هاي بالاي روحي، رواني و اجتماعي ناشي از انحراف در آيين هاي اين روز است.
ايرنا مركز آذربايجان شرقي با اين نگاه، ميزگردي را با حضور مسئولان نهادهاي ذيربط در مديريت آئين هاي چهارشنبه آخر برگزار كرد كه مشروح آن در زير ارائه مي شود.

** مواد محترقه بي خطر وجود ندارد/ اخلالگران نظم و امنيت در چهارشنبه آخر سال مهمان قوه قضاييه هستند
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز با اشاره به اينكه خوشبختانه در سال هاي اخير شاهد افزايش فرهنگ ايمني شهروندان هستيم، گفت: در تمام مدارس و ادارات آموزش هاي لازم در خصوص موارد ايمني ارائه شده است.
جليل ستاري افزود: طرح ايمني توسط سازمان آتش نشاني شهرداري تبريز براي همه ساختمان هاي پرخطر شهر در حال تهيه است و تجهيزات ايمني لازم خريداري شده تا در صورت بروز حادثه و ايجاد بحران در مرحله نخست از گسترش آن جلوگيري كنيم.
وي ادامه داد: اميدواريم امسال مردم به احترام شهداي آتش نشان از مواد محترقه استفاده نكنند.
ستاري با بيان اينكه هيچ كس مخالف شادي مردم نيست، گفت: اين شادي بايد با شور و شعور همراه باشد و نگذاريم چهارشنبه سوري به چهارشنبه سوزي تبديل شود.
وي با اشاره به توليد مواد منفجره هاي دست ساز در آستانه سال نو، از فروشندگان مواد شيميايي و رنگ فروشان درخواست كرد از فروش اين مواد به افراد غيركارشناس خودداري كنند.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز تشريح كرد: اگر 250 گرم مواد منفجره در يك مكان منفجر شود، قدرت انفجار آن ساختمان 70 طبقه اي را تخريب كرده و تركش هاي آن تا شعاع 100 متر پرتاب مي شود.
وي ادامه داد: از شهروندان در خواست مي كنيم از انداختن مواد منفجره به داخل آتش جدا خودداري كنند، زيرا تير تركش آن عواقب جبران ناپذيري خواهد داشت.
ستاري گفت: شهروندان بايد در مجتمع هاي تجاري و مسكوني و مكان هايي كه ماشين هاي بسيار زيادي پارك شده است، به هيچ وجه مواد محترقه استفاده نكنند.
وي تاكيد كرد: صداي انفجار در جنب بيمارستان ها مشكلات فراواني براي بيماران ايجاد مي كند كه ضروري است نسبت به اين موضوع نيز توجه شود.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز گفت: از والدين در خواست مي كنيم مراقب فرزندان خود باشند و ازاستفاده مواد منفجره دست ساز توسط آنان جلوگيري كنند.
وي خاطرنشان كرد: مواد منفجره دست ساز با كوچكترين حرارت و حركت احتمال انفجار دارند و مردم بايد از نگهداري آن در داخل خانه و مكان هايي همچون كمد خودداري كنند.
ستاري افزود: منفجر كردن مواد منفجره درداخل قوطي هاي فلزي و شيشه اي بسيار خطرناك است.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي آذربايجان شرقي نيز گفت: وظيفه نيروي انتظامي حفظ و برقراري امنيت و نظم عمومي است.
سرهنگ علي اسمعيل پور ادامه داد: اقدامات آموزشي گسترده اي توسط اين معاونت با همكاري اداره كل آموزش و پرورش انجام شده و مشاوران و مديران كلانتري هاي استان براي آموزش چهره به چهره در مدارس حضور يافته اند.
وي ادامه داد: خط قرمز نيروي انتظامي در چهارشنبه آخر سال بسته شدن خيابان ها و معابر عمومي است.
سرهنگ اسمعيل پور گفت: اگر فردي نسبت به برهم زدن نظم و امنيت عمومي اقدام كرده و به تذكر قانع نشود، نيروي انتظامي بدون هيچ مماشاتي فرد خاطي را به قوه قضاييه معرفي مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه پليس مخالف شادي مردم نيست، گفت: پليس با اخلالگران نظم و امنيت در چهارشنبه آخر سال برخورد جدي مي كند و بازداشت شدگان تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت بسر خواهند برد.
سرهنگ اسمعيل پور افزود: نيروي انتظامي با افرادي كه اقدام به سد راه مردم، بستن خيابان ها، ايجاد آلودگي صوتي، مزاحمت به نواميس مردم، پرتاب مواد محترقه به زير دست و پاي مردم مي كنند، به شدت برخورد خواهد كرد.
وي اظهار كرد: همه ساله كارگاه هاي متعدد ساخت مواد محترقه توسط نيروي انتظامي شناسايي مي شود و در سال جاري نيز چندين كارگاه شناسايي و تعطيل شده است.
وي افزود: سازندگان مواد محترقه سوداگران مرگ هستند كه سرنوشت و زندگي يك انسان را تغيير مي دهند.
مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي نيز گفت: در بحث حوادث چهارشنبه سوري پويش 'نه به مواد محترقه خطرساز' از سوي دانشگاه علوم پزشكي تبريز ايجاد شده است.
وحيد شادي نيا افزود: جواناني كه در بازي فوتبال تراكتورسازي و سايپا در ورزشگاه يادگار امام خميني (ره) تبريز حضور داشتند از اين پويش استقبال بسيار خوبي داشتند و با شور و شوق بسيار آن را تاييد كردند.
وي با اشاره به اينكه 50 درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال مصدومان چشمي است، اظهار كرد: چيزي بنام ترقه ايمن، استاندارد و بي خطر وجود ندارد.
شادي نيا افزود: طبق آمار در چهارشنبه سوري سال گذشته بيشترين فراواني مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در تبريز، دامنه سني 15 تا 25 سال بود.

** توصيه نيروهاي امدادي و آتش نشاني براي چهارشنبه آخر سال
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز گفت: شهروندان در چهارشنبه آخر سال از روشن كردن آتش در مناطق مسكوني و پاركينگ ها خودداري كنند و براي توسعه و تسريع آتش از ريختن بنزين، الكل، ظروف ادكلن جدا خودداري كنند.
ستاري اظهار كرد: پس از روشن كردن آتش نبايد اقدام به ريختن بنزين و مايعات قابل اشتعال به داخل آتش كرد، زيرا سرعت انتقال شعله به سمت دست بسيار بالاتر از حركت دست انسان است و موجب آتش گرفتن فرد در يك چشم بهم زدن خواهد شد.
وي اضافه كرد: انداختن انواع اسپري به داخل آتش موجب انفجار و در نتيجه پخش شدن آتش مي شود كه بسيار خطرناك است.
ستاري با اشاره به اينكه در تركيبات مواد محترقه نيترات وجود دارد، گفت: از انداختن اين مواد به داخل آتش به دليل انجام فعل و انفعال شيميايي خودداري شود.
وي افزود: روشن كردن آتش بايد با نظارت بزرگان انجام شود تا آتش كوچك و مقطعي به آتش بزرگ و غيرقابل كنترل تبديل نشود.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز با بيان اينكه اكسيژن بهترين ماده اي است كه موجب مي شود آتش بخوبي بسوزد، اظهار كرد: وقتي كه فردي دچار آتش سوزي مي شود بر اساس حس غريزي اقدام به دويدن مي كند و اين موجب افزايش رسيدن اكسيژن به آتش مي شود.
وي اضافه كرد: در زمان آتش سوزي فرد بايد در زمين بخوابد و بر روي او پتو يا كاپشني انداخته و يا بر روي زمين غلط داده شود تا آتش خاموش شود.
ستاري تاكيد كرد: در زمان آتش سوزي، خاموش كننده ها بهترين وسيله براي خاموش كردن آتش هستند كه توصيه مي شود قبل از برافروختن آتش، خاموش كننده در دسترس باشد و در صورت بروز مشكل از فاصله دور به سمت آتش گرفته و استفاده شود.
وي يادآور شد: شهروندان در زمان وقوع حادثه قبل از هر اقدامي بايد با شماره 125 تماس گرفته و اطلاعات دقيق مكان مورد نظر را به اپراتوري اعلام كنند.
مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي نيز گفت: اكثر سوختگي ها در چهاشنبه آخر سال در نواحي صورت، چشم ها و دست ها بوده و نوجوانان بيشتر از ساير افراد آسيب مي بينند.
شادي نيا با تاكيد بر اينكه از روشن كردن آتش با حجم بالا بايد خودداري شود، اظهار كرد: در موارد سوختگي بايد بلافاصله محل سوختگي را به مدت 10 تا 15 دقيقه زير آب سرد نگه داشت و از ماليدن مواد غيربهداشتي مانند خميردندان و سيب زميني به محل سوختگي خودداري كرد.
وي ادامه داد: از ريختن بتادين بر روي محل سوختگي نيز بايد اكيدا خودداري شود، زيرا موجب تشديد سوختگي مي شود و همچنين گذاشتن كمپرس يخ نيز موجب افزايش عمق سوختگي مي شود.
شادي نيا اضافه كرد: پس از گرفتن محل سوختگي زير آب سرد با گذاشتن گاز استريل و يا پارچه تميز و خشك بروري محل فرد را به مركز درماني برسانند.
وي خاطرنشان كرد: اگر سوختگي در ناحيه گردن، دست و يا پا باشد بيرون آوردن گردنبد، انگشتر، ساعت، كفش و جوراب از بدن فرد از اولويت هاست.
مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي افزود: اگر بخشي از لباس مصدوم به محل سوختگي چسبيده باشد، از كندن آن خودداري شود.
وي با بيان اينكه نيروهاي اين مركز از آمادگي كامل براي امداد رساني به شهروندان برخوردار هستند گفت: علاوه بر پايگاه هاي اصلي آمبولانس هاي 115 در ميادين اصلي شهرها مستقر هستند.

** نيروهاي امدادي و انتظامي در آماده باش كامل اند
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز گفت: از 15 اسفند ماه جاري تمامي پرسنل آتش نشاني در آماده باش كامل هستند و اين امر تا 15 فروردين ماه سال 1396 ادامه خواهد داشت.
جليل ستاري ادامه داد: در اين ايام 20 ايستگاه با 180 آتش نشان، نيروي عملياتي در آماده باش كامل هستند و 16 منطقه پرتردد خودروهاي اطفاي حريق و گشت موتوري با 50 نفر از پرسنل اين سازمان در خدمت مردم هستند.
وي اظهار كرد: در چهارشنبه آخر سال نيروهاي اتش نشاني در 16 منطقه و هشت ميدان مهم شهر تبريز در كنار پرسنل نيروي انتظامي حضور دارند.
ستاري اضافه كرد: اميدواريم چهارشنبه سوري امسال و سال جديد توام با سلامتي و شادي باشد؛ آتش نشانان هميشه در خدمت مردم هستند و از شهروندان در خواست مي كنيم موارد ايمني را بيش از پيش رعايت كنند.
معاون اجتماعي فرماندهي نيروي انتظامي آذربايجان شرقي نيز گفت: نيروي انتظامي نيروي خادم بوده و خدمتگذاري به مردم افتخار ماست؛ انتظار داريم مردم نيز ما را ياري كنند و پليس را يار و ياور خود بدانند.
سرهنگ اسمعيل پور با بيان اينكه مردم آزاري و ترساندن شهروندان شادي نيست، از شهروندان در خواست كرد در چهارشنه آخر سال از ترددهاي بي مورد خودداري كنند و اين شادي را در كنار خانواده هاي خود با پاسداشت سنت هاي قديمي در شادي و سلامتي بگذرانند.
وي اظهار كرد: پليس آذربايجان شرقي با شماره تماس 110 در كنار مردم قرار دارد، تمام نيروهاي عملياتي پاي كار هستند و ستاد نيز در قالب سازمان دوم در ميادن و تمام نقاط حضور دارد.
سرهنگ اسمعيل پور افزود: بيش از سه هزار پليس افتخاري در شهرستان تبريز وجود دارد كه از اين تعداد 20 روانشناس و مددكار اجتماعي در مركز مشاوره معاونت اجتماعي حضور دارند و به مردم خدمات ارائه مي دهند.
مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي نيز گفت: از 20 اسفند جاري تا 15 فروردين ماه سال 1396 تمامي پرسنل اين مركز در آماده باش كامل هستند و تمام مرخصي هاي پرسنل لغو شده است.
شادي نيا ادامه داد: 22 پايگاه فوريت هاي پزشكي در سطح تبريز در اين ايام فعال هستند و هشت دستگاه آمبولانس در ميادين اصلي مستقر بوده و همچنين در اين ايام يك دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه موتور آمبولانس در خدمت مردم هستند.
وي از شهروندان در خواست كرد كيف كمك هاي اوليه با حداقل وسايل پانسماني همانند سرم شستشو و باند در دسترس داشته باشند.
وي همچنين از جوانان و نوجوانان خواست حواس شان به بيماران قلبي، مغزي، زنان باردار، كودكان و سالمنداني كه در خانه حضور دارند، باشد.

** حوادث و مصدومان چهارشنبه سوري
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز گفت: 10 مورد عمليات بر اثر آتش سوزي ناشي از چهارشنبه سوري در سال 1393 توسط نيروهاي اين سازمان انجام شده كه اين رقم سال گذشته 50 درصد افزايش يافت.
ستاري افزود: از مردم درخواست مي كنيم در موقع بروز حوادث بلافاصله با شماره 125 تماس گرفته و در آرامش كامل آدرس دقيق محل حادثه را ارائه دهند.
وي با اشاره به افزايش ترافيك خودرويي در سطح شهر در چهارشنبه آخر سال از مردم درخواست كرد نهايت همكاري را در زمان ترافيك با نيروهاي امدادي داشته باشند تا بلافاصله در محل حادثه حضور يابند.
معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي آذربايجان شرقي نيز گفت: سال گذشته يك مركز تهيه و ساخت مواد محترقه شناسايي و تعطيل شد.
سرهنگ علي اسمعيل پور افزود: در سال جاري نيز بيش از دو ميليون نخ مواد محترقه غيراستاندارد در استان كشف و ضبط شده است.
وي با اشاره به تعطيلي كارگاه ساخت مواد محترقه در داخل استان كه با برندهاي خارجي تقلبي به صورت بسيار حرفه اي اقدام به توليد و تهيه مواد محترقه مي كردند، از مردم خواست به مارك هاي مواد محترقه توجه نكنند و با 'نه گفتن به خريد مواد محترقه' از بروز حوادث مختلف در اين روز جلوگيري كنند.
وي تاكيد كرد: مواد محترقه استاندارد وجود ندارد و همه آنها خطرناك است.
مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان شرقي نيز گفت: در آمار مصدومان چهارشنبه سوري سال گذشته رتبه دوم كشور را با 312 مصدوم دارا بوديم.
شادي نيا افزود: 50 درصد مصدومان سال گذشته از ناحيه چشم دچار مصدوميت شده بودند.
وي از شهروندان درخواست كرد مسيرهاي عبوري براي عبور خودروهاي امدادي را باز كنند و هنگام پرتاب كردن مواد منفجره به زمين مراقب كودكاني كه در محل حضور دارند باشند كه چشم ها و اندام هاي آنها تحت تاثير انفجار قرار مي گيرند.
هماهنگي و نگارش: مينا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزيزي راد
6120/518