۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82463030
T T
۰ نفر

كف زني تربت حيدريه ثبت ملي شد

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82463030
كف زني تربت حيدريه ثبت ملي شد

تربت حيدريه- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه گفت: آيين 'كف زني' بخش بايگ از توابع اين شهرستان، در فهرست ميراث معنوي آثار ناملموس كشور به ثبت رسيد.

علي محمدي، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پرونده اين آيين كه از مدتي پيش براي ثبت به سازمان ميراث فرهنگي پيشنهاد شده بود، در شوراي ثبت ميراث معنوي مطرح و ديروز با موافقت اكثر اعضا به عنوان اثر ملي ثبت شد.
وي اظهار كرد: كف از شب چره هاي زمستاني و مراسم كف زني يكي از آداب و رسوم قديمي مردم منطقه بايگ تربت حيدريه است كه ماده اوليه آن از ريشه گياهي به نام 'چوبك' يا 'بيخ' به دست مي آيد.
وي گفت: بعد از كندن پوست و قطعه قطعه كردن چوبك، آنرا چند بار در آب جوشانده و سپس با افزودن شيره انگور در ظرفي به نام تغار، با چوبي مخصوص هم مي زنند تا به صورت كف درآيد و پس از سفت و شيرين شدن، همراه با مراسم شادي و قصه گويي صرف مي كنند.
محمدي افزود: ساكنان منطقه بايگ از همين كف براي تهيه حلواجوزي، كه سوغات مخصوص منطقه تربت حيدريه است، نيز استفاده مي كنند.
وي گفت: تاكنون از مجموع 200 اثر تاريخي و گردشگري شناسايي شده در منطقه تربت حيدريه، 47 بنا و محوطه تاريخي و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
چله كشي ابريشم بايگ تربت حيدريه به عنوان نخستين اثر معنوي ناملموس پارسال به ثبت ملي رسيده بود.
بخش بايگ در كنار كدكن، مركزي و جلگه رخ، بخش هاي چهارگانه شهرستان تربت حيدريه را تشكيل مي دهند.
بخش بايگ با مركزيت شهر بايگ، شامل روستاهاي بسك، گشن، حصار، رود معجن، خورشبر، فهندر، صنوبر، سرخ آباد و فديهه حدود 10 هزار نفر جمعيت دارد كه مركز آن شهر پنج هزار و 500 نفري بايگ در 20 كيلومتري غرب تربت حيدريه واقع است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132