۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82463920
T T
۰ نفر

احتمال استقرار نیروهای روسی در مرز مصر و لیبی

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82463920
احتمال استقرار نیروهای روسی در مرز مصر و لیبی

تهران - ایرنا - شبكه خبری الجزیره امروز (سه شنبه) از استقرار نیروهای روسی در یك پایگاه هوایی در مرز مصر با لیبی خبر داد.

به گزارش الجزیره، منابع آمریكایی و مصری اعلام كردند كه روسیه نیروهای خود را در پایگاه هوایی مصر نزدیك مرز با لیبی مستقر كرده است.
مقامات آمریكایی كه از ذكر نامشان خودداری كرده اند، گفتند كه شماری از نیروهای ویژه روسیه و هواپیماهایی را در منطقه سیدی برانی در صد كیلومتری مرز مصر با لیبی مشاهده كرده اند.
در همین حال سرهنگ «تامر الرفاعی» سخنگوی ارتش مصر وجود هر گونه نیروی خارجی در خاك كشورش را تكذیب كرد ولی منابع امنیتی مصر از حضور واحد عملیات ویژه روسیه متشكل از 22 نیروی نظامی خبر دادند، ولی از جزییات ماموریت آنان مطلبی بیان نكردند.
منابع امنیتی مصر همچنین گفتند كه روسیه در اوایل فوریه 2016 میلادی از پایگاه دیگر مصر در شرق سیدنی برانی استفاده كرده است.
در عین حال «محمد منفور» فرمانده پایگاه هوایی بنینا در نزدیكی بنغازی خبر دریافت كمك های نظامی از روسیه به نیروهای حفتر را تكذیب كرد.
وی همچنین وجود هر نیروی روسی و یا پایگاه روسیه در شرق لیبی را تكذیب كرد.
اولیگ كرینستین رئیس گروه امنیتی روسی آر اس بی به خبرگزاری رویترز نیز گفت: دهها نفر از بازنشستگان امنیتی نیروهای مسلح روسیه تا ماه پیش در منطقه لیبی تحت سلطه نیروهای حفتر فعالیت می كردند ولی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام كرد كه اطلاعی از این موضوع ندارد.
توماس والدهاوسر فرمانده نیروهای آمریكایی در آفریقا هفته گذشته گفت كه مسكو برای نفوذ در لیبی تلاش می كند. وی به اعضای كمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریكا گفت كه به نفع واشنگتن نیست كه روسیه را برای چنین هدفی در لیبی رها كند.
این مقام آمریكایی گفت: به نظر می رسد كه هدف روسیه در لیبی همانند زمان اتحاد شورودی كه با قذافی متحد بود، باز كردن دوباره جای پایی در این كشور است.
خاورم**1408**1275
مترجم: اكرم كرمی*انتشار دهنده: مجید جعفری