دستاورد دولت یازدهم افزایش 1.5 میلیارد تنی ذخیره جدید معدنی است

تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : یكی از دستاوردهای دولت یازدهم در بخش معدن افزایش 1.5 میلیارد تنی ذخیره قطعی فلزی جدید است و درعین حال ذخیره قطعی اكتشافی از سالهای دور حدود 50 میلیارد تن ثبت شده بود.

« جعفر سرقینی » روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بررسی ها نشان می دهد از ذخایر اكتشافی پیشین حدود 35 میلیارد تن به انواع مصالح ساختمانی از قبیل گچ ، آهك، شن، ماسه، سنگ ساختمانی و تزئینی و ... اختصاص داشت.
آمار، دولت های پیشین میزان ذخایر شناسایی شده كشور را حدود 60 میلیارد تن نشان می دهد كه از این رقم نزدیك به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
معاون وزیر صنعت یادآور شد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی، اكتشافات سیستماتیك برای شناخت نسبت به مواد معدنی صورت گرفته بود و در دهه 70 شمسی برای تامین نیاز كارخانه های داخلی یك مقدار فعالیت اكتشافی انجام شد، اما كار شاخص در دولت یازدهم به مورد اجرا درآمد .

** بزرگترین اكتشافات سیستماتیك در دولت یازدهم
سرقینی اضافه كرد: بررسی ها در زمینه فعالیت شاخص اكتشاف مواد معدنی نشان می دهد كه، بزرگترین اكتشافات سیستماتیك در دولت یازدهم رقم خورد كه پهنه های معدنی در اختیار بهره برداران دولتی و خصوصی قرار گرفت .
وی گفت : اطلاعات فعلی نشان می دهد از 127 پهنه معدنی آماده واگذاری، 100 پهنه تاكنون واگذار شده است .
آزادسازی محدوده های بلاتكلیف برای اكتشافات معدنی، موجب شد تا 127 پهنه با مساحت 485 هزار كیلومتر مربع كشف شود كه بخشی از عملیات اكتشافی اولیه توسط سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور انجام شد.
آمارهای غیر رسمی حاكی است كه از تعداد پهنه های كشف شده، 102 پهنه برای استحصال مواد به بخش خصوصی واگذار شده و 25 پهنه نیز به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست و یا استقبال نكردن بخش خصوصی، واگذار نشده است.
** دولت یازدهم مروج معدنكاری بزرگ مقیاس
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : واقعیت این است كه دولت یازدهم به ارتقای سطح معدنكاری می اندیشد و با وجود اینكه فعالیت معادن كوچك مقیاس ضرورت دارد و با پراكندگی در سطح كشور، امكان اشتغال فراگیر را فراهم می سازند، اما دولت یازدهم در حقیقت معدنكاری بزرگ مقیاس را ترویج می كند.
وی تصریح كرد: امروز زمینه برای فعالیت معادن بزرگ مقیاس فراهم شده و این امر نقش موثری در كاهش هزینه های آب، برق، گاز و غیره به دنبال دارد .

** چندین معدن بزرگ مقیاس حاصل آزاد سازی پهنه ها
سرقینی افزود: اكنون كه دو سال از زمان آزاد سازی پهنه ها سپری شده، به یقین چند معدن بزرگ مقیاس فلزی برای كشور كشف خواهد شد و به این ترتیب دستاورد مهمی را به دنبال خواهد داشت .
بررسی ها نشان می دهد متوسط عمق اكتشاف در جهان به 80 متر می رسد، اما در كشورمان 20 متر ثبت شده است در عین حال مطالعات صورت گرفته نشان می دهد كه تا عمق یك هزار و 100 متری زمین مواد معدنی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، سالانه از پنج هزار و 400 معدن فعال كشور حدود 400 میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می شود .
میزان حقوق دولتی معادن كه در 9 ماهه 95 ( منتهی به آذر ماه ) از بهره برداران وصول شده،2 هزار و 770 میلیارد ریال (277 میلیارد تومان) ثبت شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 1559** 1579** خبرنگار : حسین عضدی فسا ** انتشار دهنده:مرضیه فاتحی
۰ نفر