۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82466947
T T
۰ نفر
یو اس تودی: پوپولیست هلندی شكست خورد/ رهبران اروپاجشن گرفتند

تهران-ایرنا- روزنامه آمریكایی یو اس ای تودی نوشت، حمایت رای دهندگان هلندی از «مارك روته» نخست وزیر این كشور در انتخابات 25 اسفند و مخالفت آنها با سیاست های ضد مهاجرتی و اسلام ستیزانه نامزد رقیب وی، خیال رهبران اروپا از جمله مقامات فرانسوی و المانی را آسوده كرد.

این روزنامه روز پنجشنبه با اشاره به شمارش بیشتر آرای انتخابات هلند و پیروزی حزب برای ازادی ودمكراسی (VVD) به ریاست روته نوشت: این پیروزی بدین معناست كه تشیكلات سیاسی هلند در شرایطی كه احزاب پوپولیستی خود را آماده به چالش كشیدن وضعیت موجود در انتخابات های فرانسه و المان می كنند، قدرت خود را حفظ می كند.
«پیتر آلتمایه» رئیس دفتر «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان در پیامی توئیتری نوشت: هلندی ها شما قهرمان هستید.
مركل در تماس تلفنی با روته این پیروزی را به وی تبریك گفت و ابراز امیدواری كرد همكاری این دو كشور اروپایی دوست، همسایه ادامه یابد.
«مارتین شولتز» رقیب مركل در انتخابات سپتامبر آینده در المان نیز گفت از این كه «گرت ویلدرز» رهبر حزب اروپاستیز برای آزادی شكست خورده است، احساس آسودگی می كند.
«ژان مارك آرو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز رای دهندگان هلندی را به خاطر جلوگیری از افزایش ظهور راست افراطی ستود و گفت اكنون به خوبی مشخص است كه برای همكاری برای ایجاد اروپایی قوی تر تمایل وجود دارد.
حزب آلترناتیو آلمان كه سیاست های بر ضد اتحادیه اروپا ومهاجرت پیشه كرده است خود را برای راهیابی به پارلمان المان در انتخابات سپتامبر آینده آماده می كند. نظرسنجی ها نشان داده كه در فرانسه، «مارین لوپن» نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی خود را آماده می كند تا به دور بعدی انتخابات فرانسه كه قرار است به دنبال دور نخست در ماه مه (اردیبهشت) برگزار شود، راه یابد.
واكنش حزب الترناتیو آلمان واكنشی به انتخابات هلند نشان نداد اما حزب جبهه ملی قرار گرفتن حزب ویلدرز در رتبه دوم را «موفقیتی واقعی» خواند.
اما «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه تركیه كه كشورش همچنان در بحبوحه تنش با هلند بر سر جلوگیری از كمپین تبلیغاتی سیاستمداران این كشور بسر می برد به روزنامه حریت گفت: همه آنها ذهنیتی یكسان دارند. شما اروپا را به كجا سوق می دهید؟ ایا روند نابودی اروپا را آغاز كرده اید؟ شما اروپا را به پرتگاه می كشانید. جنگ های مقدس به زودی در اروپا شروع می شوند.
حزب روته و ویلدرز در مجموع توانسته اند فقط 53 كرسی از 150 كرسی پارلمان هلند را كسب كنند. طبق سازوكار سیاسی هلند چند حزب باید با تشكیل ائتلاف در قدرت شریك شوند. حزب روته توانسته 33 كرسی را به خود اختصاص دهد كه هشت كرسی كمتر از انتخابات سراسری سال 2012 است. به همین ترتیب هر چند حزب ویلدرز با كسب 20 كرسی در جایگاه دوم قرارگرفت نسبت به انتخابات قبلی 5 كرسی بیشتر بدست آورده است. احزاب دمكرات مسیحی و حزب میانه دمكرات 66 هر یك 19 كرسی را به خود اختصاص دادند.
اكنون و با پایان یافتن انتخابات احزاب اصلی شروع به مذاكره درباره تشكیل ائتلاف می كنند روندی كه ممكن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بكشد. در استانه انتابات همه احزاب اصلی مخالفت خود را با تشكیل ائتلاف با حزب ویلدرز ابراز كردند. ویلدرز بستن مساجد، ممنوعیت قران و جلوگیری از ورود پناهجویان و مسلمانان را از برنامه های حزبی خود اعلام كرده بود. وی روز پنجشنبه گفت: ما سومین حزب بزرگ هلند بودیم واكنون دومین حزب بزرگ این كشور هستیم. دفعه بعد ما اولین حزب بزرگ خواهیم بود.
انتخابات پارلمان هلند روز گذشته (چهارشنبه) آغاز و تا ساعت 9 به وقت محلی ادامه داشت.
اروپام**9158*1579
مترجم : بهجت عباسی * انتشار دهنده : مرضیه فاتحی علیشاه
۰ نفر