۲۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82469336
T T
۰ نفر
آغوش باز كهن شهرآمل با صدها جاذبه تاريخي و طبيعي براي مسافران نوروزي

ساري- ايرنا- آمل يكي از شهرهاي مركزي مازندران در 180 كيلومتري تهران و20كيلومتري جنوب درياي مازندران واقع شده و به علت نزديكي به پايتخت كشور و همچنين وجود صدها اثر تاريخي وگردشگري وطبيعي دراين شهرستان، مقصد بسياري از گردشگران ومسافران درتعطيلات نوروز است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آمل از شمال به محمود‌آباد از شرق به بابل، از غرب به نور و از جنوب به رشته كوه هاي البرز واستان تهران محدود مي‌شود.
بر اساس نوشته اي تاريخي آمل محل زندگي قوم 'ˈ آمارد'ˈ يا 'ˈ آماردان'ˈ كه قبل از تاپوريها 'ˈ تپوريها' ˈ بوده كه به سرزمين تپورستان ˈ 'طبرستان' ˈ مهاجرت كرده، در همين منطقه 'ˈ آمل' ˈكه مستعدتر و معروف تر از ساير نقاط طبرستان بوده سكونت گزيدند و نام آمل مخفّف همان ˈ' آمارد' ˈ است كه براثر كثرت بيان به شكل ˈ آمل ˈ درآمده است.
براساس اعلام كارشناس حوزه ميراث فرهنگي، قدمت تاريخي شهرآمل حدود 32هزارسال قبل است و اين شهر تاكنون سه بار به عنوان پايتخت ايران بوده است.
حميدرضا عليزاده روز يكشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: وجود دهها آثار تاريخي و گردشگري شهرستان آمل دركنار اماكن زيارتي ومذهبي، جايگاه شهرستان آمل را دربحث گردشگري ممتايز و ويژه كرده است.
وي اضافه كرد: تاكنون حدود 60اثر تاريخي و گردشگري شهرستان آمل در فهرست آثارملي كشور ثبت شده است.
شهرستان آمل داراي دهها جاذبه تاريخي وميراثي فرواني است كه مي توان به امامزاده ابراهيم (ع ) در شهرآمل اشاره كرد. اين بنا با پلان مربع شكل و بدنه آجري و گنبد هرمي‌شكل در قرن نهم هجري در شهر آمل ساخته شده و در ابتداي بلوار طالب‌آملي قرار دارد.
بر روي در و صندوق چوبين روي مرقد كتبه‌هاي زيبائي به خط رقاع حك شده كه طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهيم از فرزندان امام موسي‌(ع) مي‌باشد.
**گنبد ناصر‌الحق
اين بناي تاريخي در حاشيه شمالي شهر آمل در منطقه چاكسر و در جانب غربي بلوار شهيد بهشتي آمل قرار دارد، ساختمان آجري آن متعلق به قرن نهم هجري قمري بوده و آرامگاه ناصر‌الحق نيزمي‌باشد كه در سال 304 هجري قمري در اين مكان به خاك سپرده شده و گنبد ديگر متعلق به شمس طبرسي از فقها و علماي مشهور آمل است.
** آتشكده
آتشكده بنايي مهم تاريخي در مركز شهرآمل با بناي آجري با پلان مربع شكل و در كنار بلوار شهيد بهشتي شهر آمل در منطقه چاكسر واقع شده است
باوجود شهرت اين بنا به آتشكده، شكل ظاهري آن چندان با كاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مكان اصلي آن آتشكده بوده كه بعد از اسلام آوردن مردم آمل شكل آن تغيير يافته است.
**پل دوازده چشمه
پل دوازده چشمه در عصر سلطنت شاه عباس صفوي بر روي رود هراز در مركز شهر آمل بر روي رود هراز در ابتداي خيابان سبزه ميدان ساخته شده و در دوران قاجاريه به طور كامل مرمت و بازسازي شده و دو بخش شرقي و غربي اين شهر را بهم متصل مي‌كند.
اين پل به نيت دوازده معصوم (ع) داراي 12 طاق و دهنه است كه هر يك بر پايه‌هاي مستطيل شكل استوار شده‌اند به صورتي كه ارتفاع آخرين نقطه طاقهاي قوسي شكل در محل تيزي تا سطح رودخانه حدود 7 متر است ، فاصله بين هر پايه با پايه ديگر 6 متر بوده كه در ضلع جنوبي و در قسمت مخالف جريان آب داراي سيل برگردان است.
** پل معلق
طول اين پل تاريخي و ديدني 120 متر و عرض آن 40/6 متر است. در زمان بازديد اين پل مي‌توان از امكانات موجود در پارك‌دهكده طلائي شامل شهربازي، درياچه، امكانات ورزشهاي فكري، فروشگاههاي مختلف و كافي‌شاپ استفاده نمود.
**شكل شاه ˈ 'شكل شاه 'ˈ ازشاهكارهاي تاريخي در شهرستان آمل است كه در 60 كيلومتري جنوب شهر آمل در جانب غربي رود و جاده هراز و تونل بايجان در كنار محور ارتباطي تهران به آمل در زمان ناصر‌الدين‌شاه و بدستور وي نقش برجسته سنگي زيبايي بر سينه كوه و مشرف به رود هراز كنده شده كه در مازندران بي‌نظير بوده است.
در اين حجاري، ناصر‌الدين‌شاه بهمراه چند‌تن از امراي كشوري و لشكري نشان داده شده است.
** آبشارچهارفصل شاهاندشت
در دل ارتفاعات رشته كوه هاي البرز در شهرستان آمل آبشار زيباي و مرتفع شاهان‌دشت در مسير ورودي مسافران در محور هرازچشمك مي زند.
آبشارشاهان دشت لاريجان با ارتفاع تقريبي 50 متر يكي از بزرگترين آبشارهاي مازندران در 65 كيلومتري شهر آمل در جاده هراز و مسير منتهي به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستاي زيبا و ييلاقي شاهاندشت در جاده و رودخانه هراز اين آبشار پر‌آب، دائمي و عظيم باشكوهي وصف‌ناپذير خودنمائي مي‌كند.
** اثرطبيعي وملي بام ايران ˈ قله دماوندˈ بام ايران و سمبل مازندران وپيشخوان شهرستان آمل با شهرتي جهاني يكي از منحصر به فرد‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود كه در 75 كيلومتري جنوب غربي شهر آمل در البرز مركزي و بخش لاريجان قرار‌ دارد.
مسير دسترسي به بام ايران در كيلومتر 70 آمل به تهران در آبادي پل‌مون از جاده‌ هراز جدا مي‌شود كه به جاده آبگرم رينه معروف است
شهرستان آمل داراي جاذبه هاي تاريخي ديگري چون بقعه مير‌حيدر آملي ، بقعه شمس‌الرسول،آثار راه‌باستاني هراز، حمام شاه‌عباس آبگرم لاريجان است.
از جاذبه طبيعي آمل مي توان قلعه ملك‌بهمن شاهندشت، آبشار يخي، چشمه وحوضه گرمارود از بليران تا لاله‌زاره،آبهاي معدني آب‌ اسك،آب‌ معدني لاريجان پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان و دهها مكان ديگر اشاره كرد.
شهرستان آمل داراي صنايع دستي متنوعي است و گردشگران مي توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گليم، انواع ترشي، برنج و زيتون و مرباجات وشيرنجات محلي را خريداري كنند.
** افزايش 10درصدي ظرفيت اقامت نوروزي درآمل
دبيرستاد تسهيلات سفرشهرستان آمل روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: براي تعطيلات نوروزي 96 با همكاري ستاد تسهيلات نوروزي شهرستان آمل حدود 10 درصد به ظرفيت واحدهاي اقامتي وپذيرايي شهرستان اضافه شده است.
'محمدرضا شيدفر' افزود: دراين مدت23مدرسه، دوهتل، دومتل، 2مهمانپذير، هشت سوئيت آپارتمان وچهار مسافرخانه به همراه اسكان هاي موقتي در پارك هاي جنگلي ميرزاكوچك خان، هلومسر، پارك دهكده طلايي براي اقامت بيش از 16هزار و500 مسافر در هر شب اقامت ظرفيت سازي شده است.
وي، مدت اقامت مسافران نوروزي در نوروز پارسال را حدود دو ونيم شب اعلام كرد وگفت: با تمهيدات انديشده شده توسط ستاد تسهيلات سفر ونيز افزايش تورهاي آمل گردي، پيش بيني مي شود، درتعطيلات نوروزسال96 هم به تعداد اقامت شب وتعداد مسافران نوروزي درآمل اضافه شود.
براساس گزارش ها، سالانه بيش از 50ميليون تردد درجاده هراز، يكي از كوتاه ترين جاده هاي ارتباطي مازندران به تهران ثبت شده است.
پارسال بيش از 360هزار مسافر در شهرستان آمل اقامت بيش از دوشب داشتند.
گزارشگر: مهدي غلامي**انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
ك/7327/1899