به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین كاظم صدیقی در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی جمعه امروز در مصلای امام خمینی (ره) افزود: التزام به واجبات و حساس بودن به اجرای دستورات خدا نردبان عروج بشر است. تحول سال و آمدن حیات مجدد برای طبیعت را به همه مومنین و شما نمازگزاران تبریك می گویم.
وی ادامه داد: قرآن كریم در سوره مباركه حدید فرمود بدانید مسلما خدا به طور مستمر زمین را بعد از آن كه می میراند، زنده می كند و ما آیات را برای شما روشن می كنیم؛ شاید فكر كنید.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: مساله آمدن فصل بهار و حیات زمین بعد از مرگش كلاس معارف است. هم كلاس خداشناسی و هم كلاس معاد شناسی است. مرگ مقدمه حیات است. مرگ پایان نیست. همانطور كه دیدید زمستان آمد و زمین مرد و خدا بهار آورد و زمین مرده را زنده كرد.
وی اضافه كرد: شما هم بمیرید تا زنده شوید. مرگ اختیاری پیدا كنید و خود را در برابر خدا مثل میت بدانید. خود را به خدا بدهید تا زنده شوید. مرگ چه بخواهیم یا نخواهیم در تعقیب ما است و دیر یا زود با آن ملاقات خواهیم داشت بنابراین خود را برای آن مرگ آماده كنیم.
صدیقی با تاكید بر این كه مرگ حتمی است و بعد از مرگ زندگی است گفت: برای بعد از مرگ كاری كرده اید یا نكرده اید؟ زمین را خدای متعال با نسیم بهاری و با بارش های مبارك احیا می كند؛ دل شما با چه وضعی زنده و احیا می شود؟
وی در ادامه گفت: در روز قیامت خداوند می فرماید ای كاش خاك بودم. خاك زنده می شود و زندگی ساز می شود اما این بشر به اندازه خاك هم نبود و هیچ بهاری در زندگی اش نیامد و رونقی پیدا نكرد و رویشی نداشت. تمام عمرش خراب كردن دل بود.
امام جمعه موقت تهران افزود: این وعده قطعی خدا است كه زمین و زمینیان و جامعه با ظهور حضرت حجت امام زمان (عج) زنده می شوند و دل های مرده با ظهور آن حضرت حیات پیدا می كنند.
به گفته حجت الاسلام صدیقی، دیگر از اموری كه دل را زنده می كند فكر است. حضرت امیر (ع) فرمودند كه فكر حیات قلب بصیر است. انسان با بصیرت وقتی فكر می كند قلب او با تفكر زنده می شود. انسانی كه فكر ندارد شعور ندارد در كارها تعامل و رویه ندارد، دل مرده است.
وی انسانی را كه هركاری می كند و هرچه به دهنش می آید می گوید و به همه چیزی نگاه می كند و هرچیزی را می خورد، انسان دل مرده دانست و گفت: انسانی دلش زنده است كه عاقبت كار و سخن خود را می بیند.
صدیقی از دیگر اموری را كه دل را زنده می كند، موعظه عنوان كرد و گفت: موعظه تجدید، تحكیم و تشدید حیات است بنابراین از موعظه غفلت نكنید. به مساجد محله بروید. از اهل دل سخن دل بشنوید تا قلبتان نمیرد. غبار دل با موعظه ریزش می كند و دل انسان رویش پیدا می كند.
خطیب جمعه تهران در ادامه افزود: حدیث و تلاوت قرآن دل ها را زنده می كند بنابراین قرآن زیاد بخوانید و با آن مانوس باشید و زندگی كنید. از كنار سفره قرآن هیچ جا دور نشوید. سفر یا سركار می روید با قرآن بروید و به هر بهانه ای قرآن ر ا باز كنید و آیاتی از قرآن ر ا غذای جانتان قرار دهید.
وی از دیگر اموری كه دل را زنده می كند، یاد خدا و مرگ دانست و گفت: یاد مبدا و معاد دو چیز مهمی است كه انسان باید هیچ گاه از آن دو غافل نباشد. خدا را زیاد یاد كنید و مرگ را فراموش نكنید. چرا كه دل را جلا می دهد و شفاف می كند. یاد مرگ یعنی عاقبت اندیشی و دوراندیشی و فكر آخر كار بودن است. بنابراین از یاد مرگ و خدا نباید غفلت كرد.
صدیقی در ادامه به آیه شریفه إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعینُ اشاره كرد و گفت: ایاك نعبد یعنی فقط تو را پرستش می كنم. تنها به تو دل داده ام و تنها شیدای ذات ذوالجلالم و فقط از تو كمك می خواهیم. این كه فقط تو را عبادت می كنیم برای عبادت معانی مختلفی مطرح شده است . گفته اند عبادت نهایت خضوع است . كسی در برابر كسی آنقدر خاضع باشد و كرنش كند و خودش را كوچك كند، این نهایت خضوع گفته شده عبادت است. اطاعت هم عبادت است.
وی یادآور شد: معنای عبادت نهایت خضوع نیست بلكه مصادیق مختلفی دارد كه یكی از آن نهایت خضوع است. انسان توجه داشته باشد كه خود مالك خود نیست. ما خودمان را نساختیم. هر كسی مالك كار خودش است. ما را خدا خلق كرده است، بنابراین هویت وجود ما از آن اوست. ما آفریده خداوند هستیم آن مالك است و ما مملوكیم. خداوند مالك كار، فكر، احساس اراده، حیات و هم مالك مرگ ما است.
صدیقی در پایان با تاكید بر این كه بیایید از گناه پرهیز كنیم و از ابتدای سال جدید این گونه باشیم، گفت: قراری با خودمان بگذاریم و ناظری كه وجدان مان را ناظر باشد.
سیام**1058**خبرنگار: محمد افضلی* انتشار: زهره محتشمی پور
در خطبه اول نماز جمعه تهران
حجت الاسلام صدیقی: حیات دوباره زمین كلاس خداشناسی و معادشناسی است
۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر:
82472478
تهران- ایرنا- امام جمعه موقت تهران گفت: مساله آمدن فصل بهار و حیات زمین بعد از مرگش هم كلاس خداشناسی و هم كلاس معاد شناسی است.