۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82474277
T T
۰ نفر
امكان بازديد گردشگران از حفاري هاي محوطه باستاني جندي شاپور دزفول فراهم شد

دزفول - ايرنا - مدير پايگاه جندي شاپور و ايوان كرخه گفت: با تامين زير ساخت لازم و نصب تابلو امكان بازديد علاقه مندان و مسافران نوروزي از حفاري هاي صورت گرفته در محوطه باستاني جندي (گندي)شاپور دزفول فراهم شده است.

يعقوب زلقي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به استقبال گسترده مسافران نوروزي از محوطه باستاني جندي شاپور افزود:براي رفاه حال بازديد كنندگان زيرساخت لازم در محوطه باستاني گندي شاپور فراهم شده است.
وي با اشاره به پاكسازي عرصه و حريم محوطه از نخاله هاي ساختماني و پسماندهاي شهري ، بهسازي راههاي منتهي به محوطه افزود: با آموزش راهنمايان گردشگري ، مسافران نوروزي در جريان بازديد از اين محوطه باستاني با بخشي از تاريخ ايران باستان آشنا مي شوند.
زلقي همچنين از نصب تابلوهاي راهنما در محوطه باستاني جندي شاپور خبر داد و گفت: 20 تابلو راهنما و معرفي آثار تاريخي در ورودي هاي منتهي به گندي شاپور و آرامگاه يعقوب ليث صفاري نصب شده است.
مدير پايگاه جندي شاپور افزود: براي اولين بار امكان بازديد گردشگران از آثار و بناهاي بدست آمده از كاوش هاي اخير در اين محوطه نيز فراهم شده است ضمن اينكه با چاپ نقشه اي بزرگ از شهر گندي شاپور و موقعيت ترانشه ها (كاوش ها) موقعيت منطقه باستاني براي گردشگران معرفي شده است.
تهيه وچاپ 22 پوستر در ابعاد بزرگ شامل مشخصات و معرفي گندي شاپور از جمله دانشگاه و بيمارستان جندي شاپور ، صنعت بافندگي و پل هاي تاريخي از ديگر اقدامات صورت گرفته در راستاي ساماندهي و معرفي اين بناهاي ارزشمند تاريخي در دزفول مي باشد.
زلقي همچنين به ساماندهي محوطه آرامگاه يعقوب ليث واقع در بخشي از حريم باستاني جندي شاپور اشاره كرد و افزود: مرمت كف فرش هاي ريخته شده اطراف آرامگاه يعقوب ليث ،گلكاري و درخت كاري اطراف آرامگاه از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي تامين زير ساخت لازم براي بازديد گردشگران از اين مكان تاريخي مي باشد.
برپايي نمايشگاه صنايع دستي و نمايش آئين هاي سنتي از ديگر اقدامات صورت گرفته در محوطه باستاني جندي شاپور و يعقوب ليث در دزفول مي باشد.
شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است.
نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني حدود 1800 سال پيش در اين شهر كه اكنون بقايايي از آن بر جاي مانده تاسيس شد.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده، نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
به گزارش ايرنا دانشگاه گندي شاپور در عصر خود معتبرترين مركز علمي جهان بود كه رشته هايي چون پزشكي و نجوم در آن تدريس مي شد. آثار برجاي مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
دزفول با آثار ارزشمند باستاني از دوره هاي مختلف تاريخ ميزبان مسافران نوروزي است.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلي فريدپناه