۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
کد خبر: 82474559
T T
۰ نفر
تلويزيون مستندها را در پربيننده ترين زمان پخش كند

تهران- ايرنا- يك كارگردان مستندساز معتقد است فيلم هاي مستند براي بيشتر ديده شدن در پربيننده ترين زمان از تلويزيون پخش شوند و سيما مهم ترين رسانه اي است كه اين نوع فيلم ها مي توانند در آن عرضه اندام كنند.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، معين كريم الديني بازخوردهاي مخاطبان از اولين پخش تلويزيوني اين فيلم را در روز اول فروردين از شبكه مستند سيما مثبت ارزيابي كرد و گفت: يك ‌فيلم مستند حتي اگر اكران موفقي در سينماي هنر و تجربه داشته باشد و در پخش خانگي هم خوب بفروشد، نبايد از تلويزيون و نقش تاثيرگذارش در ديده شدن چشم‌پوشي كند.
كارگردان مستند «آتلان» ادامه داد: تلويزيون مهم‌ترين رسانه‌اي است كه مستند مي‌تواند در آن عرض اندام كند. مستند «آتلان» در يكي از بهترين ساعات و روزهاي نوروز 96 از تلويزيون پخش شد و تا امروز بازخورد خوبي از سوي مخاطبان حرفه‌اي و غير حرفه‌اي سينماي مستند دريافت كرده‌ام.
وي افزود: پخش درست و آبرومندانه فيلم‌هاي مستند در تلويزيون مهم است و مستندها بايد در مهم ترين و پُربيننده‌ترين زمان هاي پخش قرار گيرند. بزرگ‌ترين شبكه‌هاي تلويزيوني دنيا سعي مي‌كنند عمده‌ترين بخش اعتبار خود را با پخش مستند به دست بياورند.
سازنده مستند «وقتي ابرها پايين مي آيند» تاكيد كرد: نبايد فراموش كرد يك فيلم مستند بايد در بهترين زمان ممكن در تلويزيون يا شبكه‌هاي نمايش خانگي و آنلاين و بازارهاي بين‌المللي پخش شود. هر فيلم مستندي به زماني منطقي نياز دارد تا اگر قابليت اكران و حضور در جشنواره ‌هاي جهاني را دارد، از اين فرصت استفاده كند سپس وارد شبكه نمايش خانگي شود و نوبت به پخش تلويزيوني آن برسد. البته فكر مي‌كنم در مورد مدت زمان اين مراحل ميان فيلمسازان، تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان اختلاف‌ وجود دارد.
به گفته كارگردان «آتلان»، پخش‌كننده بايد حق معنوي فيلمساز را در تصميماتي كه مي‌گيرد، در نظر داشته باشد و كارگردان را از كوچك ترين تصميماتش آگاه كند و فيلمساز هم بايد به حقوق مادي و سود اقتصادي پخش‌كننده احترام بگذارد.
كريم‌الديني خاطرنشان كرد: متاسفانه به دليل عدم رعايت حق كپي رايت به محض نمايش فيلم در تلويزيون يا قرار گرفتن فايل آن در سامانه هاي اينترنتي و VOD امكان كپي غيرمجاز از آن وجود دارد و اين باعث مي‌شود فيلم لطمه بخورد. همين رعايت نشدن حق كپي رايت در اينترنت مهم‌ترين دليل براي عقب انداختن حق پخش تلويزيوني يك فيلم است٬ اما نه اندازه‌اي كه فيلم به اميد حضور در جشنواره هاي دست چندم در آرشيو بماند و ضرر دهد.
به گزارش ايرنا، مستند «آتلان» درباره‌ مربي پرورش اسب به نام «علي گوك‌نژاد» و «ايلحان» است؛ اسبي كه قرارست مقام‌هاي زيادي نصيب خانواده‌ آنها كند. علي قصد دارد با پولي كه از جوايز اسب دواني به دست مي‌آورد ازدواج كند، اما در مسابقه‌ كورس همه‌چيز بر وفق مراد او پيش نمي‌رود! ايلحان در شرايط پيش‌بيني نشده‌اي قرار مي‌گيرد و علي براي قهرماني اسبش مي‌جنگد.
آتلان از موفق‌ترين آثار مستند سينماي ايران طي يكسال و نيم اخير بوده و سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند جشنواره فجر، چهار جايزه از جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، پنج جايزه از جشن مستند خانه سينما و... را به دست آورده است.
همچنين در جشنواره‌هاي ايدفا (هلند)، زوريخ (سوئيس)، «سباستوپل/»، «ماموت‌ليك» (آمريكا) و بخش ويژه «داك‌كورنر» جشنواره كن به نمايش درآمده و نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم مستند بلند از نهمين دوره جوايز سينمايي «آسيا- پاسيفيك» استراليا و هفدهمين دوره جايزه مستند شبكه TRT تركيه حضور داشته است.
فراهنگ**9157**1823 دريافت كننده: منصوره شوشتري** انتشار: طاهره نبي اللهي