استقبال كم نظیر گردشگران ومسافران نوروزی از تنها بندر اقیانوسی ایران

چابهار- ایرنا- گردشگران ومسافران نوروزی استقبال كم نظیری از جاذبه های گردشگری و برنامه های شاد و متنوع فرهنگی و هنری به ویژه جشنواره 'بهار در چابهار' داشته بطوری كه مراكز اقامتی چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران از 27 اسفند تا6 فروردین میزبان 257 هزار و 907 نفر بوده اند.

به گزارش ایرنا، استقبال گرم و دوستانه از مسافران و مهمانان نوروزی با برنامه های شاد و مفرح در سالی كه با عنوان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان مشخص شده می تواند تبلیغات مناسبی برای جذب توریست داخلی و خارجی به چابهار داشته باشد.
در جشنواره بهار در چابهار برای نخستین بار فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی (خوانندگی) ویژه خوانندگان بلوچ زبان كشورهای ایران، عمان، افغانستان و پاكستان با همت گروه هنری «زیمل بلوچستان» در حال برگزاری است كه هر شب بیش از سه هزار مسافر و گردشگر نوروزی از این برنامه های فرهنگی و هنری استقبال می كنند.

قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اجرای برنامه های شاد و ایجاد فضایی بانشاط برای مسافران نوروزی تمهیدات ویژه برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی اجرا می شود.
نصیر باركزهی افزود: مسافران و گردشگران از جشنواره ی نوروزی و مسابقه ی خوانندگی زیمل بلوچستان در منطقه آزاد چابهار تاكنون استقبال بی نظیری داشته اند.
وی با بیان اینكه عزیمت مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به چابهار از طریق هوایی، دریایی و زمینی میسر است، خاطرنشان كرد: در ایام تعطیلات نوروزی سه هزار صندلی به ظرفیت پروازهای چابهار افزوده شده است و بطور میانگین روزانه حدود 400 نفر وارد فرودگاه كنارك(چابهار) می شوند.
قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در مجموع هر هفته 31 پرواز با چهار هزار صندلی به مقصد و مبدا فرودگاه كنارك انجام می شود كه در مقایسه با سال گذشته بیش از 40 درصد رشد داشته است.
وی تصریح كرد: جنگ های شادی همراه با موسیقی و ساز و دهل بلوچی با هدف معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و موسیقی غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی در حال برگزاری است كه توانسته هر شب چند هزار نفر را جذب تماشای برنامه ها كند.
معاون فرهنگی، هنری و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: از 27 اسفند 1395 تا 6 فروردین 257 هزار و 907 نفر از مسافران و گردشگران نوروزی فقط در مراكز اقامتی سطح شهر و منطقه آزاد چابهار اقامت داشته‌ اند.
وی افزود: این در حالی است كه مسافران نوروزی علاوه بر هتل‌ ها و میهمان‌ پذیرها می توانند در خوابگاه ‌های دانشجویی، هتل‌ آپارتمان، سالن‌های ورزشی سطح شهر و محدوده منطقه آزاد چابهار، چادرهای مسافرتی درپارك ها، میهمان سراهای ادارات، حاشیه بلوارها، خیابان ‌ها، مدارس، خانه های معلم و باشگاه فرهنگیان اقامت داشته‌ باشند.
وی بیان كرد: با همت ستاد اجرائی خدمات سفر نوروز ۹۶ برای اولین بار در نوروز امسال سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه های متنوعی را در قالب استیج سیار همراه با اجرای زنده موسیقی محلی، ساز و دهل بلوچی، طنزپردازی با اجرای كمدین های مشهور و چاپ (رقص) محلی توسط هنرمندان بومی جهت فراهم آوردن لحظاتی شاد و مفرح برای مسافران و گردشگران نوروزی برگزار می كند كه در نوع خود جالب و دیدنی است.
وی گفت: برای اطلاع رسانی و معرفی بهتر چابهار و مهربانی های مردم بلوچ به هموطنان ویژه برنامه تلویزیونی نوروزی با نام 'مهمان ما باشید' در گروه اجتماعی شبكه سوم سیما پخش شد كه بازتاب خوبی داشته است.
وی تصریح كرد: رقابت نقاشی با شعار «نشاط اجتماعی و حفاظت از محیط ‌زیست»، رقابت دارت ویژه ی مردان و بانوان و نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی هنرمندان سیستان و بلوچستان همچنان در حال برگزاری است.
وی بیان كرد: با حضور خیرین بومی در منطقه آزاد چابهار، سرزمین همیشه بهار- بهاری تر از همیشه شده است و با انجام اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه نوروز ۹۶، منطقه آزاد چابهار را متفاوت تر از اعیاد گذشته كرده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به حضور مؤسسه خیریه نوید مهربانی و فعالیت 8 نفر از بانوان بومی عضو این مؤسسه در نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و هنرهای سنتی منطقه آزاد چابهار گفت: حضور فعالانه این مؤسسه سرزمین همیشه بهار را بهاری تر از همیشه كرده است و فروش حاصل از غرفه طبخ غذای محلی كه توسط این مؤسسه اداره می شود به صورت نقدی به زنان سرپرست خانوار و نیازمندان اهداء خواهد شد.
وی ترویج الگوهای همكاری و فرهنگ همیاری و دست گیری هم زمان را از آموزه های دینی و ملی ایرانیان برشمرد و نوروز را بهترین فرصت برای تحقق آن بر شمرد.
وی گفت: برنامه ای با نام بلوچی شوهاز در منطقه آزاد چابهار راه اندازی شده است و گردشگران با نصب آن در گوشی تلفن همراه می توانند از تمامی مكان های تجاری، رفاهی و گردشگری چابهار دیدن كنند.
وی ادامه داد: مسافران و گردشگران علاوه بر بازدید از اماكن تاریخی، طبیعی، فرهنگی، سواحل زیبا، مراكز و مجتمع های تجاری و خرید از بازارهای منطقه آزاد چابهار همچنین از برنامه‌ های شاد و مفرح جشنواره‌ های فرهنگی، ورزشی و هنری بهره مند می‌ شوند.
وی گفت: بیش از هزار و 700 واحد تجاری در قالب 8 مجتمع برای خرید از ساعت 9 تا 24 هر روز آماده خدمات برای مسافران در ایام تعطیلات نوروزی هستند.
قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار افزود: به منظور آسایش حال شهروندان، گردشگران و مسافران نوروزی برای نخستین بار با همكاری كادر درمانی بخش خصوصی خدمات ویژه درمانی و بهداشتی در كلینیك تخصصی ایرانیان در منطقه آزاد چابهار ارایه می شود.
باركزهی گفت: در پلاژ ساحلی تیس جنگ شادی، رقابت های مفرح ورزشی، بازی ها و تفریحات آبی ساحلی، جنگ شادی ویژه خانواده ها، جشن بادبادك ها، رقابت طناب زنی، پنالتی و روپایی زدن، برگزاری رقابت ماهیگیری، موتورسواری، رالی خانواده وبرنامه های شاد فرهنگی، هنری و ورزشی نیز در حال انجام است.
وی بیان كرد: هنرمندان كشوری و محلی سیستان وبلوچستان و كمدین معروف برنامه خندوانه «علی مشهدی» در جشنواره ی نوروزی زیمل منطقه آزاد چابهار حضور دارند.
قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار افزود: امسال برای اسكان مهمانان نوروزی هزار و 38 تخت در هتل ها و هزار و 212 تخت در اماكن اقامتی، هشت فضای مسقف برای اسكان مسافران در هنگام بارندگی (سالن دروازه اقیانوس، انصار المهدی، خوابگاه امام علی(ع)، مركز نمایشگاه بین المللی، دانشگاه علمی- كاربردی و مجتمع های تجاری) برنامه ریزی شده است.
باركزهی گفت: پایگاه امداد و نجات خدمات شهری منطقه آزاد در نوار ساحلی تیس، آماده سازی كاشانه میهمان در روستای تیس باستان، بیمه كردن تمامی مسافران نوروزی جهت حوادث سطح منطقه و برقراری پایگاه های اطلاع رسانی و تورهای چابهارگردی یك روزه و سه روزه پیش بینی شده است.
وی تصریح كرد: هشت تور چابهارگردی در منطقه آزاد چابهار فعالیت را آغاز كردند تا مهمانان و مسافران نوروزی را با اماكن تاریخی، گردشگری و دیدنی بیشتر آشنا كنند.
وی ادامه داد: 11 شركت تفریحات دریایی نیز هماهنگ شده است تا لحظات شاد و مفرح برای گردشگران ایجاد كنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای نخستین بار برقراری مركز ورزش های هوایی در پلاژ ساحل تیس توسط كمیته ورزشهای هوایی استان سیستان وبلوچستان شامل پاراگلایدر، پاراموتور و كایت موتوردار راه اندازی شده است و استقبال خوبی از آن انجام شده است.
باركزهی از ارائه خدمات تفریحات دریایی نظیر جت اسكی، اسكی روی آب، قایق پدالی، راسل، بنانا در نزدیكی كشتی سازی صدرا امید پلاژ ساحلی تیس خبر داد و گفت: برای انجام تفریحات دریایی 30 قایق توسط تعاونی صیادی تیس تا پایان تعطیلات نوروزی خدمات دهی می كنند.
وی با بیان اینكه مسابقات رالی خانوادگی، موتورسواری، دوچرخه سواری و شتر دوانی، اسب سواری در حال برگزاری است، خاطرنشان كرد: برگزاری نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و ویترین فاخر صنایع دستی منطقه در ایام نوروز، آماده سازی فضاهای كمپی برای استقرار بیش از هزار تخته چادر خودجوش در سطح منطقه، راه اندازی مركز رزواسیون اجاره منازل مردمی توسط بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت جامعه محلی و افزایش قابل توجه ظرفیت اسكان در نوروز 96 انجام شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی وگردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار بیان كرد: برگزاری جنگ شادی و كارناوال در سطح منطقه، جشنواره بهار در چابهار، برنامه و جشنواره ورزشی- فرهنگی در ایام نوروز از جمله مسابقات رالی خانواده، مجسمه های شنی، پرواز بادبادك ها، پرتاب دارت آقایان و بانوان، مچ اندازی، طناب كشی، همایش بزرگ پیاده روی، جشن دریا، كارناوال شادی، موسیقی آئینی، جشنواره طبخ غذاهای دریایی و تجلیل از نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی از دیگر برنامه های منطقه آزاد در چابهار در ایام نوروز است.
باركزهی گفت: نمایشگاه بزرگ صنایع دستی با بیش از 20 غرفه با حضور صنعتگران استان و كشور در رشته های حصیربافی، معرق صدف، سفالگری، سوزن دوزی، سكه دوزی، شیشه نگاری نیز در حال برگزاری است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی