۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82475962
T T
۰ نفر
شركت كنندگان دوره ارزيابي قاريان به درجات جامع دست مي يابند

تهران - ايرنا - رئيس حوزه ارتباطات شوراي عالي قرآن با مقايسه مسابقات سازمان اوقاف و دوره ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن گفت: قارياني كه در دوره ارزيابي شركت مي كنند به سطوح و درجات جامع دست پيدا مي كنند.

محمدتقي ميرزاجاني روز سه شنبه با ارائه گزارشي از روند برگزاري ششمين دوره ارزيابي و اعطاي گواهينامه تخصصي به قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم به خبرنگار معارف ايرنا گفت: قارياني كه در يكي از درجات طرح شركت مي كنند، از نظر فني، محتوايي و علمي به سطوح و درجات جامع تري نسبت به مسابقات بين المللي قرآن دست پيدا مي كنند.
وي از هم افزايي دوره ارزيابي و مسابقات بين المللي قرآن كه از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار مي شود، سخن گفت و به تفاوت هاي مسابقات و دوره ارزيابي پرداخت.
ميرزاجاني گفت: البته مسابقات قرآن و دوره ارزيابي را مي توان دو موضوع مستقل دانست و تفاوت هايي در اين زمينه وجود دارد كه به عنوان نمونه بايد گفت شركت كنندگان در مسابقات اوقاف با اجراي چند قطعه در مراحل مقدماتي و نهايي امتيازي را كسب مي كنند ولي در دوره ارزيابي، بخشي به قرائت اختصاص دارد كه با آزمون هاي متعدد و قطعات بلند و در عين حال مباحث نظري و دانش قاري مورد بررسي و احراز قرار مي گيرد.
وي افزود: در مسابقات بين المللي قرآن فرصتي محدود و مشخص به قاري داده مي شود و معمولا قاري با اضطراب به تلاوت مي پردازد ولي در دوره ارزيابي زمان و فضا به اختيار قاري است و لذا اضطراب هنگام تلاوت به حداقل مي رسد.
اين قاري قرآن افزود: در دوره ارزيابي قاريان شركت كنندگان يك ماه فرصت دارند تا طبق ضوابط اعلام شده، قرائت خود را در منزل يا جلسات قرآني ضبط كرده و به دبيرخانه تحويل دهند و يا در مرحل نهايي كه تلاوت خود را در استوديوي شوراي عالي قرآن ارائه مي كنند، چند روز فرصت دارند و با كمترين اضطراب قرائت خود را تحويل مي دهند.
ميرزاجاني اضافه كرد: در اين صورت توانايي و هنر واقعي قاري به منصه ظهور مي رسد و ما نيز آن را ارزيابي كنيم ولي در مسابقات شركت كنندگان ممكن است نتوانند درصدي از مهارت خود را به دليل اضطراب ارائه كنند.

** 150 نفر در نخستين مرحله دوره ارزيابي قبول شدند
مدير برنامه ريزي و اجرايي طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت با اشاره به تجربيات به دست آمده طي پنج دوره از اجراي اين طرح گفت: در اين دوره بيش از 300 مدرس و قاري شركت كردند و آثار رسيده از سوي كميته اي از داوران برگزيده كشوري مورد بررسي قرار گرفت.
وي داوري انجام شده از آثار را نخستين مرحله از اجراي اين دوره دانست و گفت: نتايج اوليه و كارنامه هاي شركت كنندگان براي خودشان ارسال شده و 100 قاري و 51 مدرس قرائت قرآن مجوز حضور در مرحله بعدي را به دست آورده اند.
ميرزاجاني افزود: كساني كه موفق به كسب نصاب لازم در يكي از درجات يك تا چهار شوند، در واقع از مرحله اول عبور كردند و مرحله دوم را به عنوان مرحله آزمون تلاوت و مصاحبه در ارديبهشت ماه پشت سر مي گذارند.
وي اضافه كرد: مدرسان آزمون هايي را در بخش تدريس پشت سر مي گذارند و قاريان نيز قطعاتي را از حفظ مي خوانند و بايد با ترجمه و تفسير آن آشنا باشند و مرحله سوم اين دوره نيز در شهريور ماه برگزار مي شود و پرونده مرحله ششم اين دوره تا آذرماه بسته خواهد شد.
اين قاري قرآن با ارائه گزارشي از پنجمين دوره ارزيابي قاريان و مدرسان قرآن كريم گفت:‌ 279 نفر در دوره قبل شركت كردند كه 63 نفر پذيرفته شدند و از اين ميان 46 نفر قاري و 17 نفر مدرس قرآن از 16 استان بودند.
وي افزود: محمدرضا پورزرگري، حميدرضا احمدي وفا، رحيم خاكي، امين پويا، صالح اطهري فرد، حسين رستمي، مسعود سياح گرجي، حسن ربيعيان، اكبر ملكشاهي، محسن بادپا و مهدي عادلي قارياني بودند كه موفق به كسب گواهي درجه يك شدند.
وي افزود: اين 11 قاري پس از گذراندن دوره‌ آموزش و ارتقا‌ء قاريان بين المللي كه در مدت يك و نيم ساله در شوراي عالي قرآن برگزار شد، توانستند مدرك درجه يك قرائت و عنوان استادي را كسب كردند.
ميرزاجاني اضافه كرد: قرار است از مدرسان و قاريان درجه يك و دو در ارديبهشت سال آينده تجليل شود.

** رشد و كمال علمي قاريان در مسير دوره ارزيابي
به گزارش ايرنا، سيدعلي سرابي قائم مقام شوراي عالي قرآن در نشست خبري ششمين دوره ارزيابي و اعطاي گواهي نامه تخصصي به قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم گفت: استحكام جريان قرآني كشور و هدايت آن به سوي بلوغ و كمال واقعي، نيازمند برنامه ريزي است و اين دوره ارزيابي گامي در اين جهت است و تمامي امتحان ها و ضوابط اين دوره به عنوان عوامل تربيت يك استاد قرآني محسوب مي شود.
وي افزود: اين دوره در واقع مسير رشد و كمال علمي و فني يك قاري قرآن را ترسيم مي كند تا قاريان قرآن بدانند براي رسيدن به درجه استادي بايد چه توانمندي ها و دانشي را كسب كنند.
دبير شوراي ارزيابي و اعطاي گواهي نامه به قاريان و مدرسان قرآن افزود: البته برخي قاريان در ميان مردم از جايگاهي به عنوان قاري بين المللي برخوردارند و هنوز بسياري از مردم با اين دوره آشنا نيستند در حالي كه يك قاري محبوب ممكن است با معيارهاي اين طرح به عنوان استاد شناخته نشود.
سرابي از وجود دوگانگي در جامعه قرآني سخن گفت و اظهار داشت: برخي مسير مسابقات قرآني را طي مي كنند و بعضي نيز در مسير دوره هاي ارزيابي قاريان و مدرسان قرار مي گيرند كه با تدبير شوراي ارزيابي و آموزشي شوراي عالي قرآن تلاش مي كنيم تا با ارتقاء قاريان ممتاز، اين دو مسير را يكي كنيم.
فراهنگ**1003** 1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: طاهره نبي اللهي