هشدار شركت آب منطقه اي خراسان شمالي به بازديدكنندگان سدها / ماهيگيري و شنا در سدهاي خراسان شمالي ممنوع است

بجنورد- ايرنا- شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي با اعلام ممنوعيت و مخاطرات ماهيگيري و شنا در مخازن سدها و بندهاي انحرافي استان، هشدار داد: لغزندگي حاشيه مخازن سدها و بندهاي انحرافي، مكش جريان آب و شرايط رسوبي كف اين مخازن، خطر مرگ را براي شناگران و ماهيگيران به همراه دارد.

به گزارش ايرنا مديريت روابط عمومي شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي روز سه شنبه با انتشار اطلاعيه اي با اشاره به اينكه، افراد زيادي به خاطر لذت بردن از ماهيگيري و شنا در اين مكان ها قرباني شرايطي شده‌اند كه تصور آن را هم نمي كردند، تصريح كرده است: فقدان آگاهي از شرايط حاكم بر مخازن سدها، حتي ماهيگيران و شناگران ماهر را به كام مرگ كشانده است.
اين گزارش از وجود جريان‌هاي قوي زيرسطحي در لايه هاي مختلف آب مخزن سدها خبرداده و اعلام كرده است، اين جريان‌ها باعث كشيده شدن قربانيان به سمت جريان‌هاي قوي دريچه‌هاي زيرسطحي خروجي سد مي‌شود و مرگ حتمي آنان را به دنبال دارد.
در هشدار روابط عمومي شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي، اظهار شده است، سطح آب سدها شفاف به نظر مي‌رسد اما وجود جريان هاي زير سطحي باعث كدر شدن و در نتيجه كاهش ديد ماهيگيران و شناگران مي شود و در اثر برخورد با تاسيسات و درختچه‌هاي كف مخزن، جان خود را از دست مي دهند.
در اين گزارش همچنين به تغييرات دمايي در لايه‌هاي مختلف آب مخزن سدها، اشاره و تاكيد شده است، تغييرات ناگهاني دماي آب در مخازن سدها باعث گرفتگي عضلات از دست رفتن تعادل و سكته شنا گران مي شود.
در همين راستا و در راستاي اطلاع‌رساني به شهروندان، علاوه بر نصب تابلوهاي هشدار دهنده در حاشيه مخازن سدها و بندهاي انحرافي استان، اطلاع رساني لازم در اين زمينه از طريق وسايل ارتباط جمعي ملي و محلي انجام شده است.
در استان خراسان شمالي تاكنون شش سد و 11 بند انحرافي به بهره برداري رسيده است.
1744 **انتشاردهنده : علي اصغرافتاده