۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۳۳
کد خبر: 82476572
T T
۰ نفر
كشاورزان متناسب با نیاز محصول كودشیمایی استفاده كنند

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان گفت: كشاورزان متناسب با نیاز محصول، جنس خاك و با نظر كارشناسان این سازمان كودشیمیایی استفاده كنند.

به گزارش ایرنا، كریم ذوالفقاری روز سه شنبه در اولین جلسه ستاد تغذیه گیاهی در جهاد كشاورزی استان كردستان افزود: استفاده مناسب از كود در اراضی كشاورزی منجر به افزایش سطح تولید و افزایش راندمان محصولات كشاورزی می شود.
وی اظهار كرد: نوع موادی كه جهت تقویت خاك و بالا بردن حاصلخیزی آن چه از نظر كیفی و چه از نظر كمی سبب افزایش عملكرد محصول كشاورزی می شود.
وی با اشاره به اینكه شرایط اقلیمی امسال با سال های گذشته متفاوت است گفت: با توجه به بارندگی های بهاره امسال تغذیه خاك و كود گیاه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
وی نقش مدیران را در شهرستان ها بسیار حساس ارزیابی كرد و افزود: مدیران باید از كشاورزان كم درآمد حمایت كنند و برای جلوگیری از خسارت محصولات كشاورزان را به مصرف كود ترغیب و تشویق كنند.
وی افزود: مدیران شهرستانی، مسئول انتقال كود به شهرستان ها و سازمان تعاون روستایی شهرستان نقش مهمی در توزیع به موقع كودشیمایی در شهرستان ها دارند.
وی اظهار كرد: امروز كشاورزان در شرایط خاصی قرار دارند كه به ازاء هر هكتار باید كود مصرف كنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كردستان نیز گفت: سهمیه كود فسفات و پتاسیم استان كردستان در سال جاری 114 هزار و 175 تن ابلاغ شده است.
محمدفرید سپری با اشاره به مقایسه سهمیه اوره و ازت استان در سال 95 با 96 گفت: سهمیه اوره سال گذشته در كشور حدود 169 یك میلیون و 695 هزار و و 63 تن بوده است.
وی سهمیه ازت استان در سال گذشته را حدود 82 هزار تن و سهمیه اوره را چهار میلیون و 977 هزار و 804 تن عنوان كرد و گفت: سهمیه ازت استان در سال جاری 87 هزار و 337 تن و سهمیه اوره 55 هزار و 110 تن است.
وی میزان سهمیه ابلاغی كود اوره استان در سال 95 حدود 49 هزار و 778 تن ذكر كرد و افزود: میزان سهمیه ابلاغی كود اوره در سال 96 حدود 55 هزار و 110 تن تعیین شده است.
به گفته وی، دهگلان با 75 درصد بیشترین سهمیه كود استان را به خود اختصاص داده است پس از آن سقز با 72 درصد، كامیاران 49 درصد، قروه 44 درصد بیشترین میزان كود مصرفی را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
مدیر تحقیقات و آموزش جهاد كشاورزی استان كردستان هم مقایسه و بررسی مصرف كود در 10 سال گذشته در میان كشاورزان استان را ضروری برشمرد و افزود: دلایل كاهش مصرف كود در بخش كشاورزی نیازمند بررسی و آسیب شناسی است.
به گفته محمد سدری مصرف كود در فصل بهاره اثر بخشی خاصی بر محصولات كشاورزی دارد و در هر شهرستانی با توجه به اقلیم منطقه نیازمند مدیریت فنی هستیم.
استان كردستان 29هزار و 137كیلومتر مربع مساحت دارد كه یك میلیون و 240هزار و 11هكتار آن زمین كشاورزی است.
مجموع تولیدات زراعی استان كردستان بیش از یك میلیون و 500 هزار تن در سال است كه باتوجه به استعداد آب و خاك می توان میزان این تولیدات را حداقل تا سه میلیون تن در سال افزایش داد.
عمده محصولات زراعی استان گندم با تولید سالانه یك میلیون تن، سیب زمینی با 343هزار تن، نخود با 33هزار تن و علوفه با 320هزار تن است.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی