۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۳۵
کد خبر: 82476599
T T
۰ نفر
رئيس اتاق بازرگاني بخارست: ايران مي تواند شريك راهبردي براي روماني باشد

بلگراد-ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني بخارست در مراسم روز فرصت هاي اقتصادي و تجاري ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران مي تواند به عنوان شريك راهبردي براي روماني باشد.

به گزارش ايرنا، «سورين ديميتريو» روز سه شنبه در اين مراسم كه در آن علاوه بر سفير كشورمان در روماني، تعدادي از اعضاي مجلس نمايندگان، تجار و بازرگانان روماني حضور داشتند ضمن اعلام اينكه در سال 2017 سفري تجاري از سوي اتاق بازرگاني بخارست و اعضاي آن به ايران انجام خواهد شد،افزود: جمهوري اسلامي ايران مي تواند به عنوان شريكي راهبردي براي روماني در اين منطقه از اروپا باشد.
سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم به روابط تاريخي دو كشور ايران و روماني در حوزه هاي اقتصادي، تجاري، صنعتي، فناوري، معدني، كشاورزي و فرهنگي دو كشور اشاره كرد.
'حميد معير' افزود: دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در كليه زمينه هاي اقتصادي و صنعتي، بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، ميكروالكترونيك، مواد جديد، مخابرات، تكنولوژي هاي نوين و انرژي صلح آميز هسته اي كه همگي با هدف ارتقا رفاه عمومي و با تكيه بر نيروهاي داخلي بدست آمده است، را مي توان به عنوان امكانات جهت همكاري هاي دوجانبه قلمداد كرد.
معير در خصوص تبادلات اقتصادي ميان دو كشور ايران و روماني افزود: حجم اين مبادلات در سال 2016 ميلادي 485 ميليون دلار بوده است كه از اين ميزان 369 ميليون دلار مربوط به صادرات روماني به ايران و 116 ميليون دلار مربوط به صادرات ايران به روماني است.
وي افزود: به رغم اينكه حجم كل تبادلات تجاري ميان دو كشور در سال 2016 حدود 130 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته ولي اين ميزان به هيچ وجه متناسب با ظرفيت هاي واقعي دو كشور نيست و ضرورت دارد جهشي در مراودات اقتصادي و به ويژه در فعاليت شركت هاي بخش خصوصي دو كشور و همچنين متوازن سازي اين تبادلات انجام شود.
سفير جمهوري اسلامي ايران در روماني همچنين موقعيت و دستاوردهاي كشورمان در فضاي پس از برداشته شدن تحريم هاي بين المللي در حوزه هاي مختلف اقتصادي از جمله؛ نفت و گاز و پتروشيمي، حمل و نقل هوايي، حمل و نقل دريايي، حمل و نقل ريلي، بانك و بيمه، صنعت آب و برق، صنايع سبك و سنگين، بهداشت و درمان، كشاورزي و محيط زيست را تشريح كرد.
وي در ادامه همچنين بر ضرورت تشكيل شانزدهمين كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در بخارست و امضاي اسناد پايه اي براي احيا و بهينه سازي روابط اقتصادي در آينده اي بسيار نزديك و ضرورت استفاده بهينه از پتانسيل هاي گردشگري ميان تهران و بخارست تاكيد كرد.
«فيليپ» مدير كل خاورميانه و آفريقاي وزارت امور خارجه روماني نيز در اين گردهمايي كه در اتاق بازرگاني بخارست برگزار شد، ضمن تاكيد بر روابط تاريخي مبتني بر احترام متقابل دو كشور به رويكرد مثبت دولت جديد روماني و وزارت امور خارجه مبني بر توسعه روابط سياسي و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد.
وي همچنين افزود: حجم روابط ميان ايران و روماني برابر با حجم روابط روماني با سه كشور اروپايي است و رتبه چهارم صادراتي روماني به كشورهاي خاورميانه متعلق به ايران است.
اين مقام رومانيايي ادامه داد: فرصت هاي همكاري ميان دو كشور بيشتر در زمينه محصولات پتروشيمي، شيميايي، صنعتي، انرژي و تجهيزات وابسته، مديريت منابع آب و همچنين همكاري هاي علمي و فرهنگي است.
وي اضافه كرد: در واقع روماني و ايران مي توانند از موقعيت هاي جغرافيايي خود در راستاي ورود به كشورهاي همسايه استفاده كنند. اميد آن مي رود كه با تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي ميان دو كشور، اين روابط مستحكم تر از گذشته شوند.'
«ويرجيل دانيل پاپسكو» عضو مجلس نمايندگان روماني كه همزمان رييس كميسيون صنايع مجلس نمايندگان و رييس اتاق ديپلماسي اقتصادي ايران و روماني در اين كشور است در اين مراسم به تقويت همكاري هاي اقتصادي و گسترش همكاري هاي گردشگري ميان دو كشور اشاره كرد.
در پايان اين جلسه تعدادي از نمايندگان شركت هاي حاضر به تشريح فعاليت هاي خود پرداختند و اعلام آمادگي كردند تا در بازار ايران و يا در حوزه هاي توليدات مشترك فعاليت كنند.
همچنين نماينده يكي از سرمايه گذاران ايراني كه اخيرا كارخانه اي در روماني با سرمايه گذاري صد درصدي طرف ايراني احداث كرده است و به توليد انواع لوله هاي فشار قوي مشغول خواهند شد به تشريح فعاليت هاي اين مجموعه پرداخت.
اروپام**436** شبس 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوري
۰ نفر