۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82477309
T T
۰ نفر
افتتاح 2 پست اسكله مجتمع بندري كاسپين، گام بلند دولت در اشتغال زايي

انزلي - ايرنا - افتتاح 2 پست اسكله مجتمع بندري كاسپين منطقه آزاد انزلي با حضور رئيس جمهوري در نخستين روزهاي سال اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال، گواه روشني از همت و گام بلند دولت يازدهم در تقويت اشتغال زايي در كشور است.

به گزارش خبرنگار ايرنا با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر تحقق اقتصاد مقاومتي و لزوم افزايش صادرات توليدات داخلي به كشورهاي همسايه ، در منطقه آزاد انزلي نيز با توجه به اينكه كشورهاي حاشيه درياي خزر و به خصوص روسيه به عنوان بازار اقتصادي مهم صادرات كالاهاي ايراني محسوب مي شوند، ضرورت ايجاد يك بندر با قابليت هاي ويژه براي پهلوگيري كشتي هاي تجاري با ظرفيت بالا از الزامات بنادر درياي خزر محسوب مي شود.
در اين راستا و در جهت تحقق اين هدف ، ساخت مجتمع بندري كاسپين از سال ها قبل آغاز و تا به امروز علاوه بر پيشرفت قابل توجه دو موج شكن شرقي و غربي آن، دو پست اسكله از اين مجتمع بندري نيز در موعد مقرر وعده داده شده، آماده بهره برداري و افتتاح به دست رئيس جمهوري ايران است.
**مجتمع بندري كاسپين با رويكرد صادرات به روسيه طراحي و درحال تكميل است
روسيه به عنوان يكي از كشورهاي هدف اقتصادي براي صادرات كالا از ايران محسوب شده و ايجاد بندري مناسب براي انجام مبادلات تجاري و پهلو گيري كشتي هايي با ظرفيت بالا از الزامات بنادر خزر است.
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به استفاده از توان و ظرفيت بخش خصوصي در ايجاد اين مجتمع بندري اظهار داشت: مجتمع بندري كاسپين با رويكرد صادراتي و با استفاده حداكثري از توان و سرمايه گذاري بخش خصوصي درحال ساخت است.
رضا مسرور افزود: مجتمع بندري كاسپين به عنوان بزرگترين بندر ايران در درياي خزر و همچنين بزرگترين پروژه زيرساختي مناطق آزاد كشور با مساحتي حدود 350 هكتار با امكان ايجاد 22 پست اسكله و ظرفيت نهايي 15 ميليون تن تخليه و بارگيري و با پس‌كرانه‌اي به مساحت حدود 500 هكتار به دليل واقع شدن در منطقه‌اي با پتانسيل بالاي جغرافيايي و اقتصادي، مي تواند موجب افزايش ظرفيت حمل و نقل در درياي خزر شود.
وي با اشاره به اينكه در ساخت 21 پست از 22 پست اسكله مجتمع بندري كاسپين از ظرفيت سرمايه گذاري بخش خصوصي استفاده مي شود، يادآور شد: طراحي بندر نوين كاسپين بر اساس اصول بنادر نسل سوم، به گونه‌اي صورت گرفته كه علاوه بر تأمين عمق مناسب براي سرويس دهي به انواع شناورهاي تجاري، مسافري و نفتي ، براي كشتي هاي با ظرفيت بسيار بالاتر هم پيش بيني شده تا فضاي بسيار مناسبي در داخل بندر براي تأمين ناوبري اين شناورها در اختيار داشته باشد.
مسرور توسعه صادرات كشور و ارتقاء حجم مبادلات تجاري با كشورهاي حاشيه درياي خزر ، افزايش درآمدهاي ارزي ، رونق كريدورهاي ترانزيتي منطقه را از ويژگي هاي مهم مجتمع بندري كاسپين ذكر و تاكيد كرد: راه اندازي كريدور جديد پيشنهادي چين ، قزاقستان (اكتائو) ، ايران (منطقه آزاد انزلي)، ايجاد هزاران شغل مستقيم، پشتيباني از ساير فعاليت ها به غير از مبادلات كالا همچون فعاليت هاي حفاري، انتقال و پردازش ذخاير نفت و گاز در درياي خزر و وجود ظرفيت هاي لازم براي فعاليت صنايع كشتي سازي و تعميراتي و در نهايت احداث اسكله هاي مسافربري براي توسعه گردشگري دريايي ، اهميت ايجاد و تكميل اين مجتمع بندري را دو چندان مي كند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به انجام طرح هاي توسعه واحدهاي توليدي براي صادرات از طريق بندر كاسپين و ايجاد فعاليت هاي زنجيره اي پردازش كالا به عنوان بنادر نسل جديد با پس كرانه هاي وسيع براي امور صنعتي يادآور شد: توسعه هزاران شغل غيرمستقيم در منطقه، استان و كشور و فراهم سازي شرايط لازم براي تسريع در روند توسعه صنايع دريايي، دريانوردي و كشتيراني ايران در خزر و احياي كريدورهاي ترانزيتي و افزايش توان كشور در حمل و نقل كالا و مسافر در منطقه آزاد انزلي از موارد مهم ديگر اين مجتمع بندري است .
وي تصريح كرد: ارزش سرمايه گذاري به روز شده سازمان منطقه آزاد انزلي در احداث اين مجتمع بندري از ابتداي تاسيس تاكنون حدود هفت هزار ميليارد ريال و ميزان سرمايه گذاري در حال انجام توسط بخش خصوصي حدود سه هزار ميليارد ريال است و با توجه به تلاش شبانه روزي و فعاليت كاري در سه شيفت و به صورت 24 ساعت، 2 پست اسكله از 22 پست اسكله طراحي شده (يك پست با تكيه بر منابع سازمان و يك پست از محل سرمايه گذاري بخش خصوصي) در اسفندماه سال 1395 تكميل و هم اكنون آماده افتتاح است.
مسرور به مهندسي ارزش انجام شده در ساخت مجتمع بندري كاسپين و كاهش يك هزار ميليارد ريالي هزينه ها اشاره و تاكيد كرد: راه اندازي اين بندر نقش مهمي در توسعه صادرات و صادرات مجدد ايران به كشورهاي حاشيه خزر خواهد داشت .

**مجتمع بندري كاسپين بستري مناسب براي توسعه فعاليت هاي دريايي است
توسعه فعاليت هاي دريايي در حوزه هاي تجاري و اقتصادي و خصوصاً گردشگري از جمله مواردي است كه در اقتصاد هر كشور، تاثيري دوچندان داشته و موجبات رونق اقتصادي كشورهاي داراي امكانات لازم را فراهم كرده و در نهايت توسعه گردشگري به عنوان صنعت مورد توجه دنيا بعد از صنعت نفت مي تواند نقش بسزايي در گسترش مراودات و ارزآوري براي كشور داشته باشد.
رئيس سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درحاشيه بازديد خود از مجتمع بندري كاسپين در اسفندماه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفت كه با توجه به وجود صنايع دريايي شهيد تمجيدي در بندرانزلي به عنوان ظرفيت بالقوه كشتي سازي در گيلان و انجام تعمير و ساخت انواع شناورهاي نظامي و غيرنظامي، مجتمع بندري كاسپين بستري مناسب براي توسعه اينگونه فعاليت ها و ارائه خدمات به بخش غير نظامي در اين منطقه است.
دريادار رستگاري با اظهار خرسندي از تحولات چشمگير در منطقه آزاد انزلي افزود: علاوه بر وجود شرايط لازم براي ايجاد شيپ يارد (محلي براي تعميرات كشتي) براي كشتي هاي تا ظرفيت 30 هزار تن در اين منطقه ، به دليل وجود مسير اتصال به درياي سياه از خزر و اهميت اين دريا بين پنج كشور حاشيه آن ، با انجام فعاليت هاي مختلف در زمينه ساخت ، توليد و تعمير انواع شناورهاي دريايي در اين منطقه علاوه بر توليد ثروت براي كشور و منطقه، زمينه مناسب براي اشتغالزايي بسياري از افراد نيز در اين منطقه فراهم مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه با استفاده از توان بخش خصوصي و همكاري متقابل با منطقه آزاد انزلي در سال هاي آينده، مجموعه توانمند توليدي و تعميراتي براي انواع شناورها در درياي خزر به عنوان درياي صلح و دوستي ايجاد شود.
با همه اين اوصاف و در شرايطي كه همگان اذعان بر نقش مناطق آزاد در توسعه مراودات تجاري و نقش ويژه آن در رشد اقتصادي منطقه با كشورهاي مختلف دارند ، 2 پست اسكله مجتمع بندري كاسپين در منطقه ازاد انزلي آماده افتتاح به دست رئيس جمهوري است و اواخر اسفندماه گذشته نيز كشتي سه هزار تني ناز مهر در اين اسكله به صورت آزمايشي پهلو گرفت تا با تلاش شبانه روزي براي ساخت 2 پست اسكله مجتمع بندري كاسپين، وعده آماده سازي اين دو پست اسكله به رئيس جمهوري در سفر سال 1394 ايشان به منطقه آزاد انزلي محقق شده و با توجه به موقعيت ويژه مجتمع بندري كاسپين در تكميل كريدور شمال - جنوب ، افزايش اشتغال و سرمايه گذاري در منطقه و استان و همچنين تاثير بسزاي آن در اقتصاد ملي تحقق يابد.
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري در پانزدهمين سفر استاني دولت به گيلان كه بيست و ششم و بيست و هفتم فروردين ماه سال 1394 انجام شد، از منطقه آزاد انزلي، مجموعه هاي اقتصادي اين منطقه و نيز طرح توسعه بندري كاسپين بازديد كرد.
وي بندر كاسپين را يكي از بنادر مهم درياي خزر در آينده نزديك خواند و گفت كه بايد از مسير درياي خزر براي حمل و نقل كالا حداكثر بهره برداري را انجام دهيم، بندرانزلي مي تواند به هاب ترانزيت منطقه تبديل شود.
براساس مصوبه هيأت دولت در سال 1375 منطقه وي‍ژه اقتصادي بندرانزلي در 2 بخش جداگانه تعيين شد. در سال 1382 منطقه ويژه اقتصادي انزلي به منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي بدل شد و سال 1383 نيز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي مورد تصويب هيأت وزيران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سال 1384 از طرف هيأت وزيران تعيين و ابلاغ شد كه بر اساس آن، منطقه آزاد انزلي در سه بخش و محدوده مجزاي بندري، اداره كل بنادر و كشتيراني گيلان، شهرك هاي صنعتي انزلي و محدوده منطقه ويژه اقتصادي سابق انزلي با مساحت سه هزار و 200 هكتار خشكي و تا عمق 2 كيلومتر از دريا در طول 20 كيلومتر از حاشيه درياي خزر را شامل مي‌شد.
منطقه ويژه اقتصادي انزلي نيز در دوره رياست جمهوري مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني تصويب و در سال 1384 به منطقه آزاد انزلي تبديل شد.
مجتمع بندري كاسپين داراي 2 موج شكن است كه طول موج شكن شرقي 2665 متر و طول موج شكل غربي 2435 متر است.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است؛ كشورهاي حاشيه درياي خزر ، تركيه و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري، فردا (پنجشنبه دهم فروردين ماه) به منظور افتتاح 15 طرح عمراني، زيربنايي، بهداشتي، درماني، مخابراتي، بندري، صنعتي و كشاورزي با 25 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري به استان گيلان سفر مي كند. با بهره برداري از اين طرح ها براي افزون بر سه هزار و 600 نفر اشتغال ايجاد مي شود و هزاران اشتغال غيرمستقيم نيز خواهد داشت.
گزارش از: رضا اكبري ** انتشاردهنده: اميرحسين كبيري
7471/2007
۰ نفر