۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82480374
T T
۰ نفر
پنجمین ناوگروه صلح و دوستی ایران عازم قزاقستان می شود

انزلی- ایرنا- فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) از اعزام پنجمین ناوگروه صلح و دوستی به كشور قزاقستان برای نخستین بار خبر داد.

ناخدا یكم عرشه و ستاد احمدرضا باقری صبح دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار كرد: این سفر در پاسخ به سفر هیات نظامی قزاقستان به ایران و به دعوت آنان در ابتدای سال 96 در دستور كار ناوگان شمال قرار دارد.
وی افزود: بعد از گذشت بیش از نیم قرن ، این سفر نخستین سفر ناوگروه صلح و دوستی ایران به كشور قزاقستان در راستای افزایش تعاملات متقابل بین دو كشور در حوزه دریایی است.
ناخدا یكم باقری خاطر نشان كرد: برقراری اینگونه تعاملات موجب توسعه مراودات و تداوم صلح و دوستی در كنار حفظ امنیت با كشورهای حاشیه دریای خزر است.
وی با اشاره به چهار سفر صورت گرفته به كشورهای روسیه ، جمهوری آذرباییجان و جمهوری داغستان گفت: در انجام این سفرها علاوه بر افزایش ارتباطات بین المللی ، دستاوردهای بسیار خوب و تجارب ارزشمندی نصیب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پرسنل زیر مجموعه آن شده است.
فرمانده ناوگان شمال تاكید كرد: ایجاد اعتبار و پشتیبانی لازم برای سیاستمداران جمهوری اسلامی در تبیین بحث حقوقی دریای خزر و احقاق حق مردم ایران و حفظ منافع آنان در خزر ، از مهمترین دستاوردهای سفرهای ناوگروه های صلح و دوستی به كشورهای همسایه در دریای صلح و دوستی خزر به شمار می رود.
ناخدا یكم باقری همچنین یادآور شد: ناو موشك انداز سینای 4 نیز آماده بهره برداری است كه در یك مناسبت مطلوب ، الحاق آن به ناوگان شمال نیروی دریایی در نیمه اول امسال محقق می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمین سفر ناوگروه ایران به كشورهای حاشیه خزر در اسفند ماه سال گذشته انجام شده و تیرماه سال 92 و مهرماه 94 نیز ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر كرده بود و شهریور امسال نیز ناوگروهی با هدف تحكیم روابط ، به كشور آذربایجان اعزام شده بود.
همچنین ناوگروه نیروی دریایی روسیه تاكنون چهار بار طی سال های 86 ، 93 ، 94 و شهریورماه پارسال با هدف تحكیم روابط دوستانه و گسترش تعامل دریایی بین دو كشور و همچنین توسعه صلح و دوستی در دریای خزر به بندر انزلی سفر كرده است.
بندرانزلی در 40 كیلومتری غرب مركز گیلان واقع شده و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) و ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این شهر ساحلی مستقر است.
خبرنگار: رضا اكبری ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070