۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82481503
T T
۰ نفر

نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي معرفي شدند

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82481503
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي معرفي شدند

پكن - ايرنا - پنج نامزد اصلي رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي كه روز نهم ماه مي سالجاري (19 ارديبهشت)برگزار مي شود‌، مشخص شدند.

به گزارش ايرنا، سال گذشته ميلادي به دنبال يك رسوايي سياسي و اقتصادي خانم «پارك گئون هي» رئيس جمهوري وقت كره جنوبي استيضاح و به دنبال راي دادگاه قانون اساسي در دهم ماه مارس امسال (20 اسفند 95) از اين مقام رسما كنار گذاشته شد و اكنون در بازداشت بسر مي برد.
در شرايطي كه حزب حاكم ليبرال كوريا (كره آزاد) با نام قبلي «سائه نوري» در شرايط خوبي به دليل اين رسوايي بسر نمي برد و محبوبيتش نزد مردم به شدت كاهش يافته است «مون جائه اين» از حزب دمكرات و رئيس سابق اين حزب جدي ترين گزينه انتخاباتي است.
بيشتر نظرسنجي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه او بالاترين ضريب محبوبيت را در ميان راي دهندگان كره اي دارد.
از «آهين چول سو» نيز به عنوان كسي ياد مي شود كه نامزد گروه چپگراي حزب حاكم كره جنوبي در انتخابات رياست جمهوري در ماه آينده ميلادي خواهد بود.
در جريان راي گيري حزبي كه ديروز دوشنبه در كره جنوبي برگزار شد، «مون جائه اين» از ميان يك ميليون و ۴۰۰ هزار راي نزديك به ۵۷ درصد را به خود اختصاص داد و رسما نامزد حزب دمكرات شد.
بر اساس گزارش روز سه شنبه خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي، حزب حاكم در اين انتخابات «هونگ چونگ پيو» استاندار استان گيونگ سانگ را به عنوان نامزد معرفي كرده و حزب جديد «باريون» و حزب «عدالت ترقيخواه» نيز به ترتيب «سيونگ مين» و «سانگ جيونگ» را به عنوان نامزدهاي خود در انتخابات در نظر گرفته اند.
درصد حمايت از «مون جائه» در سه ماه گذشته در همه نظرسنجي ها نزديك به ۳۰ درصد بوده و نامزد بعدي انتخابات هميشه محبوبيتي زير ۲۰ درصد داشته است.
تبليغات فراواني كه در رسانه هاي كره اي مي شود و انتشار گزارش هاي مرتبط با «مون جائه اين» حكايت از آن دارد كه او مقبوليت بيشتري نزد مردم دارد و مي تواند رئيس جمهور آينده مردم كره جنوبي باشد.
با اين احوال او هنوز راهبردها و سياست هاي خود را به درستي مشخص نكرده است و در مورد روابط با چين، يا استقرار سامانه موشكي آمريكايي «تاد» و يا روابط كشورش با كره شمالي موضعگيري هايش بسيار مبهم بوده است.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستي