۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 82482348
T T
۰ نفر
نوروز در گیلان و تلاش دستگاه ها برای سفر خوش بیش از 7 میلیون مسافر

رشت - ایرنا - گیلان نوروز امسال نیز همانند سال های گذشته، پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط كشور بود و گردشگران بسیاری این استان سرسبز را برای سفر انتخاب كرده بودند و همه دستگاه های خدمات رسان، كوشیدند خاطراتی خوش برای هموطنان و گردشگران به یادگار بماند.

در اواخر سال 95 ، همه نیروهای امدادی و خدماتی در استان گیلان عزم خود را جزم كرده بودند تا با ارائه خدمات مورد نیاز برای مسافران، سفر خوشی برای آنان رقم بخورد.
جمعیت هلال احمر و اورژانس 115 از جمله دستگاه هایی بودند كه در نوروز امسال همانند سال های گذشته برای ارائه خدمات امدادی ، حضوری فعال و شبانه روزی داشتند.
مسئولان در آموزش و پرورش استان گیلان نیز از قبل از سال جدید، فضاهای آموزشی را برای حضور مسافران نوروزی به ویژه فرهنگیان فراهم كرده بودند.
همچنین بر اساس اعلام اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، هفت میلیون و 302 هزار و 836 گردشگر در تعطیلات نوروز امسال (از 26 اسفند تا 13فروردین ماه جاری) در مراكز اقامتی ثابت و موقت استان اقامت كرده اند كه این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 18 و 92 صدم درصد رشد داشته است.
829 نفر از آمار یادشده مربوط به گردشگران خارجی است كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، بیش از شش درصد افزایش را نشان می دهد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این رابطه گفت: این استان جایگاه مناسبی در حوزه جذب گردشگر را به خود اختصاص داده و این موضوع ، مرهون حضور سرمایه گذاران و نیز حمایت نهادهای دولتی است.
رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان یادشده 183هزار و 327 نفر از موزه ها و بناهای تاریخی استان بازدید كردند كه این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد حدود چهار درصدی را شاهد بوده است.
وی اظهار داشت: در تعطیلات نوروزی امسال یك میلیون و 255 هزار و 331 خودرو با رشد 31 و 54 صدم درصدی وارد استان شده است.
یك هزار و 748 واحد گردشگری در گیلان فعال است و در حال حاضر در تاسیسات گردشگری استان شش هزار و 32 نفر شاغل هستند كه از این تعداد، چهار هزار و 926 نفر مرد و یك هزار و 106 نفر را بانوان تشكیل می دهند.
17 موزه در نوروز امسال برای بازدید میهمانان نوروزی مهیا شد كه هشت موزه در اختیار اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار دارد.

** اسكان 139 هزار و 360 مسافر در مدارس گیلان
مدیركل آموزش و آموزش و پرورش گیلان نیز بیان داشت: نوروز امسال، 139 هزار و 360 نفر در واحدهای آموزشی استان اسكان یافتند.
مهدی حاجتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد ، 38 هزار و 711خانواده و 418 هزار و 80 نفر روز را شامل می شود.
وی اظهار داشت: بیشترین مسافر به ترتیب از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، تهران و خراسان رضوی در واحدهای آموزشی گیلان اسكان یافتند.
مدیركل آموزش و پرورش استان بیان كرد: مدارس ناحیه یك رشت، آستارا، لاهیجان، ناحیه 2 رشت و بندرانزلی بیشترین اسكان مسافر را داشتند.
2 هزار و 973 واحد آموزشی در 383 مدرسه برای اسكان مسافران نوروزی كشور در گیلان تجهیز شده بود.
33 پایگاه نیز برای اسكان نوروزی مسافران فرهنگی در كنار اداره های آموزش و پرورش مناطق مختلف گیلان فعال بود.

** زیارت حدود سه میلیون نفر از امام زادگان گیلان در نوروز
در تعطیلات نوروز امسال و طی نیمه اول فروردین، حدود سه میلیون نفر بار زائر از امام زادگان و بقاع متبركه استان زیارت كردند.
مدیركل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امامزاده هاشم (ع) رشت ، آقا سیدجلال الدین (ع) آستانه اشرفیه ، امامزاده ابراهیم در شفت، بی بی حوریه (س) شهرستان انزلی ، عون بن علی علیه السلام ماسوله و امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) آستارا و آقا سید محمد سفید آستانه لنگرود از جمله امام زادگانی هستند كه بیشترین زائر را داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین ولی عادلی افزود: این تعداد علاوه بر زیارت از امام زادگان گیلان از ویژه برنامه های طرح آرامش بهاری در بقاع متبركه استان بهره مند شدند.
وی با بیان این كه در این مدت، 11 هزار و 200 نفر در امام زادگان و بقاع متبركه گیلان اسكان یافتند، اظهار كرد: این تعداد زائر از امكاناتی شامل سوئیت و كمپ های ویژه در یكصد و 30 امام زاده و بقاع متبركه شاخص استان بهره مند شدند.
طرح نوروزی آرامش بهاری از بیست و هشتم اسفندماه گذشته در 231 بقعه متبركه و امام زادگان استان به اجرا درآمده و تا پایان 14 فروردین ماه، ادامه داشت.
بیش از 930 بقعه متبركه در استان گیلان وجود دارد.

** ارائه خدمات نوروزی هلال احمر گیلان به بیش از 408 هزار نفر
با اجرای طرح های نوروزی هلال احمر استان گیلان، 407 هزار و 744 نفر از طرح ایمنی و راهنمایی جوانان و 478 نفر از حادثه دیدگان از طرح امداد و نجات نوروزی این جمعیت بهره مند شدند.
مدیرعامل هلال احمر استان گیلان در رابطه با ارائه خدمات امدادی در نوروز امسال گفت: با شروع طرح های نوروزی از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین ماه جاری، امدادگران و نجاتگران این جمعیت، با حضور در یكصد و 66 عملیات جاده ای، كوهستان و دریایی 84 نفر را به مراكز درمانی منتقل كردند.
مهدی ولی پور افزود: مسافران با حضور در پست های ایمنی و سلامت از خدمات ایمنی بهداشتی، اجتماعی و آموزشی این جمعیت در قالب طرح بهرفت (بهبود رفتار ترافیكی)، طرح همتایان ( ارایه آموزش با هدف پیشگیری از ایدز) ، پیمان ( آموزش در رابطه با پیشگیری از اعتیاد) و خیمه های نماز جمعیت بهره مند شدند.
وی خاطرنشان كرد: در این مدت، 304 هزار بروشور، لوح فشرده ، نقشه و مطالب آموزشی در بین مسافران توزیع شده است.
وی با اشاره به فعالیت 2 هزار امدادگر و اعضای داوطلب و 200 نفر از همكاران به طور مستقیم در طرح نوروزی هلال احمر گیلان یادآور شد: 51 دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی و 16 شعبه هلال احمر استان در حال آماده باش بودند.
طرح راهنمای مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر گیلان با شعار ایمنی و سلامت و بهبود رفتار ترافیكی (بهرفت) از بیست و ششم اسفندماه گذشته در استان به اجرا درآمده و تا هفدهم فروردین ماه ادامه دارد.
در اجرای این طرح 24 پست جوانان با عنوان ایمنی و سلامت و شعار بهبود رفتار ترافیكی ( بهرفت ) فعال شده كه یك هزار عضو جوان در پست های جوانان از ساعت هشت تا 20 به مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهند.
16 تیم سیار سحاب ( دوچرخه سواران امدادگر) خدماتی از قبیل آموزش همگانی امدادی و پیشگیری از ایدز ( همتایان )، معرفی نقاط پر خطر و امن، تست فشار و قند خون، پر كردن اوقات فراغت كودكان در مكان پست های جوانان با آموزش چهره به چهره، راه اندازی پویش نه به تصادفات خدمات ارائه می دهند.

** ارائه خدمات امداد و نجات اورژانس گیلان در نوروز
در اجرای طرح سلامت نوروزی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان گیلان از 25 اسفند تا پایان سیزدهم فروردین ماه جاری، پنج هزار و 81 ماموریت شامل امدادرسانی به مصدومان حوادث و بیماران انجام شده است.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان گیلان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت، 73 هزار تماس با مركز اورژانس 115 برقرار شد كه منجر به انجام پنج هزار و 81 ماموریت شده است.
پیمان اسدی با بیان اینكه یك هزار و 157 مورد از این ماموریت ها مربوط به حوادث رانندگی بوده، افزود: از این تعداد 908 مصدوم به مراكز درمانی انتقال یافتند و 173 نفر نیز در محل حادثه امدادرسانی شدند.
وی خاطرنشان كرد: سه هزار و 924 مورد از ماموریت ها مربوط به حوادث غیرترافیكی است كه منجر به انتقال یك هزار و 440 نفر به مراكز درمانی شده است.
طرح امداد نوروزی اورژانس گیلان از 25 اسفند سال 95 آغاز شده بود كه در اجرای این طرح، 400 كاردان و كارشناس، 90 دستگاه آمبولانس، دو دستگاه موتورلانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس به هموطنان خدمت رسانی كردند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7286/2007
۰ نفر