۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82482440
T T
۰ نفر
تلاش روس ها برای حذف شركت های هوایی تاجیكستان

تهران - ایرنا - جنجال پروازی میان شركت های هواپیمایی تاجیكستان و روسیه كه حدود شش ماه است ادامه‌ دارد به چالشی جدی بین دو طرف تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ،وزارت حمل و نقل تاجیكستان اعلام كرده است كه در پاسخ به محدودیت اعمال شده از طرف روسیه بر روی پروازهای شركت «سامان ایر» دو شركت هوایی «اورالسكی اویلینی» و «یوتایر» را تحریم می‌كند.
مسئولین وزارت حمل و نقل تاجیكستان به رسانه های محلی گفتند، كه به شركت های هواپیمایی روسی هشدار دادند، كه اگر منع پروازهای هواپیماهای شركت «سامان ایر» تا 6 آوریل ( 17 اسفند) به شهرهای مسكو و سن پترزبورگ لغو نشود،تاجیكستان هفت پرواز شركتهای روسی به شهرهای دوشنبه و خجند را منع خواهد كرد.
در حالی، كه به نظر می‌رسد بحث پروازهای میان روسیه و تاجیكستان در چهار ماه گذشته باز هم بیشتر شده ، برخی مسوولین در دوشنبه بر این باورند، كه مسكو برای حفظ منافع خود، منافع طرف تاجیك را نادیده گرفته است.
روسیه در یك تصمیم از روز سوم آوریل ( 14 فروردین) پروازهای شركت سامان ایر را به مسكو و سن پترزبورگ هم محدود كرد. پیشتر نیز در دسامبر سال 2016 پروازهای شركت تاجیكی به دیگر شهرهای روسی منع شده بود.
«الهام طاهراف»، متخصص ارشد حوزه پروازی وزارت حمل و نقل تاجیكستان به رسانه های محلی گفت: كه نامه آنها روز سه‌شنبه‌ به مسئولین وزارت حمل و نقل روسیه ارسال شد. به گفته او، در نامه ، هشدار داده شده است، كه اگر تا شش آوریل تصمیم منع پروازهای هواپیماهای شركت «سامان ایر به شهرهای مسكو و سن پترزبورگ لغو نشود، تاجیكستان نیز تصمیمات مشابهی خواهد گرفت.
طاهراف گفت: بر همین اساس قرار است از ششم آوریل ، هفت پرواز شركتهای هوایی «اورالسكی اویلینی» و «یوتایر»به شهرهای دوشنبه و خجند منع شود».
ماجرای مسافرتهای هوایی میان روسیه و تاجیكستان از شش ماه گذشته تاكنون ادامه‌ دارد و هر دو طرف ظاهرا در مورد پروازهای شركت «یمل» به توافقی دست نمی‌یابند.
روز چهارم آوریل «ایگور لیاكین فرولوف» سفیر روسیه در تاجیكستان به بخش تاجیك تارنمای آزادی گفت، كه دوطرف تلاش دارند تا مشكل پروازها را با اصول و معیارهای برابر حل كنند.
وی گفت: مناسبت های مالی مشكلات فراوان دارد و طرف ها همیشه از منفعت های خود دفاع می‌كنند.
سفیر روسیه در پاسخ به این سؤال كه پشت جنجال پروازی میان تاجیكستان و روسیه ، چه انگیزه هایی نهفته است، گفت: «به اعتقاد من اختلاف اصلی پیرامون تعداد پروازها است، كه شركتهای هوایی روسیه می‌خواهند از فرودگاه ژوكاوسكیی مسكو به شهرهای تاجیكستان انجام دهند.»
تاجیكستان هم این موضوع را تایید و می‌گوید كه نبود برابری در شمار پروازها، منافع دوشنبه را زیر پا می گذارد.
صبح چهارم آوریل وزارت حمل و نقل تاجیكستان بیانیه ای را رسانه‌ای كرد كه بر مبنای آن و طبق توافقنامه بین دولتی تاجیكستان و روسیه ، پرواز هواپیماها به كشورهای همدیگر باید به تعداد مساوی صورت گیرد. اما واقعیت این است، كه شركتهای هوایی روسیه به فرودگاههای تاجیكستان در دو ماه گذشته 496 پرواز انجام داده در حالی كه شركتهای هوایی تاجیكستان به شهرهای روسیه تنها 295 پرواز كرده‌اند».
وزارت حمل و نقل تاجیكستان نوشته است، كه ما پیشنهاد كردیم شركت هوایی «یمل» هفته‌ای دو پرواز به شهرهای قرغان‌تپه و كولاب انجام دهد اما شركت روسی این پیشنهاد را نپذیرفت. سپس، ما پیشنهاد كردیم هفته‌ای دو پرواز به شهرهای دوشنبه و خجند انجام دهد. اما این پیشنهاد نیز قبول نشد و شركت اصرار دارد كه می‌خواهد به این دو شهر هفته‌ای هفت پرواز انجام دهد.
الهام طاهراف، متخصص ارشد هواپیمایی وزارت حمل و نقل نقلیات تاجیكستان می‌گوید، كه در پشت این ماجرا منافع روسیه نهان است.
وی افزود: «هدف اصلی این ماجرا وارد آوردن فشار به شركتهای هوایی تاجیكستان است یعنی، می‌خواهند مسافران شركتهای هوایی ما را به دست آورند و از این راه شركتهای هوایی تاجیكستان را ورشكسته كنند.
طاهراف تصریح كرد: «چنین تجربه ای را ما در شركتهای هوایی ارمنستان مشاهده كرده‌ایم. حالا ادعا می‌كنند، كه نرخ بلیت را ما ارزان می‌كنیم و با این بهانه وارد بازار مسافر تاجیكستان شده و سپس می‌خواهند شركتهای هوایی ما را فقیر سازند.
در توافقنامه بین دو طرف به اصل برابری تاكید شده است اما در عمل این برابری از طرف روسیه نادیده گرفته می شود.
«علی شیر رستم اف» كارشناس عرصه حمل و نقل هوایی تاجیكستان، بر این باور است
كه ماجرای هوایی میان روسیه و تاجیكستان از انگیزه‌های سیاسی عاری نیست.
وی افزود: «روسیه از دو سال گذشته تحت تحریمهای بین‌المللی قرار دارد. یك بازار كسب درآمد شركتهای هوایی روسیه بازار مسافربری اوكراین بود. اما، دو سال گذشته شركتهای هوایی روسی را به كشور خود راه نمی‌دهد. به این خاطر آنها تلاش می‌كنند، كه بازار كشورهای دیگر پساشوروی را تحت نظارت خود درآورند و بر همین اساس هدف اصلی روسیه تملك بازار هوایی تاجیكستان است.
جنجال پروازی میان تاجیكستان و روسیه در حالی شدیدتر شد، كه از ماه گذشته فصل سفر مهاجران كاری تاجیك به روسیه شروع شده است.
برخی از كارشناسان حدس می‌زنند، كه علت اصلی اختلاف نظرها در مورد حضور شركتهای هوایی روسیه در بازار مسافربری هوایی تاجیكستان به نرخ قیمت بلیت پروازها ارتباط دارد .
گفته می‌شود كه شركتهای هوایی روسیه به مسافران بلیتهای ارزانتری پیشنهاد می‌كنند كه این موضوع با سیاست تجاری شركتهای هوایی تاجیكستان سازگار نیست. همچنین این سؤال مطرح است، كه چرا در موضوع تحریمهای «هوایی» از طرف روسیه تنها شركت خصوصی «سامان ایر» قرار گرفته است، نه شركت دولتی «تاجیك ایر». هرچند این دو شركت تقریبا با مقدار برابر پرواز به شهرهای روسیه انجام می‌دهند.
آساق**1663**گزارش: خسرو حسینی** انتشار دهنده: مریم شفیعی
۰ نفر