۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82484010
T T
۰ نفر
استراليا احتمال داد در روز 'آنزاك' حمله تروريستي انجام شود

كوالالامپور- ايرنا - استراليا روز پنجشنبه از به دست آمدن اطلاعاتي خبر داد كه براساس آن ممكن است تروريست ها مراسم بزرگداشت روز 'آنزاك' استراليا در 'گاليپولي' در تركيه را هدف قرار دهند.

به گزارش ايرنا، 'جولي بيشاپ' وزير امور خارجه استراليا روز پنجشنبه، گفت كه مقامات تركيه از يك تهديد جدي عليه شبه جزيره گاليپولي همزمان با اين رويداد آگاه است و تدابير امنيتي را افزايش داده است.
'آنزاك' نامي است براي 'ارتش مشترك استراليا و زلاندنو' كه در جنگ جهاني اول به عنوان پشتيبان انگلستان شركت كردند. شهرت آنزاك به خاطر نبردي است كه 25 آوريل سال 1915 بين كشور عثماني و نيروهاي ائتلاف (انگلستان، فرانسه و آنزاك ها) در خليج گاليپولي (تنگه داردانل) تركيه انجام شد.
اين جنگ در تركيه با نام نبرد 'چاناق قلعه' و در كشورهاي غربي بانام نبرد 'گاليپولي' شناخته مي شود. در اين نبرد ده ها هزار نفر از نيروهاي آنزاك كشته و زخمي شدند و درنهايت نيروهاي ائتلاف شكست خوردند. در استراليا و نيوزيلند هرساله روز آنزاك به يادبود كشته شدگان و مجروحان اين جنگ گرامي داشته مي شود.
به نوشته تارنماي روزنامه 'سيدني مورنينگ هرالد'، دولت فدرال استراليا به اين مناسبت توصيه هاي سفر براي شهروندانش كه قصد سفر به نيوزيلند و گاليپولي در تركيه دارند، ارائه كرده است.
دولت استراليا از شهروندانش خواست براي سفر به تركيه و شبه جزيره گاليپولي احتياط زيادي انجام دهند، در حالي كه مسافران در سفر به آنكارا و استانبول تجديد نظر كنند.
از استراليايي ها خواسته شده است زمان حمل و نقل خود در استانبول و آنكارا را براي رفتن به نقاط ديگر به حداقل برسانند.
حدود 500 نفر براساس آمار وزارت امور خارجه استراليا براي شركت در مراسم روز 'آنزاك' در تركيه ثبت نام كرده اند كه بيش از 250 تن از اين افراد استراليايي هستند.
آيين يادبود روز آنزاك 25 آوريل برابر با 5 ارديبهشت برگزار مي شود.
'جولي بيشاپ' وزير امور خارجه استراليا در بيانيه اي اعلام كرد كه مقامات تركيه به طور سنتي سطح بالايي از امنيت و حفاظت را در اطراف مكان برگزاري مراسم در روز آنزاك اعمال مي كنند.
يك پسر 15 ساله انگليسي نيز دو سال پيش طرح تروريستي كشتن افسران پليس استراليا را در جريان مراسم رژه روز آنزاك در شهر ملبورن به شيوه گروه داعش، طراحي كرده بود.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي