۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82488720
T T
۰ نفر

دولت یازدهم، قدرت نفتی ایران را احیا كرد

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82488720
دولت یازدهم، قدرت نفتی ایران را احیا كرد

تهران- ایرنا- تولید نفت ایران در سال ٩٢ در حالی به حدود روزانه 2 میلیون 800 هزار بشكه رسیده بود كه وضع روشنی نیز برای احیای قدرت نفتی كشور وجود نداشت، اما دولت یازدهم در كمتر از چهار سال موفق شده است تا تولید نفت را به مرز چهار میلیون بشكه در روز رسانده و چشم انداز روشنی را نیز برای افزایش ظرفیت تولید نفت ترسیم كند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منابع معتبر، ذخابر اثبات شده نفت خام ایران، ١٥٨میلیارد بشكه برآورد شده كه این مقدار معادل 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و ایران را پس از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم دنیا قرار می‎دهد.
با وجود این ظرفیت عظیم، در زمان تحریم های ظالمانه غرب، بخش عمده ای از ظرفیت صنعت نفت ایران در بخش های مختلف، بامحدودیت مواجه بوده و كشورمان نمی توانست، از ذخایر نفتی خود به طور مطلوبی بهره برداری كند.
اما در دولت یازدهم تلاش شد جایگاه واقعی صنعت نفت ایران در عرصه های مختلف احیا شده و ایران به جایگاه شایسته خود در عرصه جهانی انرژی بازگردد.
به گزارش وزارت نفت، دولت یازدهم كه سر كار آمد، تولید نفت ایران در بدترین وضع ممكن قرار داشت، یعنی ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشكه در روز، تحریم‌ها ورود بشكه های نفت ایران را به بازارهای اروپا به صفر رسانده بود و در آسیا نیز به جز كشورهای چین، هند، ژاپن و كره جنوبی هیچ كشور از ایران نفت نمی خرید.
تولید نفت ایران در دوره زمانی سال‎های ٩٠ تا ٩٢ به ترتیب سه میلیون و ٩٣٠ هزار بشكه، ٢ میلیون ٨٤٣ هزار بشكه و ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشكه در روز بوده است.
اجرای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در ٢٧ دیماه ١٣٩٤، راه را برای افزایش تولید و صادرات نفت ایران باز كرد، كمتر از ٦ ماه پس از اجرای برجام، تولید نفت در فضای مسموم داخلی و خارجی آن روزها كه افزایش تولید نفت را در مدت زمان كوتاه محال می دانستند، آغاز شد. وزیر نفت با وجود همه فشارها و تخریب ها روی حرف خود ایستاد و كمی پس از افزایش ٥٠٠ هزار بشكه ای تولید نفت در كمتر از ٦ ماه به تلاش‎ها ادامه داد و با كمك مردان عملیاتی، تولید نفت ایران را بار دیگر ٥٠٠ هزار بشكه دیگر افزایش داد، حالا امر محالی كه برای خیلی ها توهم بود، برای نفتی ها دست یافتنی شده است. اینك ایران نزدیك چهار میلیون بشكه در روز نفت تولید می‎كند.
با افزایش تولید و صادرات نفت، درآمدهای نفتی ایران نیز در سال ٩٥، كمی از ٤٠ میلیارد دلار بالاتر رفت. خوب است بدانیم وضع تولید نفت چه بود و چه شده است. اگر نبود افزایش تولید نفت و افزایش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران اكنون رمقی برای حركت چابك در عرصه های مختلف نداشت و بسیاری از برنامه های توسعه و رفاهی و حتی پرداخت حقوق اقشار مختلف نیز ممكن بود با مشكلات جدی مواجه شود.
دولت روحانی، تولید نفت را در سال ٩٢ در حالی به میزان ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشكه در روز تحویل گرفت كه از همین میزان به زحمت كمی بیش از یك میلیون بشكه اش را می توانست در چند بازار محدود به فروش برساند و برای برگشت پول آن هم با مشكلات بسیاری مواجه بود.
اما اكنون، رقم تولید نفت در حالی به مرز چهار میلیون بشكه در روز رسیده است كه به راحتی حدود 2.4 میلیون بشكه آن را در هر بازاری كه بخواهیم به فروش می رسانیم و مشكلی هم برای دریافت پول فروش نفت كشور نداریم.
این ارقام شاید در اذهان شماری فقط یك عدد باشد، اما دلسوزان و تصمیم گیران عالی كشور ارزش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی كه این حجم تولید نفت برای كشور ایجاد می كنند را به خوبی می دانند؛ همچنین از این روست كه اركان كشور برای توسعه ظرفیت سازی تولید نفت اجماع دارند و به زودی با امضای قراردادهای جدید، برنامه افزایش تولید نفت ایران كلید زده خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1579*خبرنگار: میثم طاهری*انتشار : مرضیه فاتحی