۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۵۸
کد خبر: 82489022
T T
۰ نفر

رهاسازی بیش از 100 كبك توسط 50 شكارچی نادم بوكانی

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۵۸
کد خبر: 82489022
رهاسازی بیش از 100 كبك توسط 50 شكارچی نادم بوكانی

مهاباد- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوكان گفت: 50 شكارچی قدیمی و زنده گیر این شهرستان با اظهار پشیمانی از شكار و زنده گیری پرندگان بیش از 100 بال كبك را آزاد و به دامن طبیعت رها كردند.

محمد احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: شكارچیان بوكان در اقدام خداپسندانه با آزاد كردن این تعداد كبك با طبیعت آشتی كردند و متعهد به صیانت از حیات وحش شدند و بدین ترتیب از سایر شكارچیان خواستند تا با نگاهی متفاوت به شكار، كرامت انسانی را در خود بیدار كنند.
وی افزود: در این اقدام كه با حضور جمع زیادی از مردم، تعدادی از مسئولان اداره حفاظت محیط زیست بوكان و دوستداران و انجمن دوستداران محیط زیست در ارتفاعات كوه 'برده زرد' این شهرستان برگزار شد شكارچیان بوكانی به همراه تعداد زیادی از صیادان منطقه متعهد به صیانت از حیات وحش شدند و از دیگر افراد شكارچی خواستند كه از شكار پرندگان در طبیعت خوداری كرده و با طبیعت مهربان باشند.
فیروز ابراهیمی یكی از شكارچیان كبك در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 30 سال سابقه فعالیت شكار پرندگان را داشتم كه در نخستین ماه بهار با عهدی كه با خود بستم شكار را كنار گذاشته و با طبیعت آشتی كردم و نگاه متفاوت و مهربانی نسبت به طبیعت خواهم داشت.
وی ادامه داد: آشتی با طبیعت و حفظ حیات وحش نه تنها آرزوی دوستداران حیات وحش است بلكه این روزها به دغدغه كودكان هم تبدیل شده است.
ابراهیمی افزود: شكارچیان امروز با هدف حفظ حیات وحش و با نگاهی متفاوت از گذشته وجدان و كرامت انسانی را در خود بیدار كردند.
معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوكان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: این اقدام شكارچیان كه به صورت خودجوش انجام می شود قابل تقدیر است.
عبدالرحیم عبدالكریمی اظهار كرد: چنین حركت هایی می تواند در رسیدن به آنچه آن را اعتلای فرهنگ زیست محیطی می نامیم، تاثیرگذار باشد.
وی افزود: ملت ایران هم از نظر تاریخی و ملی و نیز از نظر باورهای اعتقادی و تاكیدات اسلامی و قرآنی به حفظ و صیانت از محیط زیست توصیه شده‌اند، پس باید همه با توجه به عقبه طولانی و روشن خود از محیط زیست نگهداری كنیم.
به گزارش ایرنا، این دومین بار است كه شكارچیان بوكانی به صورت دسته جمعی و خود جوش از كار خود و شكار نادم شده و با طبیعت آشتی می كنند.
تاكنون بیش از 85 نفر در شهرستان بوكان شكار پرنده كبك را كنار گذاشتند و ادوات شكار خود را آتش زده و كبك های دربند خود را در دامن طبیعت آزاد می كنند.
به گزارش ایرنا، در این مراسم شكارچیان ادوات صید و قفس مخصوص نگهداری كبك با حضور ورزشكاران، انجمن های مردم نهاد و مسئولان شهرستانی را به آتش كشیدند.
كبك با نام علمی ' Perdicinae' پرندگانی از تیره قرقاولان هستند، كبك‌ها بیشتر پرندگان به نسبت كوچكی بوده كه بومی اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه هستند.
شهرستان بوكان در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
7510/3093/1772
**خبرنگار: محمد ادیب **انتشار دهنده: مجید ملازاده
۰ نفر