۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82489633
T T
۰ نفر
مقام ارشد اويغور چين خواستار مبارزه جدي با افراط گرايي شد

پكن - ايرنا - يك مقام ارشد قوميت اويغور استان سين كيانگ، منطقه اي مسلمان نشين در شمال غرب چين، خواستار رويارويي جدي دولت و مردم با گروههاي افراطي شده است.

به گزارش ايرنا، مقام هاي دولت مركزي چين به دليل نگراني از نفوذ و گسترش افراط گرايي و مبارزه با اين پديده، در روزها و هفته هاي اخير تدابير و قوانين گسترده اي را در منطقه سين كيانگ اجرا و تدوين كرده اند.
در تازه ترين مورد نيز مقررات ۱۵ ماده اي توسط پارلمان محلي سين كيانگ تصويب شده است كه بر اساس آن با آثار و نشانه هاي افراط گرايي مقابله خواهد شد.
در همين راستا «ياسين صديق» مقام ارشد حكومت محلي شهر «كاشغر» در اين منطقه از همه مليت هاي اويغور منطقه خواسته است براي مقابله با افراط گرايي بپا خيزند.
از زماني كه گروه تكفيري داعش و شماري از تروريست هاي گروه جنبش تركستان شرقي چين را تهديد به عمليات هاي خرابكارانه كرده اند، اين كشور بيش از 2 هزار نيروي امنيتي و مبارزه با تروريسم را در منطقه مستقر كرده است.
روزنامه «سين كيانگ ديلي» روز سه شنبه از قول اين مقام محلي نوشته است: «نمي توان در مورد افراط گرايي كوتاه آمد. اين پديده بايد مهار شود.»
وي تاكيد كرد كه مي بايست در راستاي مبارزه با تروريسم و افراط گرايي نيروهاي مخرب را شناسايي كرد و از ميان برداشت.
اين چهارمين مقام منطقه سين كيانگ است كه در دو هفته گذشته در باره افراط گرايي، نيروهاي شورشي و تروريسم هشدار مي دهد و خواستار مبارزه جدي با آنها مي شود.
«شي جين پينگ» رئيس جمهوري خلق چين طرح جاده ابريشم نوين را در سال ۲۰۱۳ ميلادي مطرح كرده است كه يكي از اصلي ترين محورهاي مواصلاتي آن شهر كاشغر در استان سين كيانگ مي باشد.
اين شهر با كشورهاي آسياي مركزي ارتباط مرزي دارد و به آساني به خاورميانه مرتبط مي شود و به همين دليل حراست از امنيت آن براي دولت چين از اهميت بسيار بالايي برخوردا است.
پكن اعتقاد دارد كه گروه هاي جدايي طلب در سين كيانگ در پي تاسيس دولت مستقلي تحت عنوان «تركستان شرقي» هستند و اين گروه نه تنها در داخل چين دست به اقدامات تروريستي زده و تاثيرات منفي بر امنيت ملي و ثبات اجتماعي گذاشته، بلكه با تروريست هاي بين المللي همكاري كرده و امنيت و ثبات منطقه و جهان را تهديد مي كند.
سين كيانگ در سال هاي اخير شاهد موجي از خشونت ها و اقدامات تروريستي بود و به دليل نزديكي اين منطقه و هم مرز بودن آن با كشورهاي آسياي مركزي، چين به شدت نگران نفوذ تروريست هاي تكفيري داعش به داخل خاك خود و ورود آنها به اين منطقه است.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستي