۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82490288
T T
۰ نفر
آغاز مرحله آزمایشی كریدور شمال - جنوب/ انتقال كالا از بمبئی به روسیه

دهلی نو-ایرنا- هند دومین مرحله آزمایشی انتقال كالا از بنادر این كشور به روسیه را از طریق كریدور شمال و جنوب،برای شناسایی و رفع مشكلات احتمالی، فردا(پنجشنبه ) آغاز می كند.

به گزارش ایرنا،به گفته یك مقام دولتی هند،در این مرحله كالاهای مورد نظر از بنادر جواهر لعل نهرو و كاندلا در غرب هند به بندر عباس و سپس از طریق جاده به بندر انزلی و بندر آستراخان روسیه انتقال داده می شود.
این محموله ها در ادامه، قرار است با خط آهن روسیه به اروپا منتقل شود.
كارشناسان معتقدند این كریدور باعث كاهش زمان و هزینه انتقال كالا از هند به آسیای میانه ،روسیه و اروپا خواهد شد و این كشور را در وضعیت برتری نسبت به رقبا قرار می دهد.
هند در حال حاضر برای انتقال كالاهای خود به مسیر دریایی روتردام به سنت پترزبورگ نیازمند است.
كالاهای هندی هم اكنون برای رسیدن به آسیای میانه باید از طریق چین ،اروپا و یا ایران به این كشورها منتقل شود.
ایران كوتاهترین ،ارزانترین و امن ترین مسیر انتقال كالاهای هندی به آسیای میانه محسوب می شود.
كارشناسان هندی،انتقال كالاهای این كشور به آسیای میانه ،روسیه و اروپا را از طریق بندر چابهار و كریدور شمال - جنوب اقتصادی ترین مسیر می دانند.
'سوراب چاندرا' معاون اسبق وزارت ارتقاء و سیاست صنعتی هند اظهار كرد هند با استفاده از بندر چابهار می تواند به راحتی به آسیای میانه دسترسی داشته باشد.
نخستین مرحله اجرای آزمایشی كریدور بین المللی ترانزیتی شمال-جنوب در سال 2014 انجام شد.
موافقتنامه كریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سنت پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه كشور ایران، هند و روسیه رسید.
كریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است كه در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت تا 40 درصد كوتاهتر و از نظر هزینه نیز 30 درصد ارزانتر می‌باشد.
كریدور شمال – جنوب یكی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و كشورهای در مسیر این كریدور هر یك با تشكیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همكاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
پیش‌بینی می‌شود بعد از تكمیل كریدور شمال و جنوب، زمان انتقال كالا با كشتی از هند به آسیای میانه كاهش قابل توجهی صورت گیرد.در حال حاضر كشتی‌ها مسیر بمبئی به مسكو را در مدت 40 روز طی می كنند كه با بهره برداری از كریدور شمال -جنوب این زمان به دو هفته كاهش می یابد.
كریدور شمال جنوب می‌تواند یك مسیر فرعی برای كانال سوئز محسوب شود كه رفت و آمد كشتی‌ها در این مسیر برایشان گران تر تمام می‌شود.
كریدور شمال – جنوب(NOSTRAC) در سال 1993 میلادی متعاقب برگزاری اجلاس كمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل كشورهای عضو، علاوه بر كریدورهای شمالی، مركزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به كریدور ترانزیتی شمال – جنوب(NOSTRAC) را معرفی كرده و به تصویب رساندند.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد