مرکز مطالعات "گلوبال ویلج اسپیس" پاکستان در گزارشی نوشت: ایران حدود دو دهه قبل با هند و روسیه توافق سه جانبه ای را امضا کرد تا بتواند با ایجاد یک کریدور حمل و نقل دریایی، زمینی و ریلی، زمان و هزینه حمل و نقل کالا را از هند به اروپا به میزان قابل توجهی کاهش داده و در عین حال موقیعت خود در منطقه را تقویت کند.
براساس این گزارش، چنانچه این سه کشور اصلی این طرح بتوانند آنرا به صورت موفقیت آمیز به اجرا در بیاورند و ارتباط هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتری کشورهای مسیر کریدور را برقرار کند این طرح می تواند با کانال سوئز در مصر که ارتباط کشورهای مهمی از جهان را با هم برقرار کرده است، رقابت کرده و آن را به چالش بکشد و همین مهمی در عین حال برای ایران می تواند در رقابت با امارات متحده عربی و عربستان سعودی امتیاز قابل توجهی به حساب آید.
این کریدور که مسیر حمل و نقل دریایی، زمینی و ریلی میان ایران، هند و روسیه است و می تواند به راحتی شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا را به شمال اروپا پیوند دهد و نه تنها جایگزین مناسبی برای کانال سوئز مصر باشد بلکه حتی با ابتکار "یک کمربند و یک جاده" (جاده ابریشم سابق) چین نیز رقابت کند.
مقامات ایران و هند اظهار داشتند که این مسیر باعث کاهش چشمگیر زمان و هزینه حمل و نقل از هند به اروپا خواهد شد؛ به گفته مقام ارشد وزارت بازرگانی هند این مسیر می تواند زمان حمل و نقل را تا ۴۰ درصد و هزینه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
**ایران، هند و روسیه در مقابل کانال سوئز مصر
در واقع طرح احداث کریدور ایران، هند و روسیه برای تاسیس یک مسیر حمل و نقل شمال به جنوب است که هم راستا با طرح توافقنامه تجارت آزاد اخیر میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا با همراهی ایران و سنگاپور است که قرار است به رهبری روسیه عملیاتی شود.
در صورت موفقیت آمیز بودن تحرکات و همکاری های ایران، هند و روسیه، ایران می تواند با عربستان سعودی و امارات متحده و همچنین چین که نقش کلیدی در منطقه و خاورمیانه ایفا می کنند، رقابت کند. این کریدور می تواند موقعیت ایران را در منطقه قوت بخشد.
**نقشه راه مسیر شمال به جنوب
این کریدور، بندر "جواهر لعل نهرو"، بزرگترین بندر کانتینری واقع در شرق بمبئی را از طریق بندر چابهار در جنوب شرق ایران به بندر انزلی در ساحل دریای خزر و سپس به منطقه آستارا خان روسیه و نهایتا به شمال اروپا متصل خواهد کرد.
«جرج صفاوت»، مقام مصری و سخنگوی سازمان بهرهبرداری کانال سوئز ادعا می کند که این کریدور نمی تواند با کانال سوئز رقابت کند و کاهش مدت زمان حمل و نقل از این کریدور نسبت به کانال سوئز درست نیست؛ بدین صورت که مدت زمان رسیدن کشتیها به هامبورگ ۱۹ روز است اما از کریدور ایران، هند و روسیه بیش از ۲۰ روز طول خواهد کشید.
اما طبق اظهارات یک مقام دولتی هند، طی ماه های آینده تجارت و انتقال کالا میان روسیه و هند از طریق ایران صورت خواهد گرفت. در دوره ای که شیوع کرونا تبادلات را مشکل ساخته است، کشورها در تلاش برای یافتن راهی به منظور افزایش زنجیره تامین نیازهای خود هستند، چنین راهی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
گفته می شود که بر اساس پیش بینی ها، با بهرهبرداری کامل این کریدور سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن کالا از طریق این راه جابجا خواهد شد، بنابراین این موضوع می تواند امتیاز اقتصادی بسیار بزرگ برای ایران در برابر رقبای منطقه ای آن از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی باشد.
نظر شما