۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82492950
T T
۰ نفر
سرانگشتاني آغشته ازجنس غيرت و وفاداري/بينش سياسي درسياه چادر

ياسوج- ايرنا- نوجوانان و راي اولي هاي عشاير كهگيلويه وبويراحمد كه روزگاري با پاي پياده سنگ لاخ ها، دشت ها و دره ها را براي كسب معرفت و دانش زيرپا مي گذاشتند اكنون و در اوج بينش سياسي با سرانگشتاني آغشته به جوهر آبي انتخابات آماده حضور دشمن هراس خود در اين عرصه سرنوشت ساز هستند.

به گزارش ايرنا، غيرت، جوانمردي، وفاداري، عشق به ميهن، قدرشناسي و سخت كوشي از واژه هايي است كه همواره با عشاير دلير و سلحشور كهگيلويه و بويراحمدي عجين بوده و تجلي همه اين صفات و ويژگي هاي بارز هم اينك در وجود فرزنداني از نسل چهارم اين ديار به زيبايي هويداست.
معرفت و بينش سياسي در عشاير به گونه اي بوده كه با گذشت زمان هرگز غبار فراموشي بر حس ميهن پرستي، وفاداري و قدرشناسي آنان با وجود سختي ها و مرارت ها و كمبودها به خود نگرفت بلكه اين سختي ها آنان را مصمم تر، راسخ تر و اميدوارتر از گذشته براي دفاع از كيان، دين و آرمان هاي والاي انقلاب و نظام كرده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مركز كهگيلويه و بويراحمد با رويكرد مشاركت گسترده آحاد جامعه در2انتخابات مهم رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا ميزبان جمعي از دانش آموزان دختر و پسر«راي اولي» به همراه رئيس اداره آموزش و پروش عشايري اين استان بود.
انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر روستا همزمان روز 29ارديبهشت سال جاري برگزار مي شود.
دانش آموزان با روحيه و متين عشاير كهگيلويه و بويراحمد در اين ميزگرد تخصصي ضمن ابراز خرسندي و خوشحالي از نخستين دوره حضورشان در تعيين سرنوشت كشور و حضور در پاي صندوق هاي راي، انتخابات را مظهر و نماد اقتدار، عزت و سربلندي ايران اسلامي دانستند.
آنها همچنين بر ضرورت و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات پيش روي رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا تاكيد داشتند و هر برگ راي را تيري در قلب و چشم دشمنان و مخالفان نظام اسلامي دانستند.
فرزنداني از نسل چهارم عشاير در حالي اوج بينش سياسي خود را در لابه لاي حروف الفبا يافته اند كه روزگاري همگام با مادران زجر كشيده و پدران قدخميده ايل، با گذر از سنگ لاخ هاي سخت، كوه هاي وحشت زده و راه هاي پرپيچ و خم و كوران حوادث و بلاياي مخوف، درس غيرت، عشق، آزادگي، وفاداراي و مردانگي مي آموختند.
فرزنداني كه آماده اند تا با افتخار پاي جاي پدر بگذارند و نخستين حضور و احساس مسئوليت اجتماعي خود را در 29 ارديبهشت 96 جشن بگيرند بلكه خط بطلاني باشد بر ذهنيت هاي اشتباه و منفي برخي ها كه عشاير را تنها در زندگي كوچ و دامداري خلاصه مي كنند.
اين دانش آموزان با اشاره به حساسيت و تاثيرگذاري انتخابات رياست جمهوري در عرصه داخلي و بين المللي و اهميت حضور مردم در اين راستا، معتقدند رئيس جمهوري كه با رأي قاطع ملت و با مشاركت حداكثري انتخاب شود، به همان ميزان و با پشتوانه عظيم مردمي مي تواند در سطح مجامع بين المللي مقتدرتر و مصمم تر از حق ملت ايران دفاع و سبب تقويت مناسبات و تعاملات با ديگر كشورها شود.
** انتخابات فرصتي طلايي
يكي از فرزندان نسل چهارمي و از راي اولي هاي عشاير كهگيلويه و بويراحمد در اين ميزگرد از اينكه براي نخستين بار مي خواهد در سرنوشت كشور خود نقش آفريني كند، احساس غرور مي كند و با ابراز خرسندي منتظر فرا رسيدن اين موقعيت و فرصت طلايي است.
صدرا نژندپوري كه اكنون در پايه چهارم رياضي مشغول تحصيل است با درك بالاي سياسي مي گويد: حضور در پاي صندوق هاي راي آنچنان اثرگذار و نقش آفرين در سير تحولات سياسي و اجتماعي كشورمان است كه مي توان هر دوره انتخابات را به مثابه رفراندومي ديگر در تاييد امت نسبت به آرمان هاي والاي انقلاب قلمداد كرد.
وي با بيان اينكه راي دادن من داراي جنبه هاي مثبت فراواني در عرصه داخلي و بين المللي است، يادآور شد كه حضور در انتخابات و هر برگ راي علاوه بر مشروعيت بخشيدن و مقبوليت مجدد نظام و آرمانهاي انقلاب اسلامي، پيام محكم و دندان شكني به رجزخواني ها و خط بطلاني بر همه گزينه هاي روي ميز دشمنان و تهديدكنندگان كشورمان است.
** پاي عهد با انقلاب مانده ايم
حسين فرخنده راد از ديگر دانش آموزان راي اولي از خطه عشايري زيلايي در شهرستان بويراحمد نيز نخستين حضور خود در صحنه حساس انتخابات را فرصتي براي نوانديشدن و آغاز مسئوليت پذيري در عرصه سياسي و اجتماعي دانست.
وي بيان كرد كه مردم به ويژه عشاير سلحشور اين استان با حضور گسترده در پاي صندوق‌هاي رأي نشان خواهند داد كه هنوز پاي عهدي كه بر سر دفاع از نظام، انقلاب، امام راحل و شهداي خود بسته اند، وفادار مانده اند.
** ميهن و رهبرم را دوست دارم
مينا شكوهي دانش آموز راي اولي از منطقه عشايري توگبري شهرستان كهگيلويه نيز تمامي مردم و هم قطاران عرصه تعليم و تربيت را به حضور در پاي صندوق هاي راي در 2 انتخابات پيش رو دعوت كرد و معقتد است كه هر انتخابات به مثابه آري گفتن مجدد به همه آرمان ها و انديشه هاي والاي امام خميني(ره)، انقلاب و رهبري است.
وي با بيان اينكه ميهن و رهبرم را دوست دارم و به ايران اسلامي عشق مي ورزم، تاكيد كرد كه هربرگ راي و حضور در صحنه انتخابات تو دهني محكمي به آمريكا و همه مخالفان و بدخواهان اين نظام الهي است.
** انتخابات الگوي تمام عيار مردم سالاري ديني
مدينه آذربيشگان سال سوم رشته ادبيات و از منطقه عشايري چيتاب بويراحمد نيز با ابراز خوشحالي از نخستين حضورش در پاي صندوق هاي راي پس از سال ها نظاره گري، گفت كه روز 29 ارديبهشت مي آيم و راي مي دهم تا در جشن سربلندي، عزت و اقتدار كشورم سهيم شوم.
وي تاكيد كرد: برگزاري انتخابات در نظام جمهوري اسلامي ايران يك الگوي تمام عيار از مردم سالاري ديني و تحقق عيني تحقق عيني استقلال، اقتدار و آزادي است.
** براي تحقير دشمن مي آيم
آزيتا بهزاديان دانش آموز پايه دهم ادبيات اهل منطقه عشايري و محروم ده سوخته لوداب در اوج معرفت و غيرت واقتدار عشايري خود، مي گويد كه روز 29 ارديبهشت مي آيم تا دشمنم را تحقير و رهبر و كشورم را سربلند كنم.
وي تصريح كرد: آنگونه كه تاريخ نشان مي دهد عشاير خطه كهگيلويه و بويراحمد كه در قبل از انقلاب همواره خاري در چشم رژيم و حكام ظالم پهلوي بودند در دواران پس از انقلاب نيز از نزديكترين حاميان واقعي نهضت امام خميني و انقلاب اسلامي بوده اند.
وي گفت كه اكنون هم با وجود برخي مشكلات و كمبودها و دغدغه هاي اقتصادي، پشتيبان و وفادار به نظام ، انقلاب و رهبري هستيم.
** چيزي كمتر از نوجوان تهراني ندارم/ احساس غرور مي كنم
سعيد خرسند ديگر دانش آموز عشايري اهل منطقه روستاي آبچندار بويراحمد با بيان اين نكته كه نوجوان عشايري با وجود تحمل سختي ها، رنج ها و مشكلات مادي و كمبود برخي امكانات و شرايط رفاهي همواره نشان داده كه در همه صحنه ها حضوري چشمگيري در دفاع از آرمان هاي انقلاب دارد، گفت: هيچگاه احساس كمبود در خود راه نداده ام و چيزي كمتر از جوان تهراني به لحاظ معرفت و دانش سياسي و اجتماعي ندارم.
** دشمن زبون را انگشت به دهان مي كنيم
سينا درج پايه سوم نظري رشته كامپيوتر اهل (جلاله زيلايي) يكي از محروم ترين مناطق عشايري كهگيلويه وبويراحمد ضمن احساس غرور از حضور خود در صحنه انتخابات گفت: نقش بستن جوهر آبي بر انگشت دست من، تمام ترفندهاي دشمنان و بدخواهان نظام را نقش برآب خواهد كرد.
وي با بيان اينكه اكنون انقلاب سلامي درختي تنومند است كه شاخ و برگ هاي عزت و سربلندي اش تمامي جهان را فرا گرفته و به كشوري تاثيرگذار در منطقه تبديل شده، گفت: با حضور عزتمندانه خود در انتخابات و با انگشت مزين به جوهر آبي، دشمن زبون را انگشت به دهان خواهيم كرد.
وي با ابراز رضايت از وجود برخي امكانات رفاهي در منطقه خود، گفت: خدمات نظام جمهوري اسلامي براي مردم اين خطه از ايران اسلامي همچون ديگر مناطق وجود دارد كه در سالهاي اخير اين خدمات بيشتر شده است.
** پشت انقلابم را خالي نمي كنم
يكي ديگر از دانش آموزان سلحشور و با غيرت عشاير منطقه لااسپيد در شهرستان كهگيلويه استان(كهگيلويه وبويراحمد) نيز از حضور نخستين خود در صحنه انتخابات احساس غرور مي كند و مي گويد روز 29 ارديبهشت مي آيم تا ثابت كنم كه ايراني ام و غيرتم اجازه نمي دهد كه پشت رهبر و انقلابم را خالي كنم.
وي گفت كه امروز آمده ايم تا ثابت كنيم كه عشاير را تنها در كوه ، صحرا و كوچ و دام نمي توان محصور و محدود كرد بلكه در هنگامه و پشت سيماي هر حادثه اي از تاريخ اين انقلاب نيز نامي و يادي از غيرت و وفاداري عشاير نهفته است.
وي تصريح كرد: خدمات دولت تدبير و اميد در مناطق عشايري اين استان به ويژه در منطقه لااسپيد از گستردگي بالايي برخوردار بوده و سبب رفع برخي محروميت ها در زمينه راه، آموزش، گاز رساني و آب رساني شده است.
** احساس غيرت و تعهد مي كنم
سيده اكرم افشون از منطقه عشايري جليل بويراحمد نيز گفت كه از اينكه اين افتخار و فرصت طلايي نصيب من شده تا در انتخابات حضور پيدا كنم ابراز خوشحالي، غرور و تعهد مي كنم.
وي اظهار داشت كه درست است، هنوز تجربه كافي در عرصه هاي سياسي و اجتماعي را ندارم اما اين درك وشعور سياسي در وجودم احساس مي كنم كه كشورم دشمنان قسم خورده اي دارد كه بايد با حضور در صحنه پاسخ كوبنده اي به آنان بدهم.
وي تصريح كرد كه نظام جمهوري اسلامي توجه و اهتمام ويژه اي به عشاير داشته و خدمات ارزنده اي كه به مناطق محروم داشته قابل مقايسه با قبل از انقلاب اسلامي نيست.
وي با اشاره به اهتمام ويژه دولت يازدهم به مناطق عشايري، گفت: اين خدمات گر چه تا حدودي سبب بهبود زندگي عشايري شده اما اين مناطق همچنان نيازمند توجه بيشتر مسئولان است.
** انتخابات؛ صحنه دفاع از آرمان ها
مسئول روابط عمومي اداره آموزش و پرورش عشاير كهگيلويه و بويراحمد نيز كه دانش آموزان راي اولي عشاير را در ميزگرد ايرنا همراهي مي كرد، معتقد است كه حضور يكايك و گسترده مردم ايران اسلامي پاي صندوق‌هاي رأي مهم و اثرگذار است.
علي دهقاني افزود: انتخابات نماد و مظهر همدلي، يكپارچگي و يكرنگي ملت و صحنه دفاع از آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي است.
وي تصريح كرد كه اين حضور پر رنگ علاوه بر احساس ضعف، شكست و هراس در وجود دشمن، شاخصي براي سنجش ميزان اقتدار و سربلندي ايران در عرصه بين المللي خواهد بود.
** عشاير همواره به عهد خود با انقلاب پايبندند
رئيس آموزش و پرورش عشاير كهگيلويه وبويراحمد گفت كه عشاير همانگونه كه همواره براي اعتلا و تقويت آرمان ها و اهداف نظام و انقلاب و عهدي كه با ولايت بستند، زره اي كوتاهي نكرده اند، اين بار نيز بالنده تر و سرزنده تر از هميشه براي خلق حماسه اي ديگر به صحنه مي آيند.
اسماعيل رضايي نيك افزود كه حضور پرشور و حماسي مردم در روز سرنوشت ساز 29 ارديبشهت ضمن اعلام هشدار به رجزخواني هاي دشمنان بهترين پشتوانه معنوي براي هموار شدن راه و مسير توسعه و بالندگي بيشتر ايران اسلامي است.
وي تصريح كرد كه بدون شك حضور حماسي و گسترده ملت در صحنه انتخابات بار مسئوليت و خدمتگزاري مسئولان و مديران اجرايي در سطح مختلف مديريتي كشور و اين استان عشايري را براي خدمت بيشتر و صادقانه به مردم افزايش مي دهد.
رضايي نيك اظهار داشت كه عشاير سلحشور و هميشه در صحنه نيز آنچانكه تاكنون توانسته اند با افتخار پاسخ اعتماد و تاكيد كه امام و رهبرشان حضرت امام خميني (ره) بر ذخيره بودن آنان براي انقلاب را داده اند اين بار و در صحنه حساس و دشمن هراس انتخابات در 29 ارديبشهت حضوري مقتدرانه و حماسي خواهند داشت.
وي ابراز داشت كه عشاير و مردم شجاع و انقلابي كهگيلويه وبويراحمد نشان داده اند كه هرگاه پاي مصالح ، عزت و سربلندي ملت و كشورشان در ميان باشد فارغ از مشكلات و محروميت هاي تاريخي حاكم مقتدرانه و جان بر كف آماده دفاع و پشتيباني از انقلاب و اين نظام الهي هستند.
** هوشمند سازي 50 درصد مدارس عشايري كهگيلويه و بويراحمد
رئيس آموزش و پرورش عشاير كهگيلويه و بويراحمد همچنين با اشاره به دستاوردها و برخي اقدام هاي ارزنده دولت تدبير و اميد در حوزه آموزش عشايري اين استان نيز گفت كه هم اينك افزون بر 50 درصد از مدارس مناطق عشايري اين استان هوشمند سازي و به امكانات و تجهيزات روز آموزشي مجهز هستند.
رضايي اظهار داشت كه ميزان هزينه هوشمند سازي براي هر كلاس درس بيش از 70 ميليون ريال بوده است.
وي با اشاره به اهتمام ويژه دولت تدبير و اميد براي محروميت زدايي در مناطق عشايري و تجهيز مدارس به امكانات آموزشي مناسب، گفت: ظرف حدود چهار سال گذشته افزون بر 32 مدرسه پيش ساخته با همكاري اداره كل نوسازي مدارس و مشاركت خيران و افراد نيكوكار به مناطق عشايري اين استان اهدا شده است.
وي تصريح كرد كه 11 مورد از آنها در سال تحصيلي جاري توسط يك خير ژاپني به ارزش افزون بر 2 ميليارد ريال به آموزش و پرورش عشايري كهگيلويه و بويراحمد اهدا شد.
رئيس آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد يادآور شد كه با تلاش و اهتمام ويژه دولت امكان تحصيل و آموزش براي هر دانش آموز عشايري در هر منطقه اي از استان فراهم است.
رضايي، تعداد دانش آموزان عشايري كهگيلويه و بويراحمد در واحدهاي مختلف آموزشي و در مقاطع مختلف تحصيلي را نيز سه هزار و 570 نفر دانست و گفت: اين تعداد دانش آموزان در بيش از 340 مدرسه عشايري مشغول به تحصيل هستند.
وي ابراز داشت: حدود نيمي از اين دانش آموزان در بخش مارگون و منطقه محروم زيلايي از توابع شهرستان بويراحمد هستند.
بيش از 12درصد در قالب 11هزار و 120 خانوار از مجموع جمعيت 700هزار نفري كهگيلويه وبويراحمد عشاير هستند.
اين ميزان جمعيت از 6 ايل بومي، 2 طايفه قشقايي ، 16 تيره ، 181 طايفه و بيش از يكهزار و 110 تش(اولاد) شكل گرفته است.
گزارشگر: حميد جهان** انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
3016/8005