۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82497754
T T
۰ نفر
رییس اتحادیه آفریقا خواستار قطع رابطه كشورهای عضو با فرانسه شد

تهران - ایرنا - آلفا كنده، رییس اتحادیه آفریقا روز سه شنبه از كشورهای آفریقایی خواست روابط خود با فرانسه را قطع كنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی در دوازذهمین كنفرانس بین المللی كشاورزی در مِكنِس، در شمال كشور مغرب، ضمن انتقاد شدید از كشورهای غربی به سبب تداوم سیاست های استعماری آنها در آفریقا، از كشورهای عضو این اتحادیه خواست از غرب به ویژه فرانسه به سبب دخالت در امور داخلی آفریقا تبری جسته و با آن كشور قطع رابطه كنند.
رییس اتحادیه آفریقا و رییس جمهور گینه در نطق افتتاحیه این كنفرانس تصریح كرد: كشورهای آفریقایی باید راه مستقل خود را برای توسعه و پیشرفت بپیماید بنابراین كشورهای غربی حق ندارند خواسته های خود را به كشورهای آفریقایی دیكته كنند.
كنده با اعلام اینكه هیچكس حق ندارد برای آفریقا تصمیم بگیرد، افزود: اگرچه این یك واقعیت است كه اصول حاكمیت دمكراتیك جهانی هستند، اما نباید فراموش كرد كه باید به آفریقا نیز اجازه داد این اصول را براساس شرایط خود اقتباس و اجرا كند.
وی با اشاره به تجارب برخی كشورهای آسیایی برای توسعه گفت: كشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه مالزی نمونه موفقی هستند كه بدور از هرگونه دخالت غرب توانستند به رشد و توسعه متوازن دست یابند.
رییس اتحادیه آفریقا اظهار داشت: ما دیگر این دخالت های را نمی پذیریم؛ دخالت هایی كه به سومالی سازی لیبی انجامید و كشورهای شمال آفریقا را كاملا بی ثبات كرد.
رییس جمهوری گینه از زمان تصدی ریاست بر اتحادیه آفریقا در ماه ژانویه (دی ماه 1395) بارها خواستار رهایی قاره آفریقا از اعمال نفوذ كشورهای غربی در آفریقا شد، تا جایی كه ماه گذشته در كنفرانس دیگری در ابیجان، پایتخت ساحل عاج نیز بر قطع رابطه كشورهای آفریقایی با فرانسه تاكید كرده بود.
گینه همچون بسیاری از كشورهای آفریقایی تا نیمه دوم قرن 20 نتوانسته بود از استعمار فرانسه رهایی یابد.
خاورم 1378**1144
مترچم علی نصیری** انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر