۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۶
کد خبر: 82497796
T T
۰ نفر
رتبه نخست مركز اسناد یزد در ارزیابی كشوری/ رشد 25 برابری اسناد انتقالی

یزد - ایرنا - مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد با تبیین رتبه نخست این مركز در ارزیابی عملكرد مراكز اسناد كشور در سال 1395 گفت: اسناد انتقالی به این مركز در سال گذشته با رشد 25 برابری نسبت به سال 1394، از 258 پرونده به 6 هزار و 588 پرونده رسیده است.

به گزارش ایرنا، داود پاك ‌طینت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در سال گذشته مركز اسناد و كتابخانه ملی یزد با كسب 81 امتیاز به عنوان برترین مركز اسناد كشور معرفی شد و مراكز كرمان و همدان به ترتیب با 60 و 57 امتیاز در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.
مدیریت مركز اسناد و كتابخانه ملی در 12 استان كشور شامل بوشهر، كرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران و فارس فعال است.
این مسئول با تشریح عملكرد مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد در سال 1395 اظهار كرد: در حالی كه در سال 1394، 108 متر مربع از بخش بایگانی اداره های استان یزد با امحای 30 تن سند آزادسازی شده بود، آزادسازی این بخش در سال گذشته با امحای 54 تن سند به 585 مترمربع رسید.
پاك طینت كه اواخر سال 1394 به عنوان مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی یزد منصوب شده، ادامه داد: سال گذشته در حالی سه هزار و 481 مورد ثبت در سامانه الكترونیكی این مركز صورت گرفته كه این رقم در سال قبل از آن 2 هزار و 184 مورد بوده است.
وی با بیان اینكه برپایی نمایشگاه های مركز اسناد یزد از 25 مورد در سال 1394 به 40 مورد در سال 1395 افزایش یافته است، اضافه كرد: در سال گذشته 690 پژوهشگر در مجموع از 24 هزار و 819 برگ سند نگهداری شده در این مركز استفاده كردند.
** وظایف اسنادی، كتابخانه ای و تاریخ شفاهی مركز
مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی یزد با تبیین وظایف اصلی این مركز در سه حوزه اسناد، كتابخانه و تاریخ شفاهی گفت: سندهای مركز به 2 بخش اسناد اداری و اسناد اهدایی تقسیم بندی می شود.
پاك طینت افزود: سندهای اداری ارزشمند با انتقال به مركز برای استفاده پژوهشگران در مخزنها نگهداری می شود و مابقی پس از تنظیم صورتجلسه امحا و در كارخانه ‌های مقواسازی به خمیر تبدیل می شود.
وی ادامه داد: سندهای اهدایی مركز اسناد و كتابخانه ملی نیز به سه صورت اهدا با ثبت نام اهداكننده، خریداری شده و نسخه دیجیتال (اسكن شده) در این مركز نگهداری می شود.
** یزد، استان غنی در حوزه سندهای اهدایی
این مسئول با بیان اینكه استان یزد در حوزه سندهای اهدایی بسیار غنی است، گفت: رسانه ها نقش مهمی برای جلب توجه افكار عمومی و اعتمادسازی خانواده ها به منظور همكاری با مركز اسناد و كتابخانه ملی بر عهده دارند.
پاك طینت افزود: در سال گذشته در مجموع 2 هزار و 697 برگ سند ارزشمند توسط 13 نفر به مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد اهدا شد.
مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی یزد با بیان اینكه این مركز در بخش كتابخانه، واسپاری كتاب و پایانامه ‌های دانشجویی را پیگیری می كند اظهار كرد: در سال گذشته 851 جلد كتاب از ناشران یزدی و چهار هزار و 810 نسخه پایان نامه دانشجویی از دانشگاه‌ های استان در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری به این مركز واسپاری شده است.
پاك طینت افزود: برگزاری نشست ها و مصاحبه های حوزه تاریخ شفاهی مركز، از 25 نشست در سال 1394 به 32 نشست در سال 1395 افزایش یافت.
** لزوم جابجایی سریع مركز اسناد با دستور استاندار
این مسئول گفت: ساختمان مركز اسناد و كتابخانه ملی یزد در خانه تاریخی لاری ‌ها با قدمت 130 سال به صورت استیجاری از میراث فرهنگی در اختیار گرفته شده كه به دلیل احتمال ریزش و تخریب بخش ‌های شمالی، اسناد و اتاق های این بخش تخلیه شده و با دستور استاندار در صدد جابجایی سریع مركز هستیم.
به گزارش ایرنا، مدیریت اسناد و كتابخانه ملی استان یزد به منظور گرد آوری، سامان دهی و اطلاع رسانی اسناد و مدارك استان در سال 1380 تاسیس و پایه گذاری شد.
این مدیریت وظیفه حساس و خطیر شناسایی، جمع آوری، ارزشیابی، طبقه بندی و حفظ و نگهداری اسناد ادارات و نهادها و همچنین اسناد اهدایی خانواده ها را برعهده دارد.
7532 / 5054 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار : بهنام احمدی *
irnayazdd@