۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82498197
T T
۰ نفر

هزينه‌تراشي با نام تالا‌ر‌هاي لوكس

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82498197
هزينه‌تراشي با نام تالا‌ر‌هاي لوكس

تهران- ايرنا- روزنامه آرمان در گزارشي به بررسي هزينه هاي عروسي پرداخت و نوشت: تا فرا رسيدن ماه مبارك رمضان بازار تالار‌هاي عروسي داغ است؛ تالار‌هايي كه بسياري از آنها از همين حالا به ويژه براي اعياد و روز‌هاي تعطيل رزرو شده اند.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: بر اساس اظهاراتي كه اخيرا رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس انجام داده ورودي اين تالار‌ها نهايتا 200 هزار تومان و در روز‌هاي تعطيل و اعياد 300 هزار تومان است و نرخ تعيين شده براي هر مهمان از 20 هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به نوع پذيرايي افزايش مي‌يابد. هر چند با يك حساب سرانگشتي همين نرخ تعيين شده هم هزينه زيادي روي دست تازه‌داماد‌ها و تازه عروس‌ها مي‌گذارد، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از تالار‌ها از اين نرخ‌ها تبعيت نكرده و پول‌هاي بيشتري را طلب مي‌كنند؛ مساله‌اي كه مي‌تواند برخي از زوج‌ها را به اين نتيجه برساند كه بهتر است عطاي گرفتن جشن عقد و عروسي را به لقايش ببخشند.

مسائل فرهنگي و معضلي چون چشم و هم‌چشمي باعث مي‌شود بسياري از زوج‌هاي جوان براي آغاز زندگي مشترك به برگزاري جشن‌هاي مفصل و پرهزينه و كمرشكن روي آورند. جالب اينجاست كه برگزاري اين جشن‌ها تنها مختص به قشر ثروتمند جامعه نيست و عموم مردم و زوج‌هايي با وضع مالي متوسط به هزينه‌كردن و برگزاري مهماني‌هاي تجملاتي و پرزرق و برق بيشتر از كسب درآمد و پس‌انداز در آغاز زندگي مشترك فكر مي‌كنند. در بسياري مواقع زوج‌ها از والدين خود كمك مي‌گيرند يا هزينه‌هاي سنگين را به دليل هديه‌هاي در راه از طرف اقوام و دوستان توجيه مي‌كنند. گاهي اوقات خود عروس و داماد تمايلي به جشن‌هايي با هزينه‌ها و قيمت‌هاي سرسام آور ندارند و اين خانواده‌ها هستند كه به دليل چشم و هم چشمي در فاميل و دوستان آنها را تحت فشار مي‌گذارند تا به اين كار دست بزنند كه اين امر هم خانواده‌ها را درگير مسائل مادي مي‌كند، هم خود عروس و داماد بايد در ابتداي زندگي مشترك مجبور به پرداخت اقساط وام‌ها و قرض‌هايي كه كرده‌اند شوند. اين امر مي‌تواند مشكلات زيادي را به‌خصوص در ابتداي زندگي مشترك به همراه داشته باشد.

بايد توجه داشت كه با وجود چنين شرايطي يكي از عواملي كه باعث شده آمار ازدواج در كشور ما پايين بيايد همين چشم و هم‌چشمي‌ها و برگزاري مراسم سنگين است. در صورتي كه اگر مقداري از اين هزينه‌ها و تجملات كاهش يابد مي‌تواند به زوج‌هايي كه در ابتداي زندگي مشتركشان هستند كمك زيادي كند. از طرفي بسياري از مسئولان و دلسوزان جامعه جوانان را به ازدواج ترغيب مي‌كنند. بايد دانست كه اگر از لحاظ فرهنگي و اقتصادي به زوج‌ها كمك نشود، اين ترغيب فايده‌ چنداني نخواهد داشت.

** عروسي چقدر خرج بر مي‌دارد؟
ميزان هزينه برگزاري مراسم عروسي در تهران با توجه به منطقه، نوع تالار، خدمات و كيفيتشان تفاوت بسياري دارد. حداقل هزينه برگزاري مراسم عروسي در يك تالار همراه با ميوه، شيريني و شام، ماليات بر ارزش افزوده و حق سرويس و... براي هر مهمان چيزي در حدود 25 تا 50 هزار تومان است كه اين هزينه در تالارهاي مجلل‌تر و VIP از 70 تا 130 تومان است. برگزاري مراسم عروسي در كنار تالار هزينه‌هاي ديگري را نيز شامل مي‌شود مانند ميوه و شيريني، عكاسي و فيلم برداري، اتاق عقد، خواننده و موسيقي، گل آرايي، شمع آرايي و.... در كنار اين هزينه‌ها، هزينه‌هاي حق سرويس، ماليات بر ارزش افزوده، ورودي، پاركينگ و... نيز به قيمت تمام شده شما افزوده مي‌شود كه هزينه‌ هركدام از اين خدمات در هر تالار بسيار متفاوت است و به قيمت تمام شده شما مي‌افزايد. يكي از قابل توجه‌ترين هزينه‌ها شام عروسي است. شام عروسي نيز با توجه به نوع تالار و منوي انتخابي شما مي‌تواند متفاوت باشد. به طور ميانگين يك مدل غذا براي هر نفر در حدود 19 هزارتومان و با دو مدل غذا همراه با مخلفات حدود 22 هزار تومان، سه مدل غذا در حدود 25 هزار تومان و چهار مدل غذا همراه با مخلفات در حدود 30 هزارتومان است. در صورتي كه منوي انتخابي شما سلف سرويس باشد از حدقل 40 هزارتومان برآورد مي‌شود. ميوه و شيريني مراسم عروسي نيز با توجه به نوع و كيفيت آن مي‌تواند متفاوت باشد. به طور ميانگين ميزان هزينه مورد نياز براي ميوه در يك مراسم عروسي بين پنج تا 12 هزار تومان براي هر نفر است. اينها هزينه‌هاي اصلي مراسم عروسي شماست. در كنار اين مراسم در صورتي كه مايل باشيد از هزينه‌هاي خدمات جانبي كه در تالارها ارائه مي‌شود استفاده كنيد بايد هزينه هريك از آنها را جداگانه پرداخت كنيد.

** هزينه‌هاي جانبي
همچنين خدماتي مانند گل‌آرايي، شمع‌آرايي، نورپردازي ويژه، موسيقي و خواننده و غيره وجود دارد كه هريك از اين خدمات با توجه به نوع آن و كيفيت خدمات و همچنين تالار مي‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال هزينه گل‌آرايي تالار عروسي كه با توجه به نوع گل‌ها و حجم مورد استفاده از آن مي‌تواند متفاوت باشد در حدود 300 هزار تومان تا يك ميليون تومان است. ورودي تالار پذيرايي نيز يكي از مواردي است كه تالارهاي پذيرايي از ميهمانان خود دريافت مي‌كنند و مي‌تواند در قيمت تالار عروسي تاثير بگذارد. البته بسياري از تالارها اين هزينه را ندارند و ورودي آنها رايگان است يا فقط ورودي آخر هفته را دريافت مي‌كنند. به‌طور معمول ورودي آخر هفته و اعياد بيشتر از ورودي روزهاي عادي است. به‌طور مثال ميانگين ورودي آخر هفته برخي تالارها 500 هزار تومان است كه اين نيز بستگي به نوع تالار تا دو مليون تومان افزايش مي‌يابد. قيمت اتاق عقد مجزا نيز يكي از مواردي كه تالارها بصورت جداگانه دريافت مي‌كنند كه اين نيز مي‌تواند با توجه به نوع تالار متفاوت باشد. هزينه اتاق عقد در تالارهاي معمول و متوسط در تهران بين 200 تا 500 هزار تومان است. اين هزينه در تالارهاي مجلل و قديمي‌تر بين 800 تا دو ميليون تومان است.

تزئينات داخلي اتاق عقد و گل آرايي آن مي‌تواند در قيمت آن تاثير بگذارد. همچنين در اكثر تالارها هزينه سفره عقد جداگانه محاسبه مي‌شود. قيمت اتاق عقد در تالارهاي متوسط شهر تهران بين 200 تا 500 هزار تومان و در تالارهاي گران‌تر بين يك تا دو ميليون تومان است. ازجمله مواردي كه در كمتر يا بيشتر بودن قيمت اتاق عقد تاثير گذار است، مي‌توان به نوع تزئينات، شكل و نوع گل‌آرايي و البته فضاي سالن اشاره كرد.

** تالار‌هاي لوكس
با وجود تمام آمارهايي كه داده شد، يكي از تالارهاي عروسي بالاي شهر تهران كه مدعي است يكي از مجلل‌ترين تالارهاي خاورميانه است، ورودي هر مهمان را 300 هزارتومان تعيين كرده است. در حالي كه هزينه پكيج عروسي شامل منو غذايي، ميوه، شيريني، عكاسي و فيلمبرداري، گل‌آرايي، موسيقي و خواننده و تمام خدماتي كه براي يك عروسي لازم است، به صورت مجزا برعهده زوج است. با اين‌همه هزينه، اين تالار در ايام عيد و آخر هفته‌ها، برگزاري جشن با تعداد مهمان كمتر از 500 نفر را نمي‌پذيرد. با يك حساب سرانگشتي مي‌توان فهميد كه هزينه برگزاري جشن عروسي در چنين تالاري به بيش از 200 ميليون تومان خواهد رسيد. در جامعه‌اي كه قناعت و كار و تلاش سرلوحه زندگي مردم است و تلاش براي كم‌شدن فاصله طبقاتي ادامه دارد، هزينه چنين رقمي براي يك شب باورنكردني است. در كنار چنين تالارهايي، اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس وضع صنف خود را سخت مي‌داند و در تلاش است با پايين نگه‌داشتن تعرفه‌ها، مخارج خود را تامين كند. علاوه بر نظارت مستقيم بر كار تالارها و جلوگيري از وضع قيمت‌هاي نامتعارف و ناعادلانه، تمام سازمان‌ها و نهاد‌هاي مرتبط اكنون بايد به گسترش فرهنگ قناعت و جلوگيري از مصرف‌گرايي بپردازند تا نه تنها امر ازدواج براي جوانان تسهيل شود بلكه حس فاصله‌هاي عميق طبقاتي در همگان كاهش يابد.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.01.30
** گروه اطلاع رساني**9368**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصي
۰ نفر