۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82498943
T T
۰ نفر

اختصاص 73 هزار ميليارد ريال به دهياري ها دردولت يازدهم

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82498943
اختصاص 73 هزار ميليارد ريال به دهياري ها دردولت يازدهم

سبزوار- ايرنا- معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور گفت: در دولت تدبير و اميد 73 هزار ميليارد ريال به دهياري هاي كشور اختصاص يافت.

به گزارش ايرنا، سعيدرضا جندقيان روز چهارشنبه در همايش 'بررسي راهكارهاي مديريت توسعه كارآفريني روستايي در ايران' در دانشگاه حكيم سبزواري افزود: اين در حالي است كه اعتبار اختصاص يافته به دهياري ها از سال 1382 تا ابتداي سال 1393 تنها 103 هزار ميليارد ريال بود.
وي اضافه كرد: در چند سال گذشته نظام بودجه و برنامه ريزي كشور با مشكلات جدي مواجه بود و بيشترين وقت دولت يازدهم در چهار سال گذشته صرف اصلاح ساختارهاي نظام برنامه ريزي كشور شد.
وي ادامه داد: در چهارسال گذشته صدها نشست براي اصلاح قوانين در عرصه هاي روستايي با حضور مسئولان و شركت در كميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي و دولت برگزار شده است.
او گفت: صدها هزار برنامه و قانون براي انجام فعاليت هاي مرتبط به حوزه توسعه در كشور وجود دارد كه بخش مهمي از آنها در تعارض با يكديگر هستند و نياز به اصلاح ساختاري دارند.
جندقيان اظهاركرد: پس از اعلام برنامه اقتصاد مقاومتي توسط رهبر معظم انقلاب، دستور العمل هاي زيادي از سوي ادارات و نهادهاي مختلف براي اجرايي شدن اين برنامه تدوين و ابلاغ شد كه بخش مهمي از اين آيين نامه ها به جاي حمايت از اجرا شدن برنامه اقتصاد مقاومتي در تقابل و تعارض با يكديگر هستند.
وي با بيان اينكه استعدادهاي هاي موجود در روستاها ظرفيت ثروتمند كردن يك استان و منطقه را دارند، گفت: نهادسازي دهياري ها و تغيير رويكرد با استفاده از نگاه دانشگاهي زمينه را براي توسعه روستايي فراهم مي كند.
وي با اشاره به اينكه در دولت يازدهم كارهاي زيرساختي زيادي براي توسعه روستاها انجام شده است، افزود: با همكاري مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي و با كمك دانشگاهيان سند توسعه روستايي كشور درحال بررسي و تدوين قرار دارد.

** جلوگيري از مهاجرت روستائيان با توسعه اشتغال پايدار
مديركل دفتر روستايي استانداري خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: تنها راه جلوگيري از مهاجرت روستائيان توجه به اشتغال پايدار و توسعه زير ساخت ها در روستاها است.
وحيد قرباني افزود: مهاجرت روستائيان سبب گسترش حاشيه نشيني در شهرها شد و وقت و هزينه هاي زيادي براي حل اين مشكل در شهرها صرف مي شود.
وي ادامه داد: در ساليان گذشته به دليل نبود نگاه درست به موضوع روستا و توجه به اشتغال روستائيان، تعدادي زيادي از روستاها در سطح كشور و استان خراسان رضوي از سكنه خالي شد.
قرباني عنوان كرد: روستاها از ظرفيت هاي انساني و سرمايه اي مناسب برخوردار هستند و اگر به روستاها توجه ويژه اي شود بخش مهمي از مشكلات كشور در حوزه حاشيه نشيتي حل مي شود.
وي ادامه داد: امروز روستاها مجموعه هايي پويا و داراي نشاط هستند و برنامه ريزان كشور بايد تفكر خود رادر مورد روستاها تغيير دهند.
قرباني گفت: توسعه بايد در روستاها همه جانبه باشد و در كنار توسعه زيرساخت ها بايد به توسعه اجتماعي و فرهنگي اين مناطق نيز توجه كرد.

**پرداخت تسهيلات براي رونق اشتغال در روستاها
معاون استاندار خراسان رضوي و فرماندار ويژه سبزوار نيز در اين مراسم گفت: براساس مصوبه كارگروه اقتصاد مقاومتي شهرستان تا سقف 3 ميليارد ريال تسهيلات از سوي بانك‌هاي عامل براي رونق اشتغال در روستاها و شهرها پرداخت مي‌شود.
احمد برادران افزود: همچنين تسهيلات ويژه‌اي تا سقف 100 ميليون ريال براي پرداخت به افراد نيازمند با 25 اولويت در نظر گرفته شد كه از مهم‌ترين آنها كمك به اشتغال و ساخت مسكن روستايي، كمك به پرداخت بدهي و معوقات بانكي روستاييان است.
او ادامه داد: توسعه صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي بر اساس ظرفيت‌هاي منطقه و توسعه گردشگري از ظرفيت هاي مناسب ايجاد اشتغال در روستاهاي اين شهرستان است.
برادران گفت: سه سازمان مردم نهاد(سمن) روستايي با رويكرد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در سطح اين شهرستان تشكيل شد كه عملكرد موفقي را در زمينه ايجاد اشتغال در شهرستان دارند.
برادران عنوان كرد: با وجود ارائه خدمات زير ساختي در سالهاي گذشته بازهم با پديده حاشيه نشيني در شهرها مواجه هستيم كه اين موضوع به دليل بي توجي به موضوع اشتغال روستائيان و توسعه صنايع تبديلي در اين مناطق است.
همايش ملي 'بررسي راهكارهاي مديريت توسعه كارآفريني روستايي در ايران' با همكاري دانشگاه حكيم سبزواري و استانداري خراسان رضوي در اين دانشگاه آغاز شد.
200 تن از دهياران در اين همايش كه تا فردا ( پنجشنبه) ادامه دارد، حضور دارند
سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500/6012خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده:‌علي حيدر شاه حسيني
۰ نفر