۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۳۷
کد خبر: 82499053
T T
۰ نفر
آغاز آبگيري سد كلقان آذربايجان شرقي با يك هزار و 100 ميليارد ريال

تبريز - ايرنا - آبگيري از سد كلقان همزمان با سفر رئيس جمهوري به آذربايجان شرقي و با حضور مشاور وزير نيرو و مدير عامل شركت مديريت منابع آب كشور آغاز شد.

مشاور وزير نيرو و مدير عامل شركت مديريت منابع آب كشور روز چهارشنبه در مراسم آبگيري از اين سد با بيان اينكه براي سد كلقان يك هزار و 100 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است، گفت: اين سد جزوه سدهاي ارزان قيمت بوده و اميدواريم تا پايان سال شاهد افتتاح كامل آن باشيم.
حاج رسولي ها تكميل پروژه اين سد را جزو اولويت هاي دولت عنوان و اظهار كرد: با افتتاح كامل اين سد براي دو هزار نفر شغل ايجاد مي شود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور با بيان اينكه تامين آب شرب و صنعتي منطقه از اهداف اين پروژه است يادآوري كرد: با افتتاح اين سد به يك هزار و 100 هكتار از اراضي تراس رودخانه به ميزان 2/7 ميليون متر مكعب در ثانيه آبدهي، آب صنايع بستان آباد به ميزان 4/3 ميليون متر مكعب و آب شرب بستان آباد و روستاهاي اطراف تامين مي شود.
رسولي ها، تامين آب خام تصفيه خانه هشترود به ميزان 5/10 ميليون متر مكعب، حق آبه محيط زيست به ميزان 2/3 ميليون متر مكعب و كنترل سيلاب هاي فصلي و آني ايجاد منطقه گردشگري را از بركات ديگر اين سد مخزني اعلام كرد.
فرماندار بستان آباد نيز در اين آئين گفت: اجراي پاياب سد و استفاده بهينه از آب اين سد، دغدغه مسولان شهرستاني بوده و خط انتقال آب به اين شهرستان نيازمند اعتبار فراواني است و آب اين سد مشكل آب شرب و صنعت را در اين شهرستان حل مي كند.
علي بدرشكوهي افزود: در حوزه صنعت سد كلقان بيش از 500 واحد صنعتي و توليدي با 17 هزار كارگر نياز به آب دارند.
وي بهره برداري كامل از اين سد را گامي مهم در رونق و توسعه حوزه كشاورزي و صنعت عنوان كرد.
سد مخزني كلقان چاي از سدهاي منطقه شرق سهند است كه به فاصله 23 كيلومتري جنوب غربي شهرستان بستان آباد و بر روي رودخانه كلقان چاي احداث شده است.
اين سد خاكي با هسته رسي مياني و با حجم كل مخزن 22 ميليون متر مكعب و با طول تاج 520 متر مربع ساخته شده كه علاوه بر تامين بخشي از آب شرب بستان آباد و هشترود و صنايع واقع در مسير، حدود سه هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين مناطق را نيز آبياري مي كند.
خبرنگار: علي كبير** انتشار دهنده: محمد عزيزي راد
7239/8023/518