۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 82499533
T T
۰ نفر
گران‌فروشی جوجه یك روزه ممنوع است/ با متخلفان برخورد می شود

تهران - ایرنا - پس از اعلام افزایش قیمت جوجه یك روزه به بهانه در پیش بودن ماه مبارك رمضان، سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان در نامه ای به انجمن جوجه تولیدكنندگان جوجه یك روزه، این افزایش را خلاف مقررات و مصوبات كارگروه تنظیم بازار اعلام كرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان حمایت مصرف كنندكان و تولیدكنندگان، این سازمان حداكثر قیمت هر قطعه جوجه یك‌روزه بر اساس ابلاغیه دبیرخانه كارگروه تنظیم بازار را 17 هزار ریال (1700 تومان) اعلام و تاكید كرد: با متخلفان برخورد می‌شود.
در بخشی از این نامه آمده است: بر اساس اخبار رسیده، بار دیگر قیمت فروش جوجه یك روزه توسط برخی از واحدهای تولیدی افزایش یافته و این امر نارضایتی مرغداران را در پی داشته است.
بار دیگر تاكید می شود طبق تصمیم های كارگروه تنظیم بازار، سقف قیمت معین شده جوجه یك روزه با بهترین كیفیت هر قطعه 17000 ریال بوده و واحدهای تولید كننده موظف به رعایت این قیمت هستند.
این سازمان از انجمن تولیدكنندگان جوجه یك روزه خواسته است ضمن رعایت قیمت مصوب و ارائه فاكتور فروش معتبر به همه واحدهای زیرمجموعه آن تعیین، ابلاغ و نتیجه را به این سازمان اعلام شود.
سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان تاكید كرده است كه در رسیدگی به شكایت مرغداران مبنی بر رعایت نشدن سقف مصوب قیمت جوجه یك روزه با متخلفان طبق قوانین تعزیرات برخورد خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قائم مقام دبیرانجمن تولیدكنندگان جوجه یك روزه چند روز پیش در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: قیمت منطقی جوجه یك روزه 17 هزار ریال است و سایر نرخها غیر واقعی، بنابراین انتظار می رود تا 15 روز آینده قیمت ها كاهش پیدا كند.
«سعید اصغری فرد» افزود: نزدیك شدن ماه مبارك رمضان و افزایش مصرف گوشت مرغ در این دوره، موجب رشد جوجه ریزی و پیامد افزایش نرخ جوجه یك روزه را در بر داشت به طوری كه قیمت هر عدد جوجه یك روزه اكنون بین 19 تا 22 هزارو 500 ریال در مراكز مربوطه به فروش می رسد.
وی اظهارداشت: پیش بینی می شود ماه مبارك رمضان، افزایش تقاضا برای گوشت مرغ در بازار وجود داشته باشد.
اصغری فرد تصریح كرد: طبق نظر كارشناسان انجمن تولید كنندگان جوجه یك روزه و اتحادیه، قیمت فعلی گوشت مرغ گران نیست و این محصول با نرخ متعادل عرضه می شود.
دبیر انجمن ملی طیور ایران ،صعود قیمت جوجه یك روزه را مربوط به آخرین دوره جوجه ریزی سال گذشته دانست و یادآورشد: قیمت هر عدد جوجه یك روزه در آخرین دوره جوجه ریزی سال گذشته 25 تا 26 هزارریال بود، اما با اقدام های صورت گرفته، از جمله كاهش 20 درصدی قیمت جوجه یك روزه با ارایه حواله، قیمت این محصول به 18 هزار ریال رسید.
اصغری فرد افزود: اكنون قیمت جوجه تخم گذار نیز بین هر عدد 25 تا 28 هزار ریال به فروش می رسد كه قیمت متعادلی است.
به گفته وی قیمت نهاده های طیور ثابت بوده و تاثیری در افزایش قیمت جوجه یك روزه و مرغ گوشتی نداشته و در آذر و بهمن ماه سال گذشته نرخ سویا دچار نوسان شد كه با ثبات قیمت، مشكلی در قیمت نهایی بروز نكرد.
این مقام مسئول علت نوسان قیمت را تولید خطی جوجه یك روزه و تولید فصلی مرغ گوشتی دانست و اظهار داشت: سالیانه بطور میانگین 95 میلیون قطعه جوجه یك روزه تولید و به واحدهای پرورشی عرضه می شود.
به گزارش ایرنا، سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 24 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در سطح كشور تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
سالیانه در ایام پرمصرف كشور از جمله اعیاد، نوروز، ماه مبارك رمضان، ماه محرم شركت پشتیبانی امور دام بخشی از مرغ های خریداری شده خود را به منظور تنظیم بازار عرضه می كند.
براساس اعلام وزارت جهادكشاورزی و به منظور تنظیم بازار در دوره زمانی نزدیك به ماه مبارك رمضان، قرار است مرغ منجمد در نمایشگاه ها، میدان های میوه و تره بار و فرآورده های كشاورزی، فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف كاركنان در سراسر كشور عرضه شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186**2025**خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر