۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82500296
T T
۰ نفر
كره جنوبی: كره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور مداخله نكند

پكن - ایرنا ـ كره جنوبی روز پنجشنبه از كره شمالی خواست با توجه به حساسیت شبه جزیره كره و شرایط بحرانی كه مدتی است این منطقه را فرا گرفته، دست از مداخله جویی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور بر دارد.

به گزارش ایرنا، این درخواست در شرایطی مطرح می شود كه تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام كره جنوبی از دو روز پیش آغاز شده است.
در این انتخابات كه روز نهم ماه «می» (19 اردیبهشت ماه سالجاری) برگزار می شود دستكم ۱۵ نفر داوطلب شركت در انتخابات ریاست جمهوری هستند كه پنج نفر آنها از نامزدهای اصلی و اعضای احزاب مخالف و حاكم به حساب می آیند.
با بركنار شدن خانم «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی از قدرت با رای دادگاه قانون اساسی، این احتمال وجود دارد كه با روی كار آمدن رئیس جمهوری جدید، سیاست خارجی این كشور شاهد تحولاتی چشمگیر باشد.
كره جنوبی درخواست عدم مداخله كره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری را پس از آن مطرح كرد كه روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان حزب حاكم كار كره شمالی از رای دهندگان كره ای خواست هوشیار باشند.
این روزنامه می نویسد: پیشتر مقام های محافظه كار كره جنوبی كه در قدرت بودند، نشان دادند كه سیاست های نادرستی دارند و این بار رای دهندگان كره ای نباید آنها را به عنوان مسئول كشورشان انتخاب كنند.
احتمالا اشاره این روزنامه به «آهین چول سو» از حزب حاكم بوده كه به داشتن سیاست های سرسختانه علیه كره شمالی مشهور است و به تازگی هم در سخنانی گفت كه به دلیل قدرت دفاعی بالای كره جنوبی هراس كره شمالی كاملا طبیعی است.
اما «مون جائه این» دیگر نامزد این انتخابات كه سیاست ها ملایم‌تری نسبت به پیونگ یانگ دارد، خاطر نشان كرده است چنانچه پیروز شود، حتی آماده است با رهبر كره شمالی مستقیما دیدار و گفت وگو كند.
وزارت وحدت كره جنوبی در پاسخ به گزارش روزنامه «رودونگ سینمون» بیانیه ای منتشر كرده و در آن آورده است كه كره شمالی برای رسیدن به مطامع سیاسی خود در حال گمراه كردن اذهان رای دهندگان كره ای است.
شدیدترین رقابت هم در شرایط فعلی و براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ میان «مون جائه این» از حزب مخالف دمكرات و «آهین چول سو» محافظه كار از حزب مردم است و درصد محبوبیت «مون» بر اساس نظرسنجی گالوپ كره جنوبی ۴۰ و برای حریف وی «آهین» ۳۷ درصد است.
گزارش رسانه های منطقه حاكیست كه شرایط برای تغییر سیاست خارجی كره جنوبی در حال رقم خوردن است و دو كشور كره شمالی و چین از وضعیت موجود استقبال گرمی می كنند.
كره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاكمیت ژاپن بر كره، تاكنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شكننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.
از آن زمان به بعد برخی كشورها تلاش می كنند برای برطرف كردن تنش ها میان پیونگ یانگ و سئول مذاكرات صلح میان دو طرف از سرگرفته شود، اما كره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریكا، حاضر به شركت در دور جدید این مذاكرات نیست.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستی