به گزارش ايرنا، در نخستين سخنراني دكتر يونس نوربخش استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران با ارائه مقاله اي در خصوص روند ظهور و شكل گيري مدرنيته در تركيه و ايران پرداخت و گفت: مطالعه در خصوص فرايند مدرنيته در ايران و تركيه فهم ما از مسائل جوامع اسلامي را تعميق مي بخشد.
وي افزود: بررسي تاريخي و جامعه شناختي اين دو جامعه كه به لحاظ تاريخي، مذهبي و سياسي حوادث مشابهي را پشت سر گذاشته اند، نتايج مفيدي دارد.
دكتر حسن اكبري بيرق استاد دانشگاه سمنان نيز در اين همايش دليل اصلي نزاع در خاورميانه را فراموش شدن اخلاق عنوان كرد و گفت: اگر انسان را به خاطر انسان بودنش ارج بگذاريم، بسياري از اين درگيري و به ويژه جنگهاي خاورميانه متوقف مي شود.
وي افزود: اگر ما عنصر فرقه و مذاهب و دين را از هويت انسانها كم رنگ تر كرده و انسان را به خاطر انسان بودنش ارزش دهيم، بسياري از اين درگيري ها متوقف شده و جنگ ساختگي بين شيعه و سني معناي خود را از دست مي دهد.
وي بيان كرد: مناقشات محلي بر اساس فرقه و دين و مذهب نبوده و دلايل ديگري داشته و در اصل توطئه قدرتهاي استعماري است و معتقدم كه بحران خاورميانه بر اساس جنگ شيعه و سني يا بر اساس جنگ قرائت هاي مختلف از اسلام نيست.
وي اضافه كرد: در اصل علت بزرگنمايي جنگ شيعه و سني در خاورميانه فقط به منظور ساده كردن و منتفي كردن اصل موضوع است و تاكيد بيش از حد بر اختلافات مذهبي به ويژه بين شيعه و سني و تاكيد بر اينكه علت خونريزي و همه مصائب خاورميانه جنگ نيابتي بين كشورهاي سني مذهب و تنها كشور شيعه مذهب ايران است، موضوع تامل برانگيزي است.
وي اظهار كرد: تبليغات زيادي در اين خصوص صورت مي گيرد تا فعاليتها و تلاشهاي ايران براي تحقق هلال شيعي به عنوان مسبب جنگ و بحران خاورميانه معرفي شود.
اين استاد دانشگاه دين و مذهب را عنصر هويت ساز و بحران خاورميانه را يك بحران هويتي دانست و بيان كرد: هويت يك مسئله اصلي در خاورميانه است ولي اين صف بندي بر اساس دين و مذهب و فرقه هاي مختلف آن صورت نگرفته بلكه اين منازعات بخشي از نقشه دشمنان براي گمراه كردن موضوع اصلي است.
وي اضافه كرد: ما اكنون در دنيايي هستيم كه حتي قوميت و فرقه و قبيله و نژاد نيز اهميتش را از دست داده و منطق نزاع و جنگ هاي خاورميانه٬ فراموش كردن بسياري از ارزشهاي اخلاقي و سوءاستفاده از برند دين به عنوان يك عنصر هويت ساز است و ريشه هاي اقتصادي و اجتماعي دارد كه در اصل دين هيچ نقشي در آن ندارد.
دكتر عبدالله رجبي استاد دانشگاه پرشتيناي كوزوو نيز در اين همايش اظهار كرد: در سياست و فرهنگ ايران در قبال غرب و مدرنيزيم نشانه هايي از نفرت و كينه ديده مي شود.
وي افزود: نفوذ مدرنيته به ايران سبب واكنشهاي مختلفي شده است و انديشمندان ايراني در قبال مدرنيته به خصوص با در نظر گرفتن مولفه هاي ديني نگاه هاي مختلفي داشته اند و بعد از انقلاب، منازعات فلسفي در قبال مدرنيته بيش از پيش شدت گرفته است.
وي بيان كرد: نبايد فراموش كرد كه بعد از نهضت مشروطيت و كودتاي 28 مرداد 1332 ذهنيت ايرانيان در مخالفت و دشمني با غرب شكل گرفته است و البته علماي ديني نيز با توجه به جنگهاي صليبي همواره نسبت به غرب از ديدگاهي متخاصم برخوردار بوده اند.
به گزارش ايرنا، همايش بين المللي 'تداوم و تحول در آفريقاي شمالي، تركيه و ايران' از سوي مركز مطالعات ايراني(ايرام) با حضور حدود 150 محقق از كشورهاي مختلف جهان در دانشگاه يلديريم بايزيد در آنكارا در حال برگزاري است.
در اين همايش سه روزه كه با محوريت مسائل سياسي، اجتماعي و امنيتي در شمال آفريقا، ايران و تركيه ادامه دارد، كارشناسان مسائل و موضوعات مهم منطقه تركيه، ايران و شمال آفريقا و خاورميانه را بررسي مي كنند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري
سخنراني سه استاد ايراني در همايش ثبات و تحول در آفريقاي شمالي، تركيه و ايران
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۴۵
کد خبر:
82501086
آنكارا- ايرنا- دومين روز همايش بين المللي ثبات و تحول در آفريقاي شمالي، تركيه و ايران در آنكارا روز جمعه با سخنراني سه استاد دانشگاه از ايران ادامه يافت.